X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
נדחתה תביעת דיבה שהגיש מזכיר ערערה נגד נחום ברנע וידיעות אחרונות השופט: המקור לכתבה שר האוצר בייגה שוחט אינו מהווה "פרסום מותר"
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

בית המשפט השלום בחיפה דחה (א', 25.11.07) תביעת דיבה שהוגשה נגד העיתונאי נחום ברנע וידיעות אחרונות. מדובר בתביעה של מזכיר מועצת ערערה בעקבות פרסום לפיו הוא נהנה מ"פטנט" להוצאת כספי המועצה באמצעות פניה לערכאות.
מדובר בכתבה "כדורים באוויר" שפורסמה בשנת 2000 ובה חשף העיתונאי נחום ברנע "פטנט" להוצאת כספים ממועצת ערערה באמצעות פניה לערכאות. התובע, מי שהיה אז מזכיר ערערה, אחמד טאה יונס, הוזכר בכתבה כמי שנהנה מ"הפטנט". בעקבות הפרסום הגיש יונס באמצעות בא כוחו עו"ד ג'מאל תביעת דיבה נגד ידיעות אחרונות שיוצג על-ידי בא כוחו עו"ד מוזר.
כאמור בית משפט השלום דחה את התביעה. השופט שלמה לבנוני כתב כי הפרסום בידיעות חוסה תחת הגנת תום לב והיתה זו חובתה ה"חוקית מוסרית וחברתית" של ידיעות אחרונות לפרסם את המידע. עם זאת מתח השופט ביקורת על אחת מטענות העיתון כי הוא חוסה תחת הגנת "פרסום מותר שאינו משמש עילה למשפט פלילי או אזרחי". הכוונה לטענת נחום ברנע כי הוא חוסה תחת הגנת פרסום מותר בשל היות המקור לכתבה שר האוצר בייגה שוחט.
"גם לו אקבל את גרסתו של ברנע כי מקור המידע שלו... נעוץ בשיחה שהייתה לו עם שר האוצר, לא שיחה זו 'תשדרג' את מהותו של הפרסום, שנטען באורח קיצוני להגנה מוחלטת בגין פרסומו", כתב השופט. לדבריו לא שוכנע "מהו המקור הסטטוטורי המגדיר את 'תפקידו' של שר האוצר, כמי שמעביר מידע על מסמכים שמתפרסמים על-ידי פקידי המדינה הבכירים". שר האוצר היה רשאי להיפגש עם ברנע, ולהפנותו לפרסום האמור. "בוודאי ששיחה זו, שמא אקראית ומזדמנת, לא מעניקה למסמך האמור את התוקף של 'פרסום על-ידי הממשלה'...החוק בוודאי לא ביקש להעניק חסינות החלטית לכל פרסום שהוא שיוצא על-ידי רשות ממשלתית, יהא חשוב, נכבד ואמין ככל שיהא... סעיף 13 לחוק מעניק הגנה, למשל, לפרסום מישיבות הממשלה, לפרסום מישיבות הכנסת, לפסקי דין של בתי המשפט, לדוחות של מבקר המדינה. ברי שבהעדר הגנה כאמור, תיפגע יכולת התיפקוד של רשויות השלטון, המחוקקת, המבצעת, השופטת והמבקרת. לא ניתן, לטעמי, להרחיב את ההגנה משום שמקורה בשיחה של עיתונאי עם שר".
השופט ציין כי "טקסטואלית, ללא צל של ספק הדברים שפורסמו בכתבה אוצרים כוח להשפיל, לבזות, ולפגוע בכבודו של התובע, בהיותם לשון הרע. בכך לא סגי. אכן, תדיר, בזירת דיני לשון הרע מתגוששות שתי זכויות, לכאורה נוגדות, שאין ערוך לחשיבותן. מחד-גיסא, ניצבת זכותו של האדם לשם טוב, שהיא ערך יסוד בכל משטר דמוקרטי. מאידך-גיסא, נודעת חשיבות עליונה לזכות של חופש הביטוי, 'ציפור נפשה של הדמוקרטיה'. חוק איסור לשון הרע, אף הפסיקה העניפה של בתי המשפט לערכאותיהם ולדורותיהם, מנחים את דרכנו בבחינת האיזונים בין שתי זכויות רבות-חשיבות אלו. האיזונים האמורים, אם ברב אם במעט, אכן לעתים מתירים את לשון הרע, בנסיבות המצדיקות זאת".
כאמור התביעה נדחתה. השופט הוסיף עם זאת כי מאחר והיו פרסומים לא מדויקים בכתבה "הגם שהם לא שינו את מאזן שיקוליי, לעניין ההכרעה גופה, סבורני כי הם מצדיקים שלא יינתן כל צו להוצאות. כך בדעתי לנהוג. לפיכך, הנני דוחה את תביעת התובע. אין צו להוצאות".

בית משפט השלום בחיפה א 022087/04
תאריך:  27/11/2007   |   עודכן:  27/11/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נדחתה תביעת דיבה נגד ברנע וידיעות אחרונות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
וממי מפחד כבודו?
מפיבושת  |  27/11/07 10:06
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
חברת התקשורת הוותיקה מנערת את האבק ומשנה תדמית    מבטיחה שלל שירותים שישפרו את התקשורת הביתית    המהפכה הבאה בדרך?
רונן ליבוביץ
מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את חוק הספריה הלאומית שיזם ח"כ אריה אלדד    תפקידי הספרייה הלאומית יהיו בין השאר לאסוף, לשמר ולטפח את אוצרות הידע, המורשת והתרבות, ובכלל זה להרחיב ולהעשיר את אוספי הספרייה
אופירה אסייג, יופ ציוני
סקאוט הפועל ת"א אמר כי יקבל כל החלטה של ההנהלה לאחר התפטרותו של לוזון    בהנהלה מתלבטים בין מוטי איווניר לאלי גוטמן    גם אלי כהן בתמונה
משה ריינפלד
נשיאת בית המשפט העליון מתחה ביקורת על התבטאויות שופטת במשפט, אך קבעה כי אין בהן די כדי לפסול אותה
שי אלון
הטניסאי הישראלי רשם עליה של 28 שלבים במהלך המסע במזרח הרחוק, הראל לוי זינק 5 שלבים למקום ה-172    שחר פאר שמרה על המקום ה-17, אובזילר ב-79
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il