X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
ל-י' ז"ל היו שתי תוכניות חסכון, אותן פתחה סבתו, למען ישמשו אותו בהגיעו לגיל 18 למצער, י' נרצח, ואמו טענה לירושה של הבן, לרבות תוכניות החסכון
▪  ▪  ▪

י' נרצח באוגוסט 2001, והוא קרוב לגיל 15. אביו נפטר כאשר היה בן 4 והותר לטיפול סבתו מאז. בהיותו בן 6, פתחה הסבתא תוכנית חסכון ובגיל 12 תוכנית חסכון נוספת. במהלך דצמבר 2006 ניתן צו ירושה לפיו הוצהר כי אימו של י' יורשת את י' בשלמות. עקב כך, נפתחה תביעה של הסבתא נגד האם באשר לזכאותה. שאר הנתבעים בתיק זה נמחקו, עקב צו הירושה שניתן לאחר הגשת התביעה.
הדיון עצמו נסוב סביב משמעות תוכניות החסכון שנפתחו לטובת י'. בין טענותיה, העלתה הסבתא, כי לאם לא היה כל קשר ל-י' עד פטירתו וכי תוכניות החסכון נפחו כדי להבטיח מעמדו לרבות לימודים גבוהים ומשסוכלה מטרת ההפקדה יש להשיב לה הכספים שנצברו בתוכניות החסרון. עוד טענה, כי במידה וחוק המתנה חל על יחסיה עם י', הרי שמדובר בחוזה על תנאי, לפיו י' יכול היה לעשות שימוש בכספים רק בהגיעו לגיל 18 ומשלא ניתן לקיים מטרה זאת, יש להשיב לתובעת את הכספים.
האם הכחישה נמרצות את הטענות ולדידה אין בטענות כדי להעלות או להוריד את זכויותיה כיורשת של י' על-פי חוק הירושה.
כב' השופט דניאל טפרברג קיבל את התביעה. מאחר שאין ספק כי חוק המתנה חל בעניין זה, המחלוקת נסובה סביב זכות הסבתא לחזור בה מן המתנה, שכן "מתנה נגמרת בהקניית דבר-המתנה על-ידי הנותן למקבל, תוך הסכמה ביניהם שהדבר ניתן במתנה" (ס' 2 לחוק המתנה). בתוכנית החסכון ניתנה הוראה מאת הסבתא, כי י' לא יכול היה להשתמש בחשבון, למעט הפקדת כספים בו, טרם הגיעו לגיל 18. בנוסף נשללה אפשרותם של הורי י', אפוטרופסו או נותן המתנה לנהל החשבון ללא חתימתו של י'. בכך, נותר רק בידי הסבתא השליטה בכספים המופקדים. אלא, שגם לולא הותירה הסבתא לעצמה האפשרות לשלוט בכספים אלו, עדיין לא נסתיימה הקניית המתנה.
הקנייה דורשת פעולה דו-צדדית - מסירה וקבלה. מאחר ש-י' לא הגיע לגיל 18, הרי שהכספים היו רק "בדרכם" אליו, אך מעולם לא הוקנו לו באופן מעשי. לדעת השופט די היה בנימוקו של כב' השופט גולדברג בפסק דין בעניין דומה, שם קבע כי "היחס האישי בין הנותן והמקבל הוא שמונח בבסיס מהותה של המתנה... קבלת הכספים על-ידי העיזבון בהגיע המנוח ל"גיל התיאורטי" אינה זכייתו שלו בהם", כדי לקבל התביעה, אך התייחס גם לשאר השאלות המשפטיות שהועלו.
מתנה הינה חוזה חד-צדדי, שתוצאותיו הינן חד-צדדיות ואינו יוצר חיוב הדדי בין הצדדים, כאשר עיקר הדגש מושם על רצון הנותן וגמירת דעתו בזמן יצירת החוזה. מבחינה פרשנית, יש לפנות לחוק החוזים (חלק כללי) ולפי הילכת אפרופים (ע"א 4628/93) יש לפרש החוזה לפי לשונו הברורה וגם אם נדרש בית המשפט לשלב הנסיבות האובייקטיבי, הרי שאין בפרשנות ליצור משמעות אבסורדית, המטילה על צד לחוזה התחייבות שבלתי סביר להניח כי לקח על עצמו.
בהתאם ללשון חוזה תוכנית החסכון, יש בתנאי המקים את זכותו של י' לכספים בגיל 18, כתנאי מתלה, שלא קוים. על-כן, יכולה הסבתא לחזור בה מהמתנה. אלא, שגם באופן אובייקטיבי, האם לא הביאה כל גירסה אחרת לכוונת הסבתא, כי הכספים יועדו להבטחת עתידו של י', מה גם שהכספים לא יכלו להימשך טרם לגיל 18.
טענה האם, כי י' לא היה מודע כלל לתוכנית החסכון וגם כך לא ניתן היה להתנות עימו דבר, שכן במועד פטירתו היה קטין וכל פעולה שלו צריכה הסכמת נציגו. השופט דחה טענה זו, שכן מדובר בתנאי שלא התקיים ולכן הסבתא יכולה לחזור בה ממתנה שטרם ניתנה. באם האם, כנציגה טבעית של י', אינה מסכימה לתנאי או לחיוב, היה עליה להודיע על דחיית המתנה בכללותה ומשלא עשתה כן, רואים אותה כמי שהסכימה בשמו של י'.
יתרה אף מכך הוסיף השופט, כי טענת האם כי לא מדובר בהתחייבות לתת מתנה, שכן נעדרת דרישת הכתב המהותית, טוב היה לולא נטענה. דרישת הכתב בחוק המתנה אינה מהותית כך שבלעדיה אין ובמקרה זה, קיים כתב (בקשת פתיחת התוכנית). מה גם, שהסבתא טענה, כי טעתה לחשוב שהכספים ישמשו את י' בלבד, בהגיעו לגיל 18 ואילו לשופט היה "ברור [], כי לו הייתה [הסבתא] יודעת כי הקטין ז"ל לא יזכה להגיע לבגרות, כלל לא הייתה חוסכת עבורו את הכספים, ועל כן יסודו של ההסכם הוא בטעות של [הסבתא]". טעות חד-צדדית תבוטל בשיקולי צדק של בית המשפט ולדעת השופט היה מקום להורות כן.
"אין ספק בלבי כי התוצאה הצודקת בנסיבות שפני הינה ביטולו של ההסכם... התרשמתי כי התובעת,... חסכה מכספה על-מנת להבטיח את עתידו של נכדה... לעומתה, הנתבעת לא טענה כי ידעה על כספים אלו, או כי הסתמכה על קיומם, כי ייגרם לה נזק מסוג כלשהו במידה והתובענה תתקבל."
לסיכום, השופט קיבל התביעה להשבת הכספים לסבתא. עקב הסוגייה ולמרות שהסבתא הביאה תימוכין להוצאות של 5,000ש"ח, לא עשה השופט צו להוצאות.
[הערת המחברים - השמות לא פורסמו עקב שהדיון היה בדלתיים סגורות בפני בית המשפט לענייני משפחה].

פסק הדין בעניין תמ"ש 2160/06 פלונית נ' עזבון המנוח פלוני
הכותבים ממשרד דורון, טיקוצקי, עמיר, מזרחי, עורכי דין ונוטריון, משרד המתמחה במשפט מסחרי-מיסויי, עסקות והשקעות בינלאומיות.
תאריך:  25/09/2007   |   עודכן:  25/09/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביהמ"ש: מתנה שלא השתכללה אינה מוקנית ליורש
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
זו אינה פעם ראשונה שהם הורסים
liorabs  |  25/09/07 14:09
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יפעת גדות
אנשים שצמצמו את שנתם מ-7 שעות בלילה לחמש שעות או פחות מכך היו בסיכון גבוה פי 1.7 למוות מכל הגורמים ובסיכון גבוה יותר מפי שניים למוות מסיבות קרדיווסקולריות
יפעת גדות
ההפגנה התקיימה 9 לאחר הטבח בסברה ושתילה כמחאה נגד מלחמת לבנון והאחריות העקיפה של ישראל לטבח מארגניה הכריזו שזו העצרת הגדולה ביותר שהתקיימה בכיכר
יפעת גדות
10% מכל מקרי האינסומניה מופיעים בהעדר כל הפרעה רפואית או פסיכיאטרית
עומר כרמון
עיתון אמריקני: תיגבור כוחות סורי בשבועיים האחרונים    ביום כיפור הוזנקו מטוסים ישראלים כדי להתעמת עם מטוסי מיג סוריים שהתקרבו לגבול ישראל
עידן יוסף
בתחרות הבינלאומית היוקרתית "מונדוס ויני 2007" בגרמניה זכה יין "יראון 2003" של יקב הרי גליל במדליית זהב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il