X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
בניתוח ראשוני של הצעת התקציב לשנת 2008 טוען הבנק המרכזי כי הממשלה תוכל ליישם את תוכניתה הכלכלית - אם הצעת התקציב שהגישה תאושר אולם הוא טוען כי "בחינה של החלטות הממשלה לגבי תוכניות ארוכות טווח לחינוך, חברה ותשתיות - מצביעה על כך שעלותן אינה מתיישבת עם תקרת ההוצאות הרב-שנתית"
▪  ▪  ▪
"תחזית ההכנסות שמרנית" [צילום: בנק ישראל]

ניתוח ראשוני של הצעת תקציב המדינה לשנת 2008, שנערך במחלקת המחקר של בנק ישראל, הביא את הנהלת הבנק למסקנה כי אם תאושר הצעת התקציב "רב הסיכוי שהממשלה תעמוד ביעדים שנקבעו". הבנק טוען כי תחזית הצמיחה שבבסיס התקציב תואמת את ההתפתחויות המקרו-כלכליות בתקופה האחרונה. "אף שתחזית ההכנסות נראית שמרנית ביחס לתחזית הצמיחה - ייתכן ויש בכך יתרון בהינתן הסיכונים להאטה בכלכלה העולמית".
הבנק אומר כי "מניתוח ההתפתחות הצפויה של מצרפי התקציב בשנים 2012-2008 עולה כי שמירה על תקרת ההוצאות הנוכחית והימנעות מהפחתות מס נוספות על אלו שכבר אושרו, תאפשר הפחתה מתמשכת של הגירעון, של נטל המס ושל יחס החוב הציבורי לתוצר. עם זאת, משמעות השמירה על תקרת ההוצאות היא כי ההוצאה האזרחית ללא ריבית תגדל בשנים אלה באחוז אחד בלבד לשנה.
תוכניות ארוכות הטווח
בחינה של החלטות הממשלה לגבי תוכניות ארוכות טווח שנועדו לקדם את תחומי החינוך, החברה והתשתיות מצביעה על כך שעלותן של תוכניות אלה אינה מתיישבת עם תקרת ההוצאות הרב-שנתית. כדי לבסס את האמינות הן של היעדים הפיסקליים והן של התוכניות ארוכות הטווח רצוי שהממשלה תבהיר כיצד היא מתכננת להתמודד עם פער זה".
הבנק גורס כי גודל התקציב תואם את תקרת הגידול הרב-שנתית (בשיעור ריאלי של 1.7%), בתוספת ההוצאות החד-פעמיות שעליהן החליטה הממשלה בשל המלחמה בלבנון וההינתקות מעזה. בתקציב גם בוצעה ההתאמה הנדרשת לכך שהמחירים עלו בשנת 2007 בשיעור נמוך מתחזית התקציב.
הגירעון יגדל
למרות המשך הצמיחה המהירה, הגירעון המתוכנן ל-2008 - 1.6 אחוזי תוצר -גדול משמעותית מהגירעון הצפוי ב-2007, בעיקר בשל הפחתות ניכרות בשיעורי המס - בעלות של כמעט 7 מיליארד שקל. גם על-פי הערכות מחלקת המחקר - הגירעון הצפוי ב-2008 יהיה גבוה מזה של 2007, ולפי ההגדרות המקובלות בעולם הוא יגיע ליותר משני אחוזי תוצר - רמה גבוהה מהמקובל במדינות המפותחות, בפרט לאחר תקופה של צמיחה מתמשכת.
על-רקע היחס הגבוה של החוב הציבורי לתוצר בישראל - יש לדעת הבנק חשיבות רבה לכך שבשנים הבאות תמשיך הממשלה להקטין את הגירעון לרמות שיאפשרו ירידה מהירה של יחס החוב לתוצר גם בשיעורי צמיחה נמוכים יותר. "אם תעמוד הממשלה בשנים אלה בתקרת ההוצאות הקבועה בחוק ותימנע מהפחתות מיסים נוספות על אלו שעליהן כבר הוחלט, היא תוכל להפחית במידה ניכרת את יחס החוב הציבורי לתוצר ואת משקל ההוצאה הציבורית בתוצר. זאת ועוד, הפחתות המסים שכבר אושרו יקטינו את נטל המס באופן אמין, ובכך תוכל הממשלה להוסיף ולתמוך בצמיחה בת-קיימא של התוצר בשנים הקרובות".
עם זאת, טוען הבנק, כי בעקבות אימוץ מסקנות ועדת ברודט, משמעות השמירה על תקרת ההוצאות היא כי ההוצאה האזרחית ללא ריבית תגדל ריאלית בשנים 2012-2009 באחוז אחד בלבד לשנה, פחות מקצב גידול האוכלוסיה. "לא ברור אם קצב גידול כזה הוא בר-קיימא בסביבה של צמיחה ובהינתן רמתה הנוכחית של ההוצאה האזרחית ללא ריבית. במחלקת המחקר מציינים כי מכיוון שהממשלה אימצה לאחרונה מספר תוכניות רב-שנתיות, שעלותן בשנים 2012-2009 גדולה, הרי ששמירה על תקרת ההוצאות הנוכחית תחייב קיצוצים משמעותיים בכל אחד מתקציבי השנים הבאות".
תרחיש אלטרנטיבי שנבחן לדברי הבנק, הוא של הגדלת ההוצאות בשנים 2012-2009 - בהתאם לעלות התוכניות הרב-שנתיות שאימצה הממשלה. יישום תוכניות אלה מאפשר לדבריו מענה לבעיות רבות בתחומי החברה והתשתית - אך משמעותו היא ששיעור הגידול של ההוצאה הציבורית בשנים 2012-2009 יהיה 3.1 אחוזים לשנה, הרבה מעל היעד הקבוע בחוק הנוכחי.
במקרה זה הגירעון יגדל ל-1.4 אחוזי תוצר ב-2010, ויתייצב ברמה זו עד 2012, ויחס החוב לתוצר יפחת בקצב איטי יותר מאשר על-פי תוואי החוק הקיים. מכיוון שהפער בין יעדי התקציב בתחום המצרפים הפיסקליים לעלות התוכניות ארוכות הטווח של הממשלה עלול לערער את האמינות של שניהם, רצוי שהממשלה תבהיר כיצד היא מתכוונת להתמודד עם פער זה".

תאריך:  07/11/2007   |   עודכן:  07/11/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בנק ישראל: סיכוי רב שהממשלה תעמוד ביעדים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שרון קביליו
קלוד גז מונה לנשיא ומנכ"ל חברת אוקטביאן הישראלית    בעבר שימש גז כחבר מועצת המנהלים של אוקטביאן והוביל את סבב הגיוס השני של החברה
משה ריינפלד
בית המשפט העליון הפחית את עונשו של אריה רובין, לשעבר אלוף העולם לשחייה לנכים, שעשה מעשים מגונים בבת 16 ל-3 שנות מאסר
רונן ליבוביץ
ועדת האתיקה החליטה להטיל קנס של 7764 ש"ח על שר האוצר לשעבר, ח"כ הירשזון בגין היעדרויותיו הרבות מכנס הקיץ של הכנסת    ח"כ יצחקי קיבל הערה ובמקרה של השר אליעזר נקבע כי אין הצדק סביר להיעדרויותיו
הדר פרבר
נשיא אירן הודיע על הפעלת תוכנית להעשרת אורניום במפעל בנתנז    כמות הצנטריפוגות שמצוייה בידי אירן מספיקה להכנת פצצה גרעינית אחת בשנה
משה ריינפלד
ביהמ"ש העליון דחה בקשה של נסים דהן והנרי פחימה לאסור את הפרסום משום ש"ייגרם נזק בלתי הפיך להם ולמשפחותיהם"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il