X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
אינם יודעים לתת ביטוי חיצוני לכבוד ולהערכה מצטיינים בסנוביות, ובאוצר המילים שלהם לא נמצאות המילים סליחה ובבקשה
▪  ▪  ▪
חדר אוכל בקיבוץ. ממששים את הלחמניות לפני. למצולמים אין קשר לכתבה [צילום: לע"מ]
כדוגמה אופיינית לחוסר הנימוס של בן הקיבוץ, מציין הסקר את בן המשק כחייל-טרמפיסט, הפותח את דלת המכונית, נכנס אליה עם מיטלטליו ללא אמירת שלום וללא תודה. כששואל אותו הנהג לאן, בעצם, מועדות פניו - הוא נוהג לסנן מבין שפתיו: "לא משנה. העיקר לנסוע קדימה כמה שיותר"

סקר פנימי, שנערך באחרונה בתנועה הקיבוצית, חושף בעליל את חולשתם וחסרונם של הקיבוצניקים בכל הקשור להתנהגות חברתית נאותה: מהסקר עולה שהם פשוט סובלים, באורח כרוני, מהעדר נימוסים אלמנטריים, המקובלים בחברה מתוקנת.
את הסקר ערך מכון "סקרים" בקרב אלפי חברי קיבוצים שונים, מן הצפון עד הדרום. עולה ממנו כי לכאורה תנאי החיים בקיבוצים היו צריכים להיות נוחים ואידיאליים לפיתוח יחסי-אנוש מסוגננים, בהתחשב בכך שהמדובר בחיי-צוותא, ללא לחצים כלכליים ואישיים. בתנאים אלה - קובע הסקר - רעיון ה"יחדיו" היה אמור להיות עמוד השידרה של עיקרון החיים המשותפים. אלא שלמרבה הצער מתברר, שאין חברי הקיבוץ מחשיבים את ערכם התכליתי הרב של יחסי האנוש המסוגננים כחלק אינטגרלי של החינוך הקיבוצי.
כתוצאה מכך, רבים מדי הם אלה שאינם יודעים לתת ביטוי חיצוני לכבוד, להערכה ולדרך-ארץ, ולמרבה הצער גם יוצרים רושם של כפויי-טובה, אף שאינם כאלה בפנימיותם.
סנוביזם קיבוצי
הסקר קובע כי לא זו בלבד שרבים מחברי הקיבוצים אינם נוהגים לברך לשלום, אלא שהברכה ממש מכבידה עליהם(!). ישנם, כמובן, גם כאלה שמברכים יפה ומסבירי-פנים בלי אילוצים, אך הם אינם הייצוג האופייני. רבים אינם יודעים לפנות יפה, כי מילת ה"בבקשה" פשוט אינה שגורה בפיהם, ואילו מילת ה"סליחה" נחשבת אצלם מילה משפילה, שהשימוש בה הוא מעין פחיתות-כבוד.
הסקר חושף כי רבים מדי הם הקיבוצניקים שלא יודעים להציג את עצמם בפני אנשים זרים, ואף אינם יודעים להציג מישהו בפני אחרים. הג'נטלמניות נחשבת בעיני רבים מהם למעין "סנוביזם מעושה", והם אפילו מתגנדרים ב"טבעיות" בהתנהגותם, ולא מהססים להכריז שהם בעצם מנומסים, כשזה בא להם, ובאופן שזה אכן בא - הם פשוט "מצפצפים" על תדמיתם.
כדוגמה אופיינית לחוסר הנימוס של בן הקיבוץ, מציין הסקר את בן המשק כחייל-טרמפיסט, הפותח את דלת המכונית, נכנס אליה עם מיטלטליו ללא אמירת שלום וללא תודה. כששואל אותו הנהג לאן, בעצם, מועדות פניו - הוא נוהג לסנן מבין שפתיו: "לא משנה. העיקר לנסוע קדימה כמה שיותר".
מקרה אופייני אחר: תלמידי הקיבוצים נכנסים בבוקר לכיתה, לשיעור הראשון, מבלי לברך את המורה הניצב לפניהם. ללא כל הקדמה, הם שואלים אותו שאלות "ישר לעניין". אלא שאליה וקוץ בה: גם המורה-הקיבוצניק נוהג להיכנס לכיתה מבלי לברך את תלמידיו.
ה"קצפת"
בחדר האוכל התמונה אינה ורודה יותר. רבים הם חברי הקיבוץ, שלאחר שהתיישבו במקומם, הם מייד מרכזים סביבם את המנות הכלליות, ממששים לחמניות רבות ובוררים איזו מהן לקחת לעצמם, מסירים את הקצפת ממנת הקינוח, ומושיטים ידיים ארוכות כדי למזוג לעצמם משקה, בטענה ש"פשוט לא אוהבים לבקש" מהמוזג התורן.
בשעת האכילה הם מבקרים את התבשיל במילים, שבכוחן לקלקל את תיאבונם של אלה הנהנים ממנו, נועצים עיניים בצלחת של השכן, מלקקים את הסכינים, ומעירים הערות שאינן יפות לשעת האוכל.
מסקנת הסקר: כדי לתקן את המעוות נקראים הקיבוצניקים לחנך את ילדיהם להתנהגות הולמת, עוד משחר-ילדותם, ולקיים בבתי-הספר הקיבוציים שיחות מיוחדות על נושאים של התנהגות נאותה.

הכותב הינו עיתונאי. שימש בעברו כעורך וכתב בידיעות אחרונות ובקול ישראל
תאריך:  20/12/2007   |   עודכן:  20/12/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מערכת ONE
עוד תצוגה עלובה של האדומים, שהפסידו 3:1 לאלבורג בבלומפילד והודחו מהמפעל    ריסגארד, יעקובסן ואלוורסן כבשו לדנים    פאביו ג'וניור השווה זמנית
משה ריינפלד
הממשלה אישרה את מינוי תיאופיליוס לפטריארך היווני אורתודוכסי במקום איריניאוס המודח ורוצה לתת לו כתב הכרה לפני חג המולד
איציק וולף
שמו של שופט בית המשפט העליון חנן מלצר מופיע בשולי עצומת שמאל ישנה עם שמותיהם של אורי אבנרי ואדם קלר    ועכשיו: מלצר דן כשופט בעתירה שהגישו השניים
איציק וולף
דוח חריף שהוגש לרשם העמותות מציין כי במשך שנים הוציאה תנועת שלום עכשיו כסף שניתן לה לצרכים חינוכיים והשתמשה בו לצרכים פוליטיים    התנועה חשפה את מקורות המימון שלה: ממשלות זרות אשר שילמו לה מאות אלפים על-מנת שתעקוב אחרי ההתנחלויות
יואב יצחק
עו"ד אורי מסר נחקר מספר פעמים בחשד לעבירות מרמה    על-פי החשד, הוא ניצל את קשריו עם אולמרט לקבלת הטבות, עבור לקוחותיו, ממרכז ההשקעות    עו"ד מסר חשוד גם בפרשת כרמיה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il