X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
ביהמ"ש המחוזי בירושלים הרשיע את יעקב רבינוביץ ודשוד מורגנשטן בגניבת 9 מיליון דולר - כספי קק"ל שהיו אמורים להגיע לפטריארכיה תמורת חכירת 520 דונם בירושלים מסמכי העיסקה זויפו השותף השלישי, בנו זוסמן, ברח לחו"ל עם 7 מיליון דולר
▪  ▪  ▪
רימו את הפטריארך הקודם אירינאוס הראשון [צילום: AP]

בית המשפט המחוזי בירושלים הרשיע (יום ב', 5.11.07) את יעקב רבינוביץ ודוד מורגנשטרן בפרשת ההונאה הגדולה של קרקעות הפטריארכיה היוונית-אורתודוכסית בירושלים, שאירעה בשנת 2000. השנים, שקיבלו מחברת הימנותא של קק"ל 20 מיליון דולר, כדי להעבירם לפטריארך, הורשעו בקבלת דבר במרמה ובזיוף מסמכים בפרשה. הכספים לא הגיעו לפטריארכיה אלא לידי הנאשמים.
השופט משה גל כתב בפסק דינו: "מדובר באחת מפרשיות ההונאה הגדולות והמתוחכמות ביותר שהתרחשו אי פעם בתחום עסקות המקרקעין במדינת ישראל. הנאשמים הניחו את ידיהם שלא כדין על כספי ציבור". רבינוביץ ומורגנשטין הורשעו היו גם בשתי עבירות על עסקות קטנות יותר, הנוגות למגרשים בבית שמש וליד תחנת הרכבת החדשה בירושלים, כמפורט בהמשך.
האירועים והמשפט מתיחסים לקרקעות בשטח של 520 דונם במרכז ירושלים, הנמצאות בבעלות הפטריארכיה. ב-1961 חברה קק"ל את הקרקעות ל-99 שנים. בשנים האחרונות הובע חשש בקק"ל כי הפטריארכיה לא תסכים להאריך את חוזה החכירה. המנותא, חברת הנדל"ן של הקרן הקיימת, החליטה להקצות 20 מיליון דולר בניסיון לקנות קרקעות אלו. למגרשים חשיבות רבה, כי בין היתר בנויים עליהם מבני ציבור מן המרכזיים בירושלים.
פסק הדין קובע כי רבינוביץ, 71, יחד עם מורגנשטיין, 52, ויחד עם בנו זיסמן (שברח לחו"ל עם חלק מהכסף, ולכן לא הועמד לדין), יצרו מצג שוא כאילו הפטריארך דאז, דיאודורוס קריבליס, מוכן להאריך את זכות החכירה של המגרשים ל-999 שנים, תמורת 20 מיליון הדולר.

"הכסף נשאר בידי הנאשמים"

מה אירע ליתרת הכסף, 9 מיליון דולר? רבינוביץ ומורגנשטרן טענו בחקירותיהם במשטרה כי העבירו את הכסף לפטריארך בחדרו, או לנציגי הכנסייה במועדים שונים. השופט דוחה טיעונים אלו וקובע, שהכסף נשאר בידי שני הנאשמים.
מיהם שני הנאשמים? רבינובית הוא אזרח ארה"ב, שבעבר עסק ביהלומים, ומשנת 1982 פעל שם בעיסקי נדל"ן. בראשית שנות התשעים הגיע לארץ, ובין היתר נכנס למיזם בניה באשדוד. שם הכיר את מורגנשטן, בעל פרדס אתרוגדים בעיסוקו, והשנים נכנסו לעיסקה במשותף עם זיסמן.

13 צ'קים ב-16 מיליון דולר

עו"ד יעקב וינרוט Hיצג בעבר את הנאשמים. הוא קיבל מהמנותא 20 מיליון דולר. 4 מיליון דולר מסכום זה נועדו לתשלום לעורכי הדין ולמתווכים בעיסקה, ומתוך זה קיבל עו"ד וינרוט 2.5 מיליון דולר. הוא הביא את היתרה, 16 מיליון דולר, בצ'קים לבית הפטריארך, ביום החתימה כביכול על העיסקה. מיד לאחר שהפטריארך סיים כביכול לחתום, נתן וינרוט לרבינוביץ ומורגנשטיין 7 צ'קים על סך 1 מיליון דולר כל אחד, ועוד 6 צ'קים על סך 1.5 מיליון דולר כל אחד.
7 מיליון דולר מתוך ה-16 מיליון דולר ניתנו לבנו זיסמן, שהיה שותף בעיסקת המרמה. זיסמן הצליח לברוח לחו"ל, והפקיד את הכסף בחשבונות בנק ברומניה ובפיליפינים.

העיסקה ש"נחתמה" לפני כניסת השבת

ביום שישי, 14 באפריל 2000, שעה קלה לפני כניסת השבת, הגיעו הנאשמים, יחד עם עורכי דין ורופא, לביתו של הפטריארך בירושלים, כביכול כדי לחתום על החוזה להארכת חכירת הקרקעות. רבינוביץ, שניצח על מהלך העניינים. יצר מצג שוא כאילו הפטריארך חתם על המסמכים בנוכחותו ובנוכחות העו"ד-נוטריון דוד פרי. השופט גל פסק היום, כעי לאמיתו של דבר זויפו החתימות עוד קודם לכן , והנאשמים הביאו לביתו של הפטריארך מסמכים חתומים-מזויפים. עובדת הזיוף של החתימות וחלק מהחותמות התבררו, על-ידי בדיקות שערכו שתי קצינות-מומחיות מהמחלקה לזיהוי פלילי של המשטרה. זיוף ופיברוק. עם זאת, אין הוכחה שהנאשמים הם שזייפו את החתימות
רבינוביץ טען בחקירתו במשטרה כי הפטריארך חתם על המסמכים בפניו, בפני הנוטריון עו"ד פרי ובפני והרופא ד"ר ברונו אוסטפלד, שהוא למקום כדי לאשר שהפטריארך, שהיה חולה, כשיר לחתום על המסמכים. לבסוף כולם הודו ,שלא נכחו במעמד חתימה כלשהו.

עוד עסקות – בבית שמש ובירושלים

בית המשפט קבע היום, כי רבינוביץ היה מעורב גם באירגון מסמכים לחתימת שתי עסקות נוספות באותו יום – עיסקה שלפיה ירכוש מהפטריכארכיה 5 דונם במיתחם הרכבת הישנה בירושלים, ועיסקה המהווה תיקון לעיסקה קודמת (משנת 1995), של רכישת קרקע ל-5,000 דירות בבית שמש, מהכנסיה, תמורת 6 מיליון דולר ועוד 16% מהדירות שיבנו במקום. עסקות אלו לא יצאו לבסוף לפועל, מסיבות שונות.

תאריך:  05/11/2007   |   עודכן:  05/11/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אחרי 7 שנים: הורשעו בפרשת קרקעות הפטריארכיה
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
גלות
ישראלי מס' 1  |  5/11/07 18:32
2
עיסקה כזו לא יוצאת לפועל בלי
עו"ד מושחתים.....  |  5/11/07 23:49
3
הורשעו בפרשת הפטריארכיה
מתביש בסחבת   |  6/11/07 00:46
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה ריינפלד
חברה גאודע תסרוק את כל ניירת המשרד לרבות מסמכי נכסים וטאבו כדי לאפשר קבלת מידע ומסמכים חתומים באמצעות אתר האינטרנט שלו
שירה פרי
בשכונה הישנה של שירה פרי לא היה בר שכונתי    מאז עברו מים רבים בנהר הנדל"ן התל אביבי וה-Mate נפתח בשכונה    מול 80 סוגי הוויסקי, האווירה ושלל הנשנושים, הרקיע מדד הגעגועים שלה לשחקים
צביקה גוטליב
סרטם של תומר וברק הימן על בית ספר יהודי-ערבי שקם בכפר קרע היה עשוי מהחומרים הצפויים ושרטט תמונה ורודה מדי של דו-קיום
רותי אברהם
קרן דולב דורשת מבג"צ להורות לבטל את ועדת הסל שמונתה ללא סמכות על-ידי הממשלה    העותר: זוהי "ועדת שר" עם הרכב "מגמתי ומוטה"
משה ריינפלד
שופט קיבל עתירה של עורך עיתון מקומי לקבל את המידע, אך דחה את בקשתו לקבל מידע גם על הצעות המחיר לכל פרסום מחשש לפגיעה במפרסמים אחרים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il