X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
מערכת החינוך סיווגה במשך שנים תלמידים משכבות חלשות ללימודים מקצועיים מחקר חדש של "מכון ון ליר" קובע כי ביטולם של לימודי המקצוע מגדיל את הסיכוי להצלחת התלמיד
▪  ▪  ▪
מכון ון ליר בירושלים

המחקר החדש "התרבות הפסיכולוגית במערכת החינוך ופגיעתה באוכלוסיות החלשות", הוצג היום (ו', 2.11.07), במכון "ון ליר" בירושלים. על-פי ממצאי המחקר, למנגנוני מיון בבית הספר השפעה ניכרת על אי-השוויון ההשכלתי.
בישראל, כמו בארצות אחרות, תלמידים משכבות אוכלוסיה חלשות מוצבים באחוזים גבוהים במסלולי לימוד נחותים אשר מצמצמים את סיכוייהם לשפר את מעמדם החברתי באמצעות רכישת השכלה.
מנגנוני מיון אלו נשענים במידה רבה על גישות אבחוניות שפותחו על-ידי הפסיכולוגיה החינוכית. מקרה הבוחן הוא הפנייתם של רבים מתלמידי התיכון המזרחיים בישראל למגמות לימוד מקצועיות או טכנולוגיות אשר סוגרות, בדרך כלל, את דרכם לרכישת השכלה גבוהה ובכך משמרות פערים אתניים ומעמדיים בחברה הישראלית.
רפורמה אשר בוצעה בשנות התשעים בחינוך הממלכתי-דתי יכולה ללמד על מידת ההטיה האתנית שהייתה, ועדיין קיימת, בהצבה ללימודים מקצועיים. במסגרת רפורמה זו בוטלו מרבית מסלולי הלימוד המקצועיים בבתי הספר התיכוניים הממלכתיים-דתיים המשרתים אוכלוסיות ממעמד סוציו-אקונומי נמוך, לרוב ממוצא מזרחי. עד לביטולם של מסלולים אלו הופנו למעלה מ-50% מהתלמידים בבתי הספר הללו לחינוך המקצועי ורובם סיימו את לימודיהם ללא תעודת בגרות.
לאחר הרפורמה הופנו תלמידים רבים יותר למסלולי לימוד עיוניים ואחוז הזכאים לבגרות עלה באופן ניכר. לעומת זאת, בבתי ספר המשרתים אוכלוסיה דומה בחינוך הממלכתי לא בוצעה הרפורמה ושיעור הזכאים לבגרות נותר נמוך מאד. ממצאים אלו ממחישים את הטענה כי מנגנון המיון עליו התבססה ההצבה למסלולי הלימוד המקצועיים אינו מאבחן באופן הוגן את היכולת הלימודית של התלמיד והוא נשען על הנחות הגורמות לפגיעה בתלמידים משכבות האוכלוסיה להן מערכת החינוך צריכה לסייע במידה הרבה ביותר.
הניתוח מבוסס על מדגם של כ-20% מאוכלוסיית התלמידים היהודים ילידי 1975-1977, אשר התגוררו ביישובים הנמצאים בחצי התחתון של הדירוג הסוציו-אקונומי של היישובים על-פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. מרבית האוכלוסיה ביישובים אלו (מעל 60%) הינה ממוצא מזרחי. קובץ הנתונים כולל מידע ממפקד האוכלוסין של שנת 1995 ומנתוני בחינות הבגרות של משרד החינוך. בסה"כ המדגם כולל כ-9,000 תלמידים.
השינוי בהצבה למסלול העיוני: בחינוך הממלכתי דתי עלה אחוז הלומדים במסלול העיוני מ-43% בקרב ילידי 1975 ל-61% בקרב ילידי 1977. לעומת זאת, בחינוך הממלכתי עלה אחוז הלומדים במסלול העיוני מ-43% בקרב ילידי 1975 ל-49% בלבד בקרב יליד 1977. השינוי בזכאות לבגרות: בחינוך הממלכתי דתי עלה אחוז הזכאים לבגרות מ-35% בקרב ילידי 1975 ל-52% בקרב ילידי 1977. לעומת זאת בחינוך הממלכתי עמד אחוז הזכאים לבגרות על כ-40% בקרב ילידי 1975 והוא עלה ל-44% בלבד בקרב ילידי 1977.
תאריך:  02/11/2007   |   עודכן:  02/11/2007
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כלליחדשותרשימותנושאיםאישיםפירמותמוסדות
אקטואליהמדיני/פוליטיבריאותכלכלהמשפט
סדום ועמורהעיתונות
מחקר: לימודי מקצוע פוגעים בשכבות החלשות
תגובות  [ 2 ]מוצגות  [ 2 ] כתוב תגובה 
1
והשכבה הבינונית אכלה אותה...
שכבה נפגעת  |  2/11/07 19:24
2
למודי טכנולוגיה
דשא  |  3/11/07 13:15
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה ריינפלד
ביהמ"ש העליון של אלבמה קבע שהמדינה לא הוכיחה שחברת הנפט הגדולה בעולם רימתה אותה במחלוקת על מחירי הגז הטבעי
איציק וולף
שוטרי מג"ב סיכלו שוב פיגוע סמוך למערת המכפלה בחברון    עצרו פלשתיני שנשא על גופו סכין באורך 7 סנטימטרים    אלפי יהודים יגיעו לחגוג את השבת בחברון
דודי רייבין
נרקומן, שחיפש כסף לקנות סמים דקר בעל מכולת ברמלה, שדד 3,000 שקל מהקופה ונמלט    בעל המכולת עוד הספיק להתקשר לבנו, לפני שהתמוטט
דודי רייבין
צעיר שדד תיק עם אלפי שקלים מבעלת מכולת ברחוב פורטה דסוף בעיר ונמלט מהמקום
משה ריינפלד
בעל החינמון "ישראל היום" הגיב על הודעת חברת "סנדס" שבבעלותו על הפסד רבעוני: "יש רבעון טוב ויש רבעון פחות טוב"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il