צופן דה וינצ'י חדש התגלה באחרונה, והפעם הוא אולי אמיתי. מוסיקאי וטכנאי מחשבים איטלקי בשם פאלה, טוען כי חשף תווים מוסיקליים שהוצפנו בציורו המפורסם של ליאונרדו דה וינצ'י "הסעודה האחרונה". התגלית מעלה את האפשרות שדה וינצ'י חיבר מוזיקה כדי "ללוות" את הציור. המוסיקאי האיטלקי, ג'ובאני פאלה בן 45, אומר כי מצא בציור תווים המספיקים לכמה עשרות שניות של נגינה. לדבריו היא נשמעת כרקוויאם.
דה וינצ'י צייר את יצירתו הידועה בשנים 1498-1494 בכנסיית סנטה מריה דלה גרציה שבמילנו. הציור מתאר את הסעודה האחרונה של ישו עם 12 תלמידיו לפני מעצרו וצליבתו ואת התדהמה של התלמידים לשמע הידיעה כי מישהו מהם עומד להסגיר את ישו.
פאלה, המתגורר ליד העיר לצ'ה שבדרום איטליה, סיפר בראיון לסוכנות הידיעות "אסושיאייטד פרס" כי החל לבחון את הציור של ליאונרדו בשנת 2003 לאחר ששמע בתוכנית חדשות כי חוקרים מאמינים שהאמן והממציא שילב יצירה מוסיקלית בתוך עבודתו.
בספר שיצא לאור (יום ו', 9.11.07) באיטליה, מסביר פאלה כיצד לקח אלמנטים של הציור שיש להם ערך סמלי בתיאולוגיה הנוצרית ופירש אותם בתווים מוסיקליים. הספר, הקרוי "המוזיקה החבויה" מתאר את דרך הגילוי של התווים, היוצרים יחד "המנון לאלוהים", הנמשך 40 שניות. לדעת פאלה, המוזיקה נשמעת כאילו חוברה לעוגב, כלי מוסיקלי שהיה בשימוש רב בזמנו של ליאונרדו למוזיקה דתית.
ליאונרדו ניגן על נבל מומחה ליצירות דה וינצ'י, ציין כי התיאוריה של פאלה אפשרית, וכי אין לשכוח שליאונרדו היה לא רק אמן וממציא אלא גם מוסיקאי, ניגן על נבל ותכנן כלי נגינה. בין היצירות שכתב היו כמה חידות מוסיקליות.
הפרשנויות ליצירתו של דה וינצ'י "הסעודה האחרונה" התרבו מאד מאז הצית הספר "צופן דה וינצ'י את דמיונם של הקוראים וצופי הקולנוע בהצעתו כי אחד השליחים הנראה יושב לרגלי ישו אינו אלא מרים המגדלית, מריה מגדלנה, וכי לשניים היה ילד משותף.
פאלה מדגיש כי תגליתו אינה חושפת שום סודות אפלים של הכנסייה הקתולית או של ליאונרדו. להיפך, היא מציגה את האמן הרחק מהתיאורים הקונספירטיביים של "צופן דה וינצ'י". מה שמתגלה מהספר שלי הוא שליאונרדו דווקא היה אדם שבאמת האמין באלוהים.