X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
ביהמ"ש העליון קבע כי ויתורו של האח על רכוש עצום שהוריש אחיו, נעשה תחת השפעת אחיותיו שאף שכנעו אותו לנשל את ילדיו
▪  ▪  ▪

בית המשפט העליון ביטל (יום ב', 19.11.07) את תוקפו של מסמך שעליו חתם אהרן ישר מחקשווילי לפני 20 שנה ובו הודיע שהוא מוותר על חלקו בעזבון אחיו, משה חיים מיכקשווילי, לטובת אחיותיו. בכך קיבלו השופטים אליעזר ריבלין, אסתר חיות ודבורה ברלינר את ערעורם של ילדיו של אהרן, דוד וליאורה מיכקשווילי, על פסק דין של שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב שרה גדות שדחה את תביעתם לביטול כתב הוויתור. האחיות חויבו לשאת בשכר טירחת עורך דינם של הילדים בסך 20 אלף שקל.
מפסק הדין עולה כי משה מת בשנת 1986. אחיו אהרן חתם על כתב הוויתור ב-1987. בית משפט הוציא צו יורשה לטובת האחיות, על סמך כתב הוויתור. חודשים לאחר מכן מת אהרן ונישל מצוואתו את ילדיו. גם הוא הוריש את רכושו לאחיותיו. בספטמבר 1995 הגישו ילדיו התנגדות לקיום הצוואה וטענו כי אחיותיו של אביהם השפיעו עליו השפעה בלתי הוגנת. השופטת ד"ר דרורה פלפל קיבלה את התנגדותם. השופטת קבעה כי האחיות שלטו באהרן "שלטון אמזונות" והשפיעו עליו להתנתק מילדיו. האחיות ערערו על כך לבית המשפט העליון, אך הערעור נדחה, ובפסק הדין נכתב: "המנוח היה אדם עצמאי מבחינה פיזית, אולם, מנטלית, תלותו במערערות הייתה מוחלטת. את כספו ואת נכסיו הפקיד בידיהן. את חייו וחיי משפחתו ניהל בהדרכתן, ולא ההין לקיים קשר כלשהו עם ילדיו ללא אישורן".
הוויתור גרוע במידה בלתי סבירה
ב-1999 הגישו ילדיו של אהרן תביעה לבית המשפט המחוזי לבטל את הוויתור של אביהם על זכותו לרשת את אחיו, ובהתאם לכך לחלק את הירושה מחדש. הם ביססו את התביעה על כמה עילות: השפעה בלתי הוגנת; עושק; היותו של כתב הוויתור חוזה פסול; חוסר תום לב.
כאמור דחתה השופטת גדות את התביעה, ועל כך ערערו לבית המשפט העליון. בפסק הדין שקיבל את הערעור קבעה השופטת ברלינר כי אין ספק שהאחיות עשקו את אחיהן אהרן. השופטת השתכנעה כי ויתורו של אהרן על רכוש רב לטובת אחיותיו עתירות הממון, תוך הדרת ילדיו ובהיעדר תמורה, הוא "גרוע במידה בלתי סבירה מהמקובל".
השופטת ברלינר קבעה כי השופטת המחוזית לא שמה לב לנתונים שהוגשו לה על ההיקף העצום של רכוש האחים והאחיות. נתונים אלה מדברים על 26 נכסי מקרקעין, לרבות בנינים ודירות, בצפון הארץ ומרכזה, שערכם הכלכלי רב. החלק הגדול ביותר של הרכוש היה בידי האח משה, ולכן ויתורו של אהרן עליו אינו סביר.
שלטון ללא מצרים
השופטת ברלינר דחתה את טענת האחיות כי אין מדובר בוויתור בלתי סביר משום שאהרן התגורר עמן "והן אלה שדאגו לכל מחסורו". השופטת ציינה כי אהרן לא קיבל תמורה עבור הוויתור, וזהו "ביטוי נוסף לאותו שלטון ללא מצרים ששלטו האחיות באהרן, אשר הביא אותו לנשל את ילדיו מירושתו".
השופטת הסכימה שאין די בעובדה שאהרן ויתר על חלקו בירושת אחיו לטובת אחיותיו העריריות כשלעצמה, כדי להוכיח שהוויתור לא היה סביר. שהרי אהרן עצמו היה אדם אמיד ורב נכסים, וכך גם אחיותיו. עם זאת, כתבה כי כל הקריטריונים יחד מצביעים כי מדובר בעושק.
השופטת הדגישה כי אהרן לא קיבל תמורה בעד ויתורו, ושהייתו בבית אחיותיו יותר משהיא יכולה לשמש תמורה, מצביעה על השתלטותן עליו.

ע"א 2041/05
תאריך:  19/11/2007   |   עודכן:  19/11/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ויתור על ירושת אח הוגדר כעושק ובוטל
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
כשל לוגי בפסק הדין
משה, עורך-דין  |  19/11/07 21:46
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דרור מרום
ענקית התרופות "מארק" ומשרד המדען הראשי חתמו על הסכם לפיו יתמכו בחברות ישראליות העוסקות בפיתוח תרופות וכימיקלים לתעשיית ההיי-טק ולתעשיית מדעי החיים
דרור מרום
החברה חוזרת למסלול צמיחה - לאחר שהתמזגה בתחילת השנה עם ספקית התקשורת ברק    רשמה גידול של 6% בפעילות האינטרנט והתקשורת בהשוואה לרבעון הקודם
מחלקה ראשונה
דוח המבקר קובע כי תאגידי ציבור בהם כמחצית העובדים מועסקים בנפוטיזם, ההסברה לקויה, הרכוש בגוש קטיף נבזז, וכרגיל - הבלגאן חוגג
דרור מרום
לאחר הפסקת השקעותיה והתקשרויותיה בארץ לפני 10 שנים תגיע בשבוע הבא לישראל משלחת שבה שלושה סגני נשיא של חברת התרופות והביוטכנולוגיה
איציק וולף
כחלק ממאבק המורים ינסו מחר מאות תלמידים להיכנס לספר השיאים של גינס כשיצטופפו לשיעור בכיתה הצפופה בעולם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il