X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
לפני חברי הוועדה מטעם שר המדע, התרבות והספורט הוצגו 86 תיקי עבודות
▪  ▪  ▪
[צילום: ששון תירם]

שבעת הזוכים בפרס שר המדע, התרבות והספורט בתחום האמנות הפלסטית לשנת 2007 הם גרי גולדשטיין, דרורה דומיני, שריף ואכד, הדס עפרת, שרון פוליאקין, נועם רבינוביץ' ונטי שמיע עפר.
פרס שר המדע, התרבות והספורט נועד לבטא את ההוקרה של החברה הישראלית לאמן היוצר ופרי יצירתו, והערכה לפועלו ותרומתו לחברה.
חבר השופטים לפרס היו: דרורית גור אריה, גדעון גכטמן, דרורה דקל ועידית עמיחי כמשקיפה מטעם משרד המדע, התרבות והספורט. גובה הפרס עומד על 67,000 שקל (סה"כ יחולקו 469,000 שקל).
לפני חברי הוועדה הוצגו 86 תיקי עבודות.
תערוכה משותפת לכלל הזוכים בפרסי משרד התרבות בתחום האמנות הפלסטית לשנת 2007 תוצג במוזיאון חיפה לאמנות במרס 2008.

גרי גולדשטיין, יליד 1950

גרי גולדשטיין גיבש גוף עבודות אישי ומיוחד במינו המתבסס על ציור אסוציאטיבי וכתיבה יומנית בתוך ספרים ישנים או על דפים של ספרים מפורקים.
גולדשטיין יוצר מתוך דיבור מתמשך עם תרבות כתובה ומודפסת וההיסטוריה של האמנות משמשת לו כמצע וכנקודת זינוק אל עולמו הפרטי. גולדשטיין סימן את המרחב הפרטי-הביתי ואת מלבן שולחן האוכל המשפחתי כתחום המסומן מתוכו נפתח המרחב הווירטואלי העצום של טקסטים ודימויים העומדים לרשותו. אלה לקוחים מעולם הקומיקס האמריקני, מתולדות האמנות, מעיתונות וטלוויזיה ומאוסף חפציו האישיים.
גולדשטיין, יליד ניו-יורק, העובד למעלה משלושים שנה בארץ, בירושלים, שומר על השפה האנגלית כשפת הכתיבה האמנותית שלו, ומשמר באופן מודע את ייחודו של מבט המהגר. סדרות חשובות יצר על גבי סדרת גלויות של נופים מקומיים ובתוך ספרי צילום של דימויי חלוצים ישראלים. בתוך המרחב התרבותי הסבוך והמאוכלס מצליח גולדשטיין לבצר את הממד האינטימי וליצור מארג מורכב ועדין, טעון ומרתק.

דרורה דומיני, ילידת 1950

דרורה דומיני היא פסלת רבת-מוניטין והישגים. כמי שלא צמחה בחממה של "בצלאל" ורכשה את השכלתה האמנותית בבתי ספר בלונדון ובארה"ב, היא הביאה איתה שפת פיסול פורמאליסטית שעברה, מהר למדי, הסבה לדיבור תלת-ממדי על תרבות, על ביוגרפיה ועל זהות.
דרורה דומיני הוכיחה יכולת התחדשות בפיתוח חומרים לא-שגרתיים ובניסוח דימויים טעונים. מפיסול בעץ היא עברה לפיסול בספוג, בפורמאייקה, בקרטון, ברדיד אלומיניום ועוד. מקורותיה הביוגרפיים בקיבוץ מרחביה מטעינים את עיסוקה בסמלי התרבות הישראלית, בקשר בין יחיד וקבוצה, בין דימוי להיסטוריה ובין מציאות למיתוס.
ברצף אינטלקטואלי, אם-כי לא צורני, היא עבדה, בשיתוף עם הצלמת פראנס לבה, על תיעוד צילומי של אנדרטות זיכרון לחיילי צה"ל ברחבי הארץ וחקרה את המסורת הפיסולית והסמלית של אנדרטות אלה. מעיסוק במיתוסים מקומיים צמח העיסוק שלה בפסלו המיתולוגי של יצחק דנציגר "נמרוד", עליו יצרה סדרה של וריאציות אישיות, תוך-כדי הפיכתו למוטיב פולקלוריסטי מקומי.
שפתה הפיסולית של דומיני הטמיעה בתוכה לאחרונה מוטיבים של צמחים וציפורים והתעשרה במימד ציורי וצבעוני, עירוני וגנדרני מצד אחד ועממי והומוריסטי מצד שני.

הדס עפרת, יליד 1950

האמן הרב-תחומי הדס עפרת, נחשב למי שהוביל ופיתח את תחום הפרפורמנס ואמנות המופע בארץ. למרות שפעל מעמדת שוליים רדיקלית היו מופעיו האישיים בעלי משמעות עקרונית ומפתיעה, והציעו דמות אמן טוטאלי, שגופו-שלו הוא המצע לעבודותיו.
המיצבים "דרך החלב" שהעלה בבינאלה הבינלאומית למיצג בקיבוץ נחשון, ב-2001 ו"נדודי שינה" שהעלה ב"אמנות הארץ" ב-2003 היו שניים מתוך רבים שהשאירו את חותמם והיוו השראה ומראי-דרך.
לצד אמנות המופע פיתח עפרת גוף עבודות העוסק בקול ובדיבור, במילה ובטקסט. 120 הסיפורים האישיים שנלחשו מתוך רמקולים מוסתרים בקירות, בתערוכתו "היית מת", משנת 2004, הצטברו יחד לזמזום קולקטיבי של קהילת מספרים. היחס בין היחיד, האמן, הנוטה להשתבלל בתוך עצמו ולספק את צרכיו-שלו לבין הקהילה והחברה התובעות את תשומת ליבו, העסיקו את עפרת ברבות מעבודותיו, תמטיקה שבאה לידי ביטוי גם בתערוכת היחיד שלו שהייתה במוזיאון ישראל בינואר 2007.
בראשית דרכו הקים עפרת את תיאטרון "הקרון", במסגרתו פיתח שפה ייחודית של תיאטרון בובות למבוגרים ובהמשך ייסד והתווה את דרכו של "בית הספר לתיאטרון חזותי" בירושלים והקים שם דורות רבים של תלמידים. כיום עפרת ממשיך לפתח את אמנותו האישית, שאינה מתקבעת בשפה רצופה וממשיכה לנסח רעיונות חדשים.
[תמונות נוספות בתחתית הכתבה]

נטי שמיע-עפר, ילידת 1965

נטי שמיע-עפר נעה בין פיסול לעיצוב ומנסחת עולם שבו הגוף החם משקיע עצמו בתוך סביבה חומרית קרה ומונוכרומית, מרוקנת מסימנים, כמו-בדיונית. לפעמים גלוי, לפעמים סמוי, מהווה הגוף גרעין, סביבו או מתוכו צומחים חפצים וחללים, השואלים על היחס ועל התלות בינו לבין המרחב.
שמיע-עופר מייצרת מערכות סדרתיות ובודקת את גבולותיה של הטריטוריה הפרטית ביחסה למרחב הציבורי וכיצד הפרט יכול לשרוד בתוך המרחב הגלובאלי. שמיע-עפר פיתחה שפה חומרית המבוססת על חומרים רכים ואלסטיים, המנוגדים לקשיות המסורתית של שפת הפיסול. היא מעצבת חללים תלת ממדיים באמצעות טכניקות של תפירה, הכלבה, או נעילה באזיקונים פלסטיים. את הקשה היא מרככת ואת הרך היא ממצקת - כך היא "תופרת" בלאטות בטון ויוצקת תבניות גמישות להגנה ולהסתרה.
לאחרונה עיצבה שמיע-עפר את חלל בימת המחול של המופע "טטריס" בביצוע להקת המחול של נעה דר, ויצרה שם חלל אקספרימנטלי, שבו הצופים ממוקמים בתוך מתחם התנועה של הרקדנים ונוצרת ביניהם קרבה קיצונית הבוחנת הן את פרספקטיבת המבט והן את משמעות היחס צופה-מבצע. שמיע-עפר פרסמה השנה ספר-אמן יוצא דופן באיכותו ובסגנונו שמסכם את עניינה במטאפורה של הגוף ובניסיונות לחדור לתוכו ולחפש בו את עקבות התשוקה והנפש.
[תמונות נוספות בתחתית הכתבה]

נעם רבינוביץ, יליד 1950

נעם רבינוביץ פועל ויוצר שנים רבות בקיבוצו בית השיטה, שם פיתח מערכת מסועפת של סמלים ודימויים, תכנים ופעולות, שיש בכוחה לאתגר את המרכז ולהאיר את הפריפריה באור מרתק.
נעם רבינוביץ הוא אמן של מקום ושל טבע, הפועל בהשראת חוקרי טבע, בוטנאים וגיאוגרפים, חוקרי עולם ואנשי-מסע. חשיבתו בלתי-שגרתית, נועזת ומרחיקת-ראות, והוא מוציא שלוחות מקיבוצו בעמק יזרעאל אל אוקיינוסים ואל מדבריות.
נעם רבינוביץ החל את דרכו כאמן ברזל ואבן, שעבד בטכניקות של ביקוע והלחמה, המשיך לפתח פעולות של שתילה והשקיה ולאחרונה הוא מתמקד, דווקא, בעבודות חוט ורקמה. כל אלה מתבססות על ידע חקרני בצמחיה הארץ-ישראלית, על תודעה היסטורית תרבותית ועל קשר נפשי ורגשי עם תהליכים חקלאיים, אותם השכיל להפוך לפעולות סימבוליות. עיקרן של פעולות אלה הוא בחיפוש אחר ערוצי פוריות נסתרים ואחרי מסלולי אנרגיה בטבע.
רבינוביץ שתל גפנים לאורכו של שקע לחלוחי באדמת הנגב, ופועל מזה כמה שנים לקראת פרויקט סימון זרם הגולף החם באוקיינוס האטלנטי. רבינוביץ פיתח במהלך השנים דיסציפלינה ייחודית לו, של אמן-בוטנאי, המערב טכניקות אמנותיות בטכנולוגיות חקלאיות, ומשלב חשיבה קונצפטואלית עם משמעת של שותל ונוטע.

שרון פוליאקין, ילידת 1964

שרון פוליאקין סימנה בשנים האחרונות קנה-מידה חדש למדיום ההדפס באמנות הישראלית, לצד גוף עבודותיה המשוכלל העשוי בטכניקה מסורתית של צבע שמן על בד.
השפה הציורית של פוליאקין נעה בין דימויים פיגוראטיביים, כמו בסדרה "שבעת הגמדים" או בסדרות הגדולות של המלחמה, לבין שפה מרומזת וחמקמקה הספוגה ברגישות ציורית ובחשיבה מופשטת.
פוליאקין מכירה היטב את "שדות הצבע", את הקו הלירי המרמז על צורה אך לא מפענח אותה ואת כתם הצבע. מלחמת לבנון בקיץ 2006 החזירה אותה למוטיב העתיק של הקרב והיא חוזרת ומעלה ברישומי דיו בארוקיים תיאורי קרבות עמוסים, המתבססים על ציורים קלאסיים. אל לב הקרבות חודרת, ברישום פרספקטיבי, כף-ידה המגוננת.
את הידע הרב שלה בתחום התחריט וההדפס, אותו צברה כדפסית ותיקה בסדנת ההדפס בירושלים, הביאה פוליאקין לשיא בסדרות הגדולות "דימויי גוף" מ-2004 ו"שאלות" מ-2006 בהן היא מפגינה עושר טכני ועוצמה רגשית המותירים את הצופה בתחושה שהיא צורבת לא רק את הפלאטה עצמה אלא את עורה ואת נשמתה. את הידע הזה מעבירה פוליאקין לדורות של תלמידים כמורה מן השורה וכראש המחלקה לאמנות באוניברסיטת חיפה, תפקיד אותו החלה למלא בשנת הלימודים הנוכחית.
שרון פוליאקין הוכיחה שניתן להרים את ההדפס למעמד רלוונטי וחשוב, בכישרון וביכולת רבי-תנופה.

שריף וואכד, יליד 1964

שריף וואכד הציב רף גבוה במיוחד לאמנות העוסקת בהוויה הפוליטית של החברה הישראלית ולמאבק המתמשך בין היהודים לפלשתינים, באופן שהפך לאבן-דרך בדיון האמנותי המקומי ואף חרג למרכזי האמנות החשובים בעולם.
ברגישות, בתבונה ובעומק תרבותי-היסטורי, במידה רבה של הומור מושחז ומתוך יכולת לחמוק מקלישאות ויזואליות ומנוסחאות מוכרות, נוגעת עבודתו של וואכד בקיום המאווים של התושבים הערבים ובזהות המורכבת שלו-עצמו כערבי ישראלי. במדיומים שונים - מרישום קלאסי, דרך הדפס, עיבודי מחשב ועד לווידיאו-ארט, שבכולם הוא מפגין שליטה מרשימה - ניסח וואכד אמירות משמעותיות ומורכבות שכוחן האנושי והאינטלקטואלי מעורר מחשבה, נוגע בעצבים רגישים ותובע תגובה.
סרטו "שיק-פוינט (אופנה למחסומים ישראלים)", משנת 2003, מציע הצעה אירונית לגבי אופנת המחסומים, החושפת, תרתי-משמע, את "הבטן הרכה" של העומדים במחסום. הסרט הוצג בתערוכות רבות בארץ ובעולם ונחשב ליצירה מופתית הן מבחינת המימד הביקורתי המושחז שבה והן מבחינת ההזדהות האנושית שהיא יוצרת. וואכד פעיל גם כמעצב גראפי איכותי, כמורה, ומעל לכל - כיוצר מבריק של דימויים בלתי-נשכחים.
[תמונות נוספות בתחתית הכתבה]

שריף וואכד
שריף וואכד
שריף וואכד
ברוש ברמות מנשה של נועם רבינוביץ'
הדס עפרת
נטי שמיע-עפר
תאריך:  21/11/2007   |   עודכן:  21/11/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שבעה זוכים בפרס בתחום האמנות הפלסטית
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מחלקה ראשונה
הוועדה החליטה בסופו של דבר, לחלק את הפרס בין שתי אוצרות אשר קרוב לוודאי משלימות זו את זו בעשייה האוצרותית    גליה בר-אור האוצרת הראשית של המשכן לאמנויות בעין-חרוד וד"ר אילנה זינגר האוצרת הראשית של מוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית בחיפה
דוד רוזנטל
דוד רוזנטל נשבה בקסם הטבע באזור נס הרים ופצח בריקודי שמחה על הגבעות ובשירת יודל, שכמובן עייפה אותו וגרמה לו להשיב את נפשו במגנוליה, מסעדה חלבית כפרית אמיתית, שצופה לנוף יפהפה
דרור מרום
הושלם גיוס ראשוני בסך 25 מיליון דולר    להערכת מנהלי הקרן - עד לסוף 2007 יסתכם ההון הכולל שלה ב-50 מיליון דולר
משה ריינפלד
ש.א.ש, ספקית אבטחה וגידור תובעת 4.5 מיליון שקל בטענה שנענשה על שסמנכ"ל חברת החשמל נראה בטלוויזיה מעסיק את עובדי ש.א.ש בביתו
שירה פרי
לאור כל האיומים הטמונים בלחץ החברתי, שירה פרי מגלה שלפעמים יכולים דווקא לצאת ממנו דברים טובים    למשל במקרה של סניף אל גאוצ'ו התל אביבי שהקרבה למסעדות רוטשילד האיכותיות עשתה לו רק טוב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il