X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
סגן שר הביטחון לשעבר, ד"ר אפרים סנה, אמר לוועדת וינוגרד לחקירת כשלי מלחמת לבנון השנייה כי היה ברור לכל שיש צורך במהלך קרקעי נרחב למה מהלך כזה לא בוצע? - לסנה אין הסבר הגיוני
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

סנה ציין בפני חברי הוועדה כי התנגד בשעתו לנסיגה החד-צדדית של צה"ל מלבנון, נסיגה שאירעה במהלך כהונתו כסגן שר הביטחון בממשלתו של אהוד ברק ואף הזהיר מפני איום הרקטות שכבר אז היה ברור שיכריח להוציא מבצע קרקעי רחב הקף בלבנון.
"הייתי בין האזרחים הבודדים שזו היתה דעתם כי אמרתי שאת הוואקום שיווצר בצאתנו ימלא חיזבאללה ובמלוא עוצמתו", אמר, "אמרתי בטרם הנסיגה: אנחנו נחזור ונילחם קרקעית בלבנון, אל תשלו את עצמכם. זה לא היה הדבר הפופולרי ביותר בעת ההיא, אבל זה מה שאני אמרתי".
לטענתו, במאמציו לסכל את הנסיגה החד-צדדית מלבנון התבטא בנושא גם בפורומים ציבוריים ואף בפורומים בינלאומיים. "הרקטות, אמרתי, פה נמצא הנפץ שיכול להצית את המזרח התיכון כולו. אני אפילו כתבתי את זה בספר שפרסמתי בשנת 2002. אמרתי שעוצמת הכוח של חיזבאללה כל כך גדולה שהם לא יעמדו בפני הפיתוי להפעיל אותה באיזשהו יום וביום שהם יפעילו אותה לא תהיה ממשלה בירושלים שתוכל לספוג את זה לאורך ימים וכדי לעקור את הדבר הזה נצטרך לחיכנס קרקעית ועמוק... דבר שהיה בניגוד לכל תחושות הבטן של הפוליטיקאים הישראלים שאמרו לבנון - לא עוד".
"התובנה שזה בלתי נמנע היתה נחלת כל הדרג הצבאי הבכיר ואני חושב שבאיזשהו מקום גם הדרג המדיני שפקד עליו", העיר, "ואם לא, בכל אופן בדרג הצבאי זה היה ברור: בלי מבצע קרקעי גדול את העסק הזה אי אפשר לחסל".
לשאלת חברי הוועדה מדוע בסופו של דבר לא בוצעה אותה פעולה קרקעית נרחבת במלחמת לבנון השנייה כבר מן השלב הראשון של הלחימה אמר סנה: "לי לא יכול להיות הסבר הגיוני מדוע לא הלכו לפי מה שהיה ברור לכולם, שאם לעשות -אז לעשות כך..."
תכלית הפעולה הקרקעית היתה מדינית
עוד ציין כי כשכבר הוחלט על פעולה קרקעית נרחבת, ב-26 השעות האחרונות של הלחימה, היתה מטרתה מדינית ולא הסרת איום הרקטות מעל ישראל. "אני הבינותי שתכלית הפעולה הקרקעית של 26 השעות האחרונות של המלחמה היתה ליצור עובדות חדשות בשטח... להכריח את העולם לתת לנו תמורה יותר טובה".
סנה ציין כי לאחר חטיפת שני החיילים הישראלים על-ידי חיזבאללה עמדו בפני מדינת ישראל שתי אפשרויות: או להכיל את התקרית או לצאת למהלך צבאי שלם. "אם אני הייתי צריך לבחור בין האפשרויות יותר הייתי נוטה למהלך ההחלטי יותר שיש לו בסופו של דבר תכלית אסטרטגית ברורה", ציין.
מנגד הסביר כי כל זמן שמדינת ישראל נקטה במדיניות הבלגה היה עליה לעשות זאת באופן מלא ולא להגיב על התגרויות מצד חיזבאללה, כחדירת המחבלים בכפר ראג'ר.
ביחס למטרות הלחימה, אי השגתן והמחאה הציבורית שהתעוררה בעקבות המלחמה מתח סנה ביקורת על ראש הממשלה ואמר כי פער הציפיות בין הגדרת המטרות למה שהושג בתום המלחמה גרם לתחושה הציבורית הקשה. "גרמו למפח הזה אי הבהירות מה אנחנו רוצים להשיג בסוף והעובדה שעניין השבויים לא הסתייע עד רגע זה ושמידי יום המשיכו ליפול עלינו 250 רקטות. אם אתה אומר שהעילה שלך זה להחזיר את הבחורים הביתה והם לא חזרו, אז לא השגת את המטרה. לא השגת את המטרה - אני כועס עליך. ולכן חשוב לקבוע יעדים שהם בני השגה מלכתחילה ולא לעשות אחר כך את תיאום הציפיות. זה חלק מניהוג לאומי", ציין.

"לא הקשיבו כשהזהרתי שצה"ל לא מוכן למלחמה"

סנה טען בעדותו בוועדה כי הקיצוץ בתקציב הביטחון בכ-30% בין השנים 2003 ו-2006 נעשה משיקולים פופוליסטיים על-פי התפיסה החברתית כי במקום לקחת את הצרכים החברתיים מההכנסה הלאומית של אלה 'שיש להם', כהגדרתו, לוקחים את הכסף הדרוש מתקציב הביטחון. עוד ציין כי קיצוץ זה גרם למחסור בימי אימונים הכרחיים עד כדי כך שהוא כינס מסיבת עיתונאים שבה הודיע שצה"ל אינו מוכן למלחמה.
"כינסתי מסיבת עיתונאים בבניין הכנסת ואמרתי שעוצמתנו נשחקה ב-30% ושהצבא לא מוכן למלחמה. אמרתי את זה לפני מיקרופונים ומצלמות אבל זה לא עניין אף אחד".
"זו היתה הרפורמה במס. הרפורמה במס אמרה לציבור העשירון העליון: אין לי צורך בכספך כי אני מתכוון להוריד את הוצאות הממשלה. זאת היתה המשמעות. וגם פה הייתי קול יחיד ומאוד בלתי פופולרי", העיר והוסיף כי בסופו של דבר פוגע הקיצוץ בתקציב הביטחון בתנאי השירות של אנשי הקבע, דבר הגורם לפיחות קשה במעמדם.
"אני גם אמרתי את זה לשר הביטחון ולרמטכ"ל בכנסת הקודמת: איבדתם את הקרב על דעת הקהל... מה ששודר כלפי העם הוא שכל העניין הזה של צה"ל והביטחון כבר לא כל כך חשוב כשיש שוק עבודה שמחכה היום לאנשים הטובים".

תאריך:  25/09/2007   |   עודכן:  25/09/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סנה: לא ברור למה לא היה מהלך קרקעי
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
חכמים לאחר מעשה = 150 הרוגים ל"ת
שאול אבידור  |  25/09/07 14:05
2
יד שמאל לא ידעה מה יד ימין  ל"ת
עושה  |  25/09/07 14:32
3
סנה שקרן מן הסוג הגרוע ביותר
צפנת פענח, סדום  |  25/09/07 14:46
 
- יפה כתבת. צהל הענק האדיר העולה
שאול אבידור  |  25/09/07 15:14
4
ברור מדוע לא היה מהלך קרקעי
דר' משה פרץ  |  25/09/07 14:56
5
Condulucia Rice the fault
Gilead  |  25/09/07 17:29
6
סנה הציע :"מלחמת אזרחים"-רופא!
חוכם.צעיר.  |  25/09/07 18:59
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מחלקה ראשונה
סקר חדש מראה כי השיפוצניק הוא המשפיע העיקרי על בעל הדירה בקבלת החלטות בנושא קניית כלים סניטריים, סוג הצבע, סוג הריצוף ועוד
משה ריינפלד
במקום מאסר בפועל ירצה עבודות שרות    הובא בחשבון שהנער סובל מהפרעות קשב ופעלתנות יתר שגורמות לו להתפרצויות ולאימפולסיביות
אלעזר לוין
רכש מגילץ ורסידו מגרש ל-180 דירות ב-8.2 מיליון דולר    גילץ יוצאת מבאר יעקב - ביטלה עסקה לרכישת מגרש מסחרי מרסידו
דינה גולדמן
בתום הפגישה עם אבו-מאזן הכריז בוש כי הוא תומך בהקמתה של מדינה פלשתינית וציין לשבח את יושב הראש על מלחמתו העיקשת בחמאס
משה ריינפלד
בהחלטה שהעתקיה נשלחו לשר הרווחה ולשלטונות הרווחה נאמר כי נאשמים נאלצים לפעמים להמתין 10 חודשים להגשת תסקיר
רשימות נוספות
סוריה תיגברה את כוחותיה בגולן  /  עומר כרמון
צ'ייני שקל לבקש מישראל לתקוף באירן  /  דינה גולדמן
קק"ל תמכור קרקעות לערבים  /  איציק וולף
"אוסאמה בן-לאדן" שלנו  /  יוסי אחימאיר
לנהל נכון את המשבר  /  יוני בן מנחם
ארבע מדינות לעם אחד  /  ד"ר יובל ברנדשטטר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il