X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
כמו שהסרט "ג'יהאד טי.וי" מראה, אין היום טרוריסט בלי וידאו-בלוג שמסית את הנוער נגד המערב האם זה באמת מפחיד כמו שזה נשמע?
▪  ▪  ▪
[צילום: מתוך עכבר העיר]

לרגע אחד אתמול התמלאתי פתאום תחושות שמרניות להחריד. כמו איזה מטיף אוונגליסטי רציתי לצאת לרחוב ולצעוק: "תעצרו את הכל! את הקדמה, את המחשוב שנמצא כבר מזמן בכל בית ובעיקר - את האינטרנט!".
הסרט "ג'יהאד טי.וי", ששודר אמש ב-yes דוקו, מראה באיזו קלות מגיעים טרוריסטים מבוקשים לקדמת הבימה העולמית. אנשים שאמורים לנדוד ממערה למערה במדבריות מבודדות, מצליחים בעזרת הטכנולוגיה הנגישה לשאת נאומים חוצבי להבות ודרשות פונדמנטליסטיות למיניהן באוזניהם של מיליונים ברחבי העולם. הרשת מוצפת בסרטוני תעמולה מעירק, מאפגניסטן ומצ'צ'ניה. אם זה מה שצעירים מוסלמים ברחבי העולם נחשפים אליו על בסיס יומי, חשבתי, אנחנו בצרות.
אחרי שהתחושות הריאקציונריות האלה היכו בי, נרגעתי. על המסך הופיע איימן זוואהירי, מספר שתיים באל-קעידא, אחד מבני התמותה הנרדפים ביותר בעולם. יש האומרים - אחד מהאנשים המסוכנים עלי אדמות. במה עוסק אותו זוואהירי? כשהוא מופיע על צג המחשב הוא לוקח הפוגה מפעילות הטרור הישירה ועושה את מה שרוב האנשים שאינם טכנופובים גמורים עושה בימים אלו: מנהל בלוג. ביקורת סרטים או מסעדות לא תמצאו כאן, גם לא עצות על יחסים שבינו לבינה, אלא הסתה פרועה נגד ארה"ב וישראל שמלווה באינספור קטעי וידאו ערוכים היטב המציגים מחבלים מתאבדים כגיבורי הדור.
ברור שזה חמור ושצריך למנוע מחומרים כאלה להגיע לילדים רבים ברחבי העולם, אבל פתאום חשבתי לעצמי: האיש הזה עסוק בכתיבת דרשות, בהפקות סרטים, במחלוקות אמנותיות עם רעולי פנים וסביר להניח שגם בקריאת טוקבקים. מתי בדיוק נשאר לו זמן לתכנן פיגועי טרור? התהייה הזו - חשובה ככל שתהיה - היא לא הסיבה המרכזית להיעדר הפאניקה בסרט. היוצר עושה משהו שלא רבים עשו לפניו ונותן קצת קרדיט למוסלמים ברחבי העולם שנחשפים לחומרי התעמולה. "מה שהפתיע אותי הוא דווקא מיעוט הציפיות באותם סרטוני וידאו", הוא מתוודה.
ולא ליפול ברשת של אל-קעידא זה לא עניין של מה בכך. הטרוריסטים, על-פי "ג'יהאד טי.וי" הם לא אנשי מערות פרימטיבים שיודעים בסך-הכל להחזיק קלצ'ניקוב. מדובר באנשי אסטרטגיה מבריקים שעושים לילות כימים כדי לפתח אייקונים היסטוריים שיעידו על חוזקו של הג'יהאד העולמי. כל קבוצת מורדים שמכבדת את עצמה כבר פיתחה מיתוג תקשורתי ייחודי, עם לוגו, סלוגן ואפקטים גרפיים. ראשי אל-קעידא מנהלים דיון ברמה אקדמית בנוגע למידה שבה צריכים סרטוני הווידאו לזעזע את הצופה. בעוד בן-לאדן וזוואהירי לא רוצים להרתיע תומכים פוטנציאליים, דורש אבו מוסב אל-זרקאווי ללכת בכל הכוח ולשדר גם הוצאות להורג.
כל אלה - כך נראה - לא מצליחים להעלות את הרייטינג של התעמולה הקיצונית ברשת. המסקנה שמגיעה בסוף הסרט היא אולי הגיונית אבל לא כל-כך ברורה מאליה: "אם המלחמה משתקפת אצלך בטלוויזיה מדי יום היא אולי תחזק אצלך את הרצון להילחם בצבא פולש, אבל זה לא אומר שתהפוך לצרכן תמים של תעמולת הרשת של אל-קעידא".

תאריך:  18/10/2007   |   עודכן:  18/10/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הדר פרבר
הקבוצה, ובראשה סונג קים, מומחה בכיר במחלקת המדינה האמריקנית, שהה במשך שבוע בפיונגיאנג בניסיון לסכם את הפרטים לקראת תהליך פירוק מתקן הגרעין
יפעת גדות
מדענים פיתחו יחידה לאבחון מספר סוגי סרטן שכל גודלה ככרטיס אשראי והיא מפיקה תוצאות מהירות מאלו של הבדיקות הקיימות כיום
הדר פרבר
אתמול העניק נשיא ארצות הברית, ג'ורג' בוש, לנזיר הבודהיסטי בן ה-72 את אות הכבוד של הקונגרס האמריקני    שר החוץ הסיני זימן את השגריר האמריקני בבייג'ין לבירור
איריס פרחי
התובעת קנתה רכב מהשכרה ולאחר כשלושה חודשים המנוע "שבק חיים" בגלל שמן לא מתאים    התובעת צרפה חוות דעת שמאי ונפסק שישולם לה פיצוי
איריס פרחי
ביטל חופשת סקי וחויב ב-40% דמי ביטול    לדבריו, לא הוצגו בפניו תנאי ההסכם שנשלח לאחר התשלום    נפסק שקלאב מדיטראנה ישלם בפשרה חלק מהסכום
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il