X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
מבקר המדינה מצא ליקויים בטיפול בעתודאים בשירותם הצבאי עתודאים אינם משובצים על-פי השכלתם והכשרתם רבים אינם יוצאים לקצונה על אף המדיניות הרשמית בנושא
▪  ▪  ▪

משרד מבקר המדינה בדק במסגרת הכנת הדוח השנתי את שילוב בוגרי העתודה האקדמית בצה"ל.
בשנים 1997 עד 2006 התחילו לימודיהם כ-900 עתודאים, בממוצע, בכל שנה. בינואר 2007 שירתו בצה"ל כ-4,200 קצינים וחיילים בשירות חובה ובשלוש השנים הראשונות לשירות הקבע, לאחר שלמדו במסגרת העתודה האקדמית. בראיית צה"ל, מסלול העתודה האקדמית הוא אחד המסלולים המרכזיים והחשובים בצה"ל, המגייס לשורותיו את מיטב הנוער ומכשירם באקדמיה לתפקידים מקצועיים, ובוגרי המסלול משרתים בצה"ל כמובילים מקצועיים בתחומם. העתודאים תורמים רבות לסמכויות השונות שבהן הם משובצים; ותוכנית "עתידים", שהיא חלק ממסגרת העתודה האקדמית, תורמת גם תרומה חשובה לחברה בישראל.
עם זאת מצא המבקר ליקויים בטיפול בעתודאים בשירותם הצבאי, המתבטאים בעיקר בכך שלא בוצע מיפוי מפורט של התפקידים המיועדים לעתודאים ועיגונם בתקנים; בכך שיש עתודאים המשובצים בתפקידים שלא נקבעו להם תקנים, ובכך שמאפייני התקן, בחלק מהתקנים שבהם מוצבים העתודאים, אינם משקפים את מאפייני התפקידים שאותם ממלאים העתודאים; ובהיעדר פיקוח ראוי של הסמכויות ושל אגף משאבי אנוש בצה"ל על מיצוים המקצועי של העתודאים.
המבקר לינדנשטראוס מציין בדוח כי חוסר שביעות רצון של עתודאים משירותם הצבאי על-רקע מיצוים המקצועי צוין בדוח השנתי של נציב קבילות החיילים משנת 2000 ובמחקרים שערך המרכז למדעי ההתנהגות באמ"ש בשנים 2004 ו-2005.
"נמצא, כי הסמכויות, שעליהן מוטלת האחריות למיצוים המקצועי של העתודאים, אינן מקיימות פיקוח ראוי בעניין שיבוץ עתודאים בתפקידים ובתקנים בהתאם להשכלתם. אגף משאבי אנוש עצמו אינו מקיים בעניין זה מטעמו פיקוח יזום עליהן", ציין.
עוד גילה בדוח כי לפי מדיניות אגף משאבי אנוש, על כ-80% עד כ-90% מהעתודאים לעבור קורס קצינים. בעוד שכ-40% מבין העתודאים (1,700 מבין כ-4,200), ששירתו בצה"ל בינואר 2007 בשירות חובה או בשלוש השנים הראשונות לשירות הקבע, לא הוסמכו לקצונה.
"כך, לא מומשה במלואה המדיניות שנקבעה, ונפגע המיצוי הפוטנציאלי מהשילוב של תרומתו המקצועית של העתודאי, בעקבות רכישת ההשכלה האקדמית, ושל תרומתו בעקבות הכשרתו והסמכתו כקצין".
"נוכח חשיבותו של מסלול העתודה האקדמית וכדי להפיק את התועלת המירבית מבוגריו, ראוי שצה"ל יערוך מיפוי מפורט של התפקידים המיועדים לעתודאים ויעגן תפקידים אלה בתקנים, שישקפו את הצרכים של צה"ל בעתודאים. מיפוי כזה כשיוכן צריך לשמש בסיס לכל שיא של עתודאים שייקבע בצה"ל. כמו כן, ראוי להנהיג סדרי פיקוח הדוקים על מיצוים המקצועי של העתודאים, הן בסמכויות והן על-ידי אגף משאבי אנוש, כדי למצותם מקצועית באופן מיטבי", קבע מבקר המדינה בדוח.

תגובת צה"ל: תוכנית רב-שנתית נשענת על הערות המבקר

מצה"ל נמסר בתגובה כי מסלול העתודה האקדמית הינו אחד המסלולים המרכזיים והחשובים בצה"ל וכי בשל כך מגובשת תוכנית רב-שנתית הנשענת על הערות המבקר.
"אוכלוסיה זו מהווה את הבסיס לשדרת הפיקוד הטכנולוגי של צה"ל. צה"ל פועל באופן שוטף ועקבי בכדי לשמר ולשפר את המסלול ומאפייניו. במסגרת זו מייחס צה"ל חשיבות רבה לביקורת ולממצאיה והחל לפעול עוד במהלך תהליך הביקורת היכן שנדרש בכדי לחדד נהלים ולבחון שינויי מדיניות רלוונטיים. בימים אלו מגובשת תוכנית רב שנתית לעתודה האקדמית כאשר הערות המבקר משמשות כבסיס לתוכנית זו".
"יתרה מכך", מדגישים בצה"ל, "בשנה האחרונה, הידק צה"ל את הבקרה על שיעור העתודאים אשר טרם דיווחו לצה"ל על סיום חובותיהם האקדמאים או שטרם השלימו אותם. במסגרת הנוהל החדש, נתונים אלו ירוכזו ויועברו לאגף משאבי אנוש בצה"ל. במידה שיידרש הדבר, יזומנו העתודאים לבירור, בכדי להבהיר את הסיבות לפערים ואת האפשרויות להשלמתם".
בצה"ל מציינים עוד כי היקף השחרורים של העתודאים הינו נמוך בהרבה מהקבוע במדיניות אגף משאבי אנוש של צה"ל. עד כה מורים נתוני השחרורים במסגרת העתודה האקדמאית של שנת 2007 על ירידה בשיעור המשוחררים.
"צה"ל בנה תוכנית מקיפה שעיקרה עידוד נשים לעסוק בתחום הטכנולוגי בכלל ובמסלול העתודה בפרט. כמו כן נבנו תוכניות של מכינה קדם-אקדמית שמטרתה שיפור הישגי הנשים המועמדות למסלול העתודה האקדמית והעלאת שיעור הנשים שישלימו מסלול זה".

תאריך:  19/11/2007   |   עודכן:  19/11/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ליקויים בשיבוץ עתודאים בתפקידים בצה"ל
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה ריינפלד
כשהיה אולמרט שר המסחר והתעשיה שלח עוזרו עובד יחזקאל הוראות שהתפרשו כהמלצות של אולמרט לסייע ל"קבוצת מרינה" השייכת ל"רמו" בן שושן
דרור מרום
המבקר קובע כי הגופים המופקדים על אכיפת החוקים העוסקים בטיפול באתרי אשפה - הוועדות המקומיות, המועצות האזוריות, המשרד להגנת הסביבה ומינהל מקרקעי ישראל - לא אכפו את החוק באופן מיידי ואפקטיבי על מפעילי אתרי האשפה
עומר עמנואל
בין הקצינים שיקודמו: יואב סגלוביץ', מי שעמד בראש צוות חקירת הנשיא לשעבר קצב    בנצי סאו, מי שספג ביקורת על תפקודו מועדת אור באירועי אוקטובר 2000
דרור מרום
היה כשל בנוגע למכלול ההחלטות בדבר הענקת התרי בנייה להקמת מבני הקריה - ורבות מהן לא עלו בקנה אחד עם התהליך התכנוני שקיבל את ביטויו בתוכניות הסטטוטוריות שאושרו למתחם    הפערים והסטיות שבין התכנון להתרי הבנייה הם מהותיים ונרחבים
הדר פרבר
שר החוץ הבריטי דיוויד מיליבנד תומך בהרחבת האיחוד האירופי אשר יכלול גם את מדינות המזרח התיכון, אפריקה ורוסיה    היעד: אזור סחר-חופשי מולטיליטרלי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il