המבקר ניהל בדיקה לגבי הרשויות המקומיות, שיש להן יש תפקיד מרכזי ביישומם ובאכיפתם של חוקי סביבה, בהיותן הגורם העומד בקשר יומיומי עם התושבים. בתחומים סביבתיים מסוימים האחריות מוטלת בעיקר על הרשויות המקומיות; כך למשל, הרשויות המקומיות אחראיות לתחומי התברואה ובריאות הציבור, ובכלל זה פינוי פסולת ומיגור מפגעים ומִטרדים שבשטח שיפוטן.
הטלת אחריות פלילית על הרשויות המקומיות ועל ראשי הרשויות המקומיות היא מהכלים המרכזיים להגנה על ערכי איכות הסביבה, ובעיקר על ערכים סביבתיים הנוגעים לבריאות הציבור. יש להדגיש לדבריו, כי גם רשות מקומית הנתונה במצוקה תקציבית חייבת להפנות משאבים לתחומי איכות הסביבה, ועליה לפעול לפתרון הבעיות הסביבתיות.
רוב התהליכים לשיפור איכות הסביבה מחייבים מערך של תיאום בין הרשויות, האצלת סמכויות, איגוד תקציבים, אכיפה, פיקוח ובקרה המעוגנים בחוק ובתקנות. המבקר חושף כי היחידות הסביבתיות פועלות ברשויות המקומיות ללא גורם מרכז, ללא הכוונה אחידה וללא חובת תיאום בינן לבין עצמן. כתוצאה מכך מוזנח הטיפול בתחומים סביבתיים מסוימים, לא נעשות הפעולות הדרושות מתוך הנחה שהמבצע יהיה בעל הסמכות המקבילה, ואין די פיקוח, אכיפה ובקרה.
הוא קובע כי על הרשויות המקומיות לפעול, במסגרת סמכותן, להצבת תנאים המגִנים על הסביבה בעת רישוי עסקים, למיפוי קרקעות שזוהמו על-ידי מפעלים משפכים תעשייתיים ומחומרים מסוכנים ולמניעת בנייה עתידית או ניהול עסקים בקרקעות אלו, עד שיוסדר ניקוי ופינוי השטחים המזוהמים.
בתחום זיהום האוויר על הרשויות המקומיות לשתף פעולה עם המשרד להגנת הסביבה לפי הנחייתו, לצורך איתור וסקירה של חומרים נדיפים באוויר שהוכרו כמסוכנים לאדם בטווח הקצר ובטווח הארוך, כגון בנזן מכלי תחבורה, דיאוקסינים ואזבסט המכיל אבק מזיק, כדי לקבוע תקנים וסִפים ובכך למנוע פגיעה בסביבה ובבריאות האוכלוסיה.
על המשרד להגנת הסביבה לקבוע סף סביבתי לחשיפה מינימאלית של האוכלוסיה לקרינה בלתי מייננת מֵרכיבים שונים של רשת החשמל, ולקיים עם הרשויות המקומיות סקרי סיכונים לצורך איתור מוסדות חינוך ומוסדות ציבור שבתחומם נחשפים אנשים לשדות אלקטרומגנטיים בעצמה הגבוהה מהסף שייקבע.
המבקר כותב: "נוכח מתקפת הטילים על מפרץ חיפה במלחמת לבנון ביולי ובאוגוסט 2006 והחרפת הסיכון באזור שבו מצויים חומרים מסוכנים בסמוך ואף בצמוד לריכוזי אוכלוסין, ראוי לבחון מחדש הפרדה פיזית של חומרים מסוכנים ממרכזי אוכלוסיה, לקצר את משך שהותם של חומרים מסוכנים בסמוך למרכזי אוכלוסיה ולהסיט את שינועם של חומרים מסוכנים מכבישים מרכזיים במטרופולין".
הוא קובע כי על הרשויות המקומיות לפעול מול רשויות השלטון המרכזי. "כדי להצליח להשיג מטרות בתחום הגנת הסביבה יש צורך בשיתוף פעולה וביחסי גומלין בין השלטון המרכזי, השואף שנושאים על-אזוריים יטופלו במסגרת שבה נשמרת לו שליטה מלאה בנוגע למדיניות ולביצועה, לבין השלטון המקומי, האחראי לשמירת בריאות הציבור ולמניעתם ולסילוקם של מטרדים סביבתיים שהם תוצר של הפעילות האנושית במרחב העירוני".