X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
עיריית הרצליה חייבה דיירים לשלם הטל על סלילת כביש למרות שקדם לו כביש אחר, אך בית המשפט העליון ביטל את החיוב
▪  ▪  ▪

בית המשפט העליון ביטל את חיובם של דיירים בבניין מגורים ברחוב שמעוני בהרצליה לשלם לעיריה הטלים על סלילת כביש ומדרכה למרות שכאשר נבנה הבניין כבר נסללו שם כביש ומדרכה אחרים. העיריה חויבה לשלם לדיירים הוצאות משפט ושכר טירחת עורך דין בסך 20 אלף שקל. בפסק הדין מתח בית המשפט ביקורת על עיריה משום שהסתמכה, בין היתר, על מחדלים שלה עצמה בעבר.
הדיירים סירבו לשלם את ההטלים והעיריה תבעה אותם תחילה לבית משפט השלום בתל אביב. בדיון לא היתה מחלוקת כי הכביש שעליו מדובר נסלל ב-1998 במקום כביש אחר שכלל מצע כורכר ואספלט והיה ראוי לנסיעת מכוניות. כמו כן הוסכם כי היתה שם מדרכה שנסללה עוד ב-1994.
בית משפט השלום קבע כי המועד הנכון לחיוב בהטלים הקשורים לבנייה ולפיתוח של שכונה הוא בעת מתן היתר הבנייה ליזם. עלויות הפיתוח - כך נקבע - הן חלק מעלויות הבנייה. בית המשפט הטעים כי בעניין הנדון עבודות הפיתוח והשדרוג של הכביש, שבוצעו ב-1998, היו צפויות כבר בעת מתן היתרי הבנייה ב-1996, וכי המרווח הקצר בזמן מלמד שאין לנתק בין הבנייה לבין עבודות הפיתוח. לפיכך, נדחתה התביעה.
על כך הגישה העיריה ערעור לבית המשפט המחוזי, והוא התקבל. בית המשפט המחוזי דחה את הנימוק המרכזי של בית משפט השלום כי המועד הראוי לגביית ההטלים הוא מועד מתן היתרי הבנייה, ופסק כי חוק העזר מאפשר לעיריה לנהוג כפי שנהגה.
על חשבון תושבי הרצליה?
בית המשפט המחוזי הדגיש כי לפי חוק העזר, גם הרחבה והשלמה של כביש, כפי שעשתה העיריה ברחוב שמעוני, מקנים לה סמכות להטיל הטלי סלילת כביש ומדרכה. בפסק הדין הודגש כי הדיירים הנתבעים לא נשאו מעולם בהטלי סלילה וכי מתן הקלה להם, הנהנים מהעבודות שבוצעו, יקפח את ציבור התושבים בהרצליה, שישא בנטל מימון העבודות.
על פסק דין זה הוגש ערעור שני לבית המשפט העליון. השאלה שנדונה הייתה אם יש להטיל את החיוב על עבודות הפיתוח בכביש ובמדרכה בשנת 1998 על בעלי הדירות. השופטים אליעזר ריבלין, עדנה ארבל ואליקים רובינשטיין, השיבו על כך בשלילה וקיבלו את הערעור. בפסק הדין מתחו השופטים ביקורת על העיריה על שניסתה להיבנות, על-פי טענה שהיא עצמה העלתה, מפעולות שעשתה בעבר בלא החלטות מסודרות, בלא תיעוד ובניגוד לחוק העזר.
לא סלילה ראשונה
לפי חוק העזר, מחייבים בהטל על סלילת כביש ומדרכה את מי שהיה בעל הנכס בתאריך הסלילה, או בעת הוספת נכס במקום, וכי החיוב בהטל יהיה "בעד סלילת כביש אחד ובעת סלילת מדרכה אחת בלבד". בפסק הדין של בית המשפט העליון צוין כי בית המשפט השלום קבע כי במקום היו מדרכה וכביש שהקמתם היתה "סלילה" על-פי הגדרתה בחוק העזר, ועל כן אין לראות בעבודות שבוצעו בשנת 1998 משום סלילה ראשונה של כביש ומדרכה במקום. עוד צוין כי הדיירים הנתבעים לא היו בעלי הבניין בעת הסלילה ולא בעת בניית הבניין. כמו כן, לא הוכח שהעיריה פעלה כנדרש למיצוי החיוב נגד החייב הנכון בתשלום ההטל.
עוד נאמר בפסק הדין כי אומנם חוק העזר מאפשר חיוב בהטל מופחת על הרחבת כבישים שבגינה שולמו דמי השתתפות על-פי חוק העזר הקודם, אבל לא הוגש שום ממצא עובדתי המצביע על כך שסלילת הכביש אכן בוצעה בעת שחוק העזר הקודם היה בתוקף.

רע"א 3746/05
תאריך:  06/11/2007   |   עודכן:  06/11/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דרור מרום
הנהלת הבנק מרוצה מהתוצאות - לפיהן הביקושים במכרז המוסדי עמדו על-פי שבעה מהיקף ההנפקה המקורי    בשל ביקושי היתר שנרשמו במכרז המוסדי שהסתכמו בכ-700 מיליון שקל, הגדיל הבנק את היקף ההנפקה מ-100 מיליון שקל להיקף של 250 מיליון שקל
איציק וולף
עמותת אומ"ץ שיגרה אל נציב שירות המדינה דרישה לעכב את מינוי עו"ד אורנה גייל ליועצת המשפטית לביטוח הלאומי מכיוון שלא התקיים מכרז פומבי לתפקיד, זאת בניגוד להוראות חוק שירות המדינה
מערכת One
שחקנה של הפועל ת"א, שנקנס ב-30 אלף ש"ח, התנצל בפני הנהלת המועדון על ההפרה של הקוד האתי והביע חרטה    בהנהלה קיבלו בהערכה את הדברים
הדר פרבר
מועמד רפובליקני אחד הגיע לנאום בכנס לאומי של מנהיגים ערבים-אמריקנים    הדמוקרטים המובילים שלחו קטעי וידאו
דרור מרום
מסכם את תשעה החודשים הראשונים של השנה ברווח נקי של 21.6 מיליון דולר - לעומת 16 מיליון דולר בתקופה המקבילה בשנה שעברה    הרווח הנקי ברבעון השלישי הסתכם ב-7.7 מיליון דולר - לעומת 5.9 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il