X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות
בית המשפט: "החלקה כשלעצמה אינה מלמדת באופן ברור, על כך שמדובר בהתרשלות של האחראי להחזקת המקום בו אירעה. אולם, במקרה זה הנתבעת צריכה לצפות כי אדם הרוקד ברחבת ריקודים עלול להחליק ולהיפגע"
▪  ▪  ▪
[צילום: שאול אלק]

ביום כלולותיו החליק החתן על רחדת הריקודים ונפגע בגופו. החתן עתר לחיוב אולם השמחות וחברת הביטוח שלה. ביהמ"ש חייב את הנתבעות לשלם לתובע סך של 109,235 ש"ח.
ביום הכלולות הכין נציג אולם האירועים שולחן עגול, עליו העלו את החתן והכלה. בטרם עלה התובע לשולחן, נשפכה שמפניה על רצפת רחבת הריקודים, ואף נציג מאולם השמחות לא טרח לנקות ולייבש את הרצפה בטרם עלה התובע על השולחן. הסוף כבר ידוע, תוך כדי ירידתו של התובע מהשולחן, החליק מהרצפה הרטובה ונפגע בגופו.
בית המשפט ערך את הדיון בהתייחסו לסעיף 41 לפקודת הנזיקין, המותנה בהוכחת שלושה תנאים מצטברים: העדר ידיעה או יכולת לדעת את הנסיבות שהביאו לאירוע הנזק; הנזק נגרם ע"י נכס שלנתבעות היתה שליטה מלאה עליו; אירוע המקרה מתיישב יותר עם המסקנה שהנתבעות התרשלו מאשר עם המסקנה שנקטו זהירות סבירה. נטל השכנוע לקיומם של תנאי הסעיף מוטל על התובע הטוען לקיומם על-פי מאזן ההסתברות.
בנסיבות המקרה, קיומו של התנאי הראשון לא הוכח, שכן התובע העיד באופן חד-משמעי על השתלשלות קרות התאונה ומה גרם לנפילתו. היות והתובע ידע כיצד קרתה התאונה, נטל הראיה מוטל עליו.
בדיון פס"ד בית המשפט התייחס ליסודות הנדרשים להוכחת עוולת הרשלנות: חובת זהירות מושגית וקונקרטית (טכנית ונורמטיבית), התרשלות, הפרת חובת הזהירות, וגרימת נזק כתוצאה מאותה התרשלות.
אין מחלוקת שבמקרה הנדון חלה על הנתבעת, כמפעילת אולם אירועים, חובת זהירות מושגית כלפי מוזמני האירוע. השיקולים העיקריים שיש לשקול ביחס לחובת הזהירות הקונקרטית הינם, מחד - מידת הסיכון להתרחשות הנזק ושיעור הנזק שהיה צפוי בהתממש הסיכון, ומאידך- עלות אמצעי הזהירות שהיה ניתן לנקוט כדי למנוע סיכון זה.
בית המשפט ציין, כי החלקה כשלעצמה אינה מלמדת באופן ברור, על כך שמדובר בהתרשלות של האחראי להחזקת המקום בו אירעה. אולם, במקרה זה הנתבעת צריכה לצפות כי אדם הרוקד ברחבת ריקודים עלול להחליק ולהיפגע, בין אם הוא מועלה באמצעות פלטה לגובה ובין אם הוא מורד באמצעות הפלטה בסמוך אל הקרקע ומנסה לרדת ממנה, בייחוד כאשר מדובר באזור בו קיים קהל רב של רוקדים אשר מתנועעים ומקפצים בשמחה וקל וחומר כאשר רחבת הריקודים היא רצפת שיש מחליקה ורטובה מנוזל.
היות והוכחה חובת הזהירות המושגית וחובת הזהירות הקונקרטית של הנתבעת כלפי התובע, בית המשפט הכריע כי הנתבעת כבעלת אולם אירועים צריכה היתה לצפות את קרות אירוע התאונה, בעת ירידתו או קפיצתו של החתן מאותה פלטה אל רצפת הריקודים החלקה, שעלולה להיות רטובה בנוזל כלשהו.
עוד נקבע, כי הנתבעת לא עשתה דיו על-מנת לשמור באמצעים סבירים על רחבת ריקודים כרחבה בטוחה לריקודים, ובכך הפרה את חובת הזהירות שחבה כלפי התובע.
הנתבעת היתה צריכה לדאוג שלא תהיה גישה לפלטות למי ממוזמני האירוע, בוודאי שלא תשמש כאמצעי להרמת בעלי השמחה ברחבת הריקודים, ומכל מקום היה עליה לאסור את לקיחת פלטת השולחן, שאינה מיועדת מלכתחילה להרמת אנשים, משלא עשתה כן לא יצאה ידי חובתה לנקוט אמצעי זהירות סבירים לשם שמירה על רחבת ריקודים בטוחה.
בית המשפט ציין, כי נוזל ברצפת שיש מחליקה ברחבת הריקודים במהלך האירוע, הינו מצב בלתי נסבל, ועל-מנת לדאוג לרחבת ריקודים בטוחה, על מחזיק אולם שמחות לדאוג תמיד כי נוזלים או חומרים אחרים הנשפכים ברחבת הריקודים ינוקו בהקדם המיידי ולא רק בהפסקות, זאת גם אם הניקיון יפריע לריקודים.
בשורה התחתונה, בית המשפט הדגיש כי אם הנתבעת היתה עושה את מה שמוטל עליה, כמו למשל דואגת למשטח ריקודים לא מחליק, או נותנת הוראות בדבר ניקיון רחבת הריקודים, או דואגת לפיקוח אפקטיבי לשם מניעת הכנסת פלטות לרחבה – ייתכן ופגיעתו של התובע היתה נמנעת.
לאור הממצאים, ביהמ"ש פסק לתובע 10% נכות תפקודית זהה לנכות הרפואית. אולם השמחות וחברת הביטוח נאלצו, כאמור, לשאת בנזק ולפיכך חוייבו בתשלום של למעלה מ-100,000 ש"ח.

ת"א 4828/05, פרץ מאיר נ' אולם שמחות "תפארת" ואח'.
הכותבים ממשרד דורון, טיקוצקי, עמיר, מזרחי, עורכי דין ונוטריון, משרד המתמחה במשפט מסחרי-מיסויי.
תאריך:  11/10/2007   |   עודכן:  11/10/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פיצוי כספי לחתן שנפצע ביום שמחתו
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
במשרד החינוך שוקלים את החזרתו של המקצוע לבתי הספר, לאחר שהוצא מתוכנית הלימודים בשל קיצוצי-תקציב, וזאת בעקבות שינוי מהותי בהוראתו
הדר פרבר
קבוצת הפרמייר ליג ארסנל השיקה אתר אינטרנט בשפה הסינית בבייג'ין כדי להרחיב את בסיס מועדון המעריצים
יפעת גדות
רופאים הצילו גבר שבלע חומר רעיל בעזרת עירוי של וודקה... זאת לאחר שהאלכוהול אזל בבית החולים
הדר פרבר
המהנדס הגרמני, רודולף בלכמידט, ו-5 אפגנים נחטפו עם גרמני נוסף, אותו הרגו החוטפים
איציק וולף
יו"ר המרכז לשלטון מקומי, עדי אלדר, טוען שעל המורים לקבל את הרפורמה שהציע להם משרד החינוך    עם זאת הבהיר שלא יפעל למניעת השביתה כל זמן שלא תיפגענה בחינות הבגרות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il