X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
מחקר חדש המתפרסם בימים אלו בנושא פתרון סכסוכים מחזק את הסברה כי למארחי המפגש באנאפוליס אין כל התחשבות במשקעי עבר רגשיים רק המשימה חשובה להם
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

קיים פער ניכר באופן שבו מפרשים האמריקנים סכסוכים הצפים ועולים בקבוצות עבודה ומשא-ומתן לבין שאר העולם. כך עולה ממחקר חדש המתפרסם בימים אלו. כך למשל, המחקר מלמד שהאמריקנים סבורים שפתרון קונפליקטים אישיים-חברתיים לא חשוב כלל להצלחת מו"מ וכי יש לדלג עליהם ולהתמקד רק בקונפליקטים המשימתיים. זאת לעומת אסיאתיים, למשל, שיעדיפו לפתור תחילה את הקונפליקט האישי בטרם ימשיכו לנושא המקצועי.
את המחקר ערכה חוקרת המו"מ הישראלית פרופ' שירלי קופלמן, מאונ' מישיגן ותוכנית המנהלים של רקנאטי באוניברסיטת תל אביב. המחקר רואה אור בימים אלו ברבעון היוקרתי לניהול Negotiation and Conflict Management Research.
במחקר עלו פערים משמעותיים בגישתם ואמונתם של האמריקנים לגבי (אי) חשיבות הקונפליקט האישי-חברתי בהשוואה לגישתם של בני אומות אחרות לנושא.

הישראלים דומים לאמריקנים, הפלשתינים לאסיאתים

עוד אומרת קופלמן: "אם אני מנסה לבחון את הסוגיה לקראת ועידת אנאפוליס אז אני מעריכה שאנחנו הישראלים דומים קצת לאמריקנים ונוטים להתעלם מחשיבותם של משקעים אישיים, והפלשתינים דומים יותר לאסיאתים ששם אווירה של הכבוד חשובה. אם כך אני חוששת ממצב שבו הישראלים, מתוך מטרה לקדם את פטרון המשימות, עלולים בלי לשים לב לא רק לפגוע בכבוד הזולת במהלך הפגישה אלא גם לפספס את חשיבותו לפטרון הקונפליקט. משא-ומתן מוצלח יכלול לא רק פתרונות אובייקטיבים, אבל גם יאפשר לשני הצדדים לחזור הביתה כמנצחים.

עניין רק בקידום ישיר של מטרות

מסקנות המחקר מצביעות על כך שהאמריקנים אינם נשענים על משקעי העבר, אלא מרוכזים בקידום ישיר של מטרות העבודה והשגת המשימה. לדברי החוקרת, ניתן להקיש שאם למשל הישראלים או הפלשתינים יצפו מן האמריקנים ש"יַחְנֶכו" את שיחות העבודה בוועידת השלום באנאפוליס, שתהיה להם רגישות מיוחדת למשקעי עבר רגשיים וכעסים שיעלו בין הצדדים הם עלולים להתאכזב.
"יכול להיות שאפשר לתת קרדיט בעניין לאמריקנים", אומרת פרופ' קופלמן, כי הם ערים לקונפליקטים החברתיים, למשל שפלוני לא 'סובל' את אלמוני כי בעבר הוא אולי פגע בו, העליב אותו, או שסתם אופיו מעצבן, אך הם סומכים על משתתפי קבוצות העבודה והמו"מ שלא יביאו זאת לקבוצות העבודה - לא משקעי עבר, לא ענייני משפחה, לא כעסים אישיים או 'חשבונות' - כי זה לא מקצועי.
"לכאורה, שיחות עבודה האמריקניות לעולם לא יגלשו לרמה האישית, למרות שאנו יודעים על-פי מחקרים שקיימות גם קיימות בעיות חברתיות מתחת לפני השטח של כל קבוצת עבודה, שתמיד גולשות אל המו"מ וגוררות תוצאות שלילות לקבוצה. כך שמצד שני עלול לעלות חשד שיש כאן קצת בריחה אמריקנית מן המציאות".
במחקר השתתפו למעלה מ-400 סטודנטים ומנהלים לתואר שני בניהול בהם כ-150 אמריקנים, 80 סינים, כ-60 קוריאנים ובני עמים נוספים הנמצאים בארצות הברית ללימודים ועבודה. המטרה היתה לבדוק את יחסם ואמונתם לגבי שני סוגי הקונפליקטים שעולים בעת משא-ומתן.
קונפליקט רגשי-חברתי, כאמור מצב שבו לדוגמא שני משתתפים בקבוצת העבודה לא "סובלים" אחד את השני בגלל משקעי עבר וקונפליקט משימתיׁשבו מתגלעים פערים ענייניים הקשורים במו"מ - גבולות, כסף, תחומי אחריות, ביטחון וכו'.
מתברר שלאמריקנים יש נטייה אופטימית מאוד בהשוואה לאסיאתים למשל, לחשוב שניתן לגשר על מחלוקות אישיות בנקל ומה שחשוב בעצם זה לגשר על פערים משימתיים. בקבוצות עבודה במזרח ואף במזרח התיכון מעניקים המשתתפים משקל רב למה שמתחולל גם בפרצופם של הנוכחים עוד לפני שמגיעים ל"נקודות הליבה".
הסינים למשל יבחנו האם יש משקעי עבר ודם רע בין משתתפי המו"מ. במידה וכן הם יעשו כל מאמץ לנקות זאת בטרם יעברו לדון בנושאים המקצועיים ואם קיימת אפשרות ימנעו כלל מלעבוד אתם. האמריקנים יתעלמו מ"פרצופים" חמוצים.
קופלמן: "מכיוון שהשקפת עולמם של האסיאתים באופן כללי הוליסטית יותר, בדקנו האם האסיאתים בכלל מבחינים בין קונפליקט אישי-חברתי למשימתי. מתברר שכן. גם אמריקנים וגם מזרחיים מבחינים בשני סוגי הקונפליקטים. אבל ממצאים מובהקים הראו שבמזרח הרחוק גרסו שחשוב לפתור גם בעיות חברתיות בעוד האמריקנים לא ייחסו חשיבות למחלוקות חברתיים,רגשיים. אני מעניקה לאמריקנים נקודת זכות נוספת כי יכול להיות שבגלל הנטייה שלהם להתעלם מעניינים אישיים הם מוכנים ל'הכניס תמיד את ראשם לכל "קן צרעות", מיטה חולה" או קלחת רותחת בעוד אומות אחרות יגידו "שומר נפשו ירחק". לעומתם, הסינים ימצאו דרך מעודנת לבטא שקונפליקט מסוים לא נראה להם והם מצפים לפותרו".

תאריך:  27/11/2007   |   עודכן:  27/11/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מחקר: אמריקנים אדישים לסכסוכים רגשיים במו"מ
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה ריינפלד
ביניש: החלטת ועדת וינוגרד שלא לקבוע מסקנות אישיות בדוח הסופי מעוררת תהיות אך היא סבירה ועניינית ואין לבג"צ עילה להתערב בה
רונן ליבוביץ
חברי הכנסת יחימוביץ' וסער הגישו הצעת חוק להגבלת עבודת הלוביסטים בכנסת    ח"כ סער: "מטרת המהלך להבטיח שההחלטות תתקבלנה בהתאם לטובת הציבור בכללותו ולשפר את הליכי החקיקה"
הדר פרבר
טייס שמסוקו התרסק בניירובי שתה שתן ואכל עלים כדי לשרוד במשך 8 ימים
שרון קביליו
לאומי קארד הציגה את הנתונים הכספיים של תשעת החודשים הראשונים של שנת 2007 ואת נתוני הרבעון השלישי    מהדוחות עולה כי הרווח הנקי של החברה מתחילת השנה עומד על כ-75 מיליון שקל וברבעון השלישי על כ-32 מיליון שקל
מערכת PCאון
מה עושים אם רוצים להעביר תחנה או לזפזפ בין ערוצים, אבל נמצאים בחדר אחר עם קיר מפריד? לתשובה קוראים SV1100
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il