התנועה לאיכות השלטון הגישה (יום ג', 24.12.07) עתירה נגד הארכת החוזה להעסקתו של הממונה על מחוז צפון של משרד הפנים הרצל גדז'. באי-כוח התנועה, עו"ד אליעד שרגא, ברק כלב ודפנה קירו כהן טוענים כי למרות דוח מבקרת משרד הפנים וחוות דעת של הפרקליטות שלא להאריך את החוזה עימו במשרד הפנים החליט על המשך כהונתו לאחר תום החוזה ב-31.12.07. התנועה הגישה כאמור עתירה נגד המשך הכהונה.
בעתירה מגוללת התנועה שורה של פרשות בהן לטענתה היה מעורב גדז' ואשר מעלות התנהלות "מנוגדת ניגוד גמור לכללי מנהל תקין, חסרת תום לב, שרירותית, מתעלמת מנוהלים ברורים ומהחלטות שיפוטיות". גדז' לטענתם "עושה שימוש לרעה בסמכות שהופקדה בידיו, תוך ניצול הכוח הרב הגלום בתפקידיו הבכירים במשרד הפנים ותוך התנכלות למי שהעז לעמוד מולו"
מתנהל תוך התעלמות מהחוק בדוח מבקרת הפנים ברכה פלאוט נכתב בעניינו של גדז' כי הוא "אפשר ביודעין העברת נכס מדינה לידיים פרטיות בשוויו כולל של 11 מיליון שקלים, בניגוד לדין ובחריגה מסמכות; עיכב פרויקט ביוב ומתקן מי טיהור במועצה שהוא גם העומד בראשה, לאחר שהפרויקט קיבל את כל האישורים הנחוצים ממשרדי הממשלה ולמרות הזיהום החמור שעיכוב זה גורם למי הכנרת". עוד נכתב בדוח כי גדז' "פעל למניעת ביצועם של צווי הריסה מנהליים של שני מבנים, בחריגה מסמכות, בניגוד להחלטת בית המשפט העליון לביצוע הצווים ותוך מתן הנחיות למשטרה שאינן בתחום סמכותו; נתן אישור לעיריה להתקשר במכרז בניגוד להוראות הדין ובחריגה מסמכות; ערך מינויים ו/או הפסיק העסקתם של עובדים בחריגה מסמכות וללא תיאום עם האגפים הרלוונטיים במשרד הפנים".
פלאוט הוסיפה כי התנהלותו של גדז' מעידה על "דפוס התנהלות עצמאית, תוך התעלמות מהוראות החוק, והנהלים החלים, ומתן החלטות ללא קיום התייעצויות, ובמנותק מהנהלת המשרד ועובדי המטה, ולעיתים בניגוד למדיניות המשרד. כבעל תפקיד ממלכתי בכיר וניסיון רב בשירות הציבורי, סביר להניח כי החוקים, התקנות והנהלים החלים, אינם זרים לממונה על המחוז אך הוא מעדיף להתעלם מהם. משיחות עם גורמים שונים במרחב המחוז, ובכלל זה נציגי משרדי הממשלה השונים, עולה כי הממונה יצר אוירה של פחד וחשבון היוצרת אי שקט ואי ודאות, אוירה הפוגעת בעבודה ובדימוי של משרד הפנים".
הפללת כרמון בידי גדז' התנועה פורשת בעתירה שורה של פרשיות בהן פרשת "התנכלות ונסיון להפליל את בתיה כרמון". כרמון ניהלה במשך שנים את המחלקה לאשרות וזרים במשרד הפנים. היא היתה כפופה לגדז' כראש מנהל האוכלוסין במשרד הפנים בין השנים 2000-2004. התנועה טוענת כי מאז שגדז' התמנה לתפקידו "הוא החל מחדיר נורמות התנהלות לקויות המנוגדות לכללי המנהל התקין". הוא לא זכה לשיתוף פעולה מכרמון ש"נעמדה על המשמר וסירבה להיכנע לתכתיבים בלתי ראויים המנוגדים לכללי המנהל התקין". התוצאה כך נטען, גדז' החל להוביל נגדה "מסכת התנכלות אישית...מתוך מטרה ברורה 'להעיף' אותה מהתפקיד. במהלך תקופת כהונתו, הגישו גדז' ומזכירתו לא פחות מ-50 (!) תלונות לנציבות שירות המדינה, נגד כרמון, רובן ככולן ביוזמתם של גדז' ועובדי לשכתו ודרך חקירה מאומצת שלהם בניסיון למצוא על כרמון חומרים מפלילים".
התנועה טוענת כי "החשדות החמורים" שאסף גדז' נגד כרמון "הועברו ליחבא"ל, אשר פתחה בשנת 2002 בחקירה נגדה בחשדות לכאורה לביצוע עבירות משמעת ומעשים פלילים של בעיקר בנוגע לשלושה מקרים בהם נטען לכאורה כי כרמון קיבלה שוחד בתמורה להענקת אשרות. ברם, חקירת המשטרה העלתה כי מדובר בתלונות חסרות בסיס לחלוטין. דוח סיכום החקירה מיום 24.11.02 קבע 'מעל לכל ספק' כי כרמון אינה מעורבת בחשדות הפלילים שהועלו נגדה וכי בנוגע לשני המקרים הראשונים התברר שמדובר במידע 'בוסר', אשר על פניו מעורר תמיהה, שלא נבדק כלל לפני העברתו למשטרה, וכי הופרך מכל וכל כבר בראשיתו".
במקרה השלישי התברר כי "העד המרכזי הודה כי שיקר בנוגע לשוחד שנתן כביכול לכרמון, אותו עד הודה בחקירת המשטרה כי התבקש לשקר בעניין מתן השוחד ע"י אחיו וע"י ידידתו של אחיו, דנה קלדרון, העובדת כאחראית מעברי גבול במשרד הפנים,הכפופה לגדז' שכיהן באותה עת כממונה על מינהל האוכלוסין במשרד הפנים".
פרשה זו לטענת איכות השלטון "מלמדת היטב על דפוס הפעילות השגור בפעולותיו של גדז' ובפרט בכל הנוגע לחיסול חשבונות עם עובדים אשר מעזים לעמוד מולו ולסרב להתיר את דמו של שלטון החוק בישראל".
פיטורי חושף שחיתויות פרשה נוספת היא פרשת פיטוריו המנוגדים לחוק של "עובד חושף שחיתות - אסף גרטי". גרטי עובד אכיפה בכיר ביחידת האכיפה לזרים - צפון התריע על חשדות חמורים לליקויים במערכת והקשורים ליחידה, "בין היתר בכל הנוגע ליחס מבזה ומשפיל ורמיסת זכויותיהם של העובדים הזרים". מיד לאחר ההתראה החלה "מסכת ההתנכלויות בלתי פוסקת נגדו מצד גורמים במשרד הנהלת משרד הפנים, כולל גדז', אשר כללה רדיפות, תחבולות ומוקשים, תלונות סרק, הוצאת לשון הרע, איום פיזי ומניעת כניסה למקום העבודה, הכל כדי להביא בסופו של עניין לפיטוריו".
גדז' פיטר את גרטי אך החלטה זו הושעתה על-ידי נציבות שירות המדינה אשר החליטו לבדוק את טענותיו של גרטי בדבר התנכלויות נגדו על-רקע התרעה על ליקויים קשים בהתנהלות היחידה. בסופו של דבר נאלץ גרטי לפנות לבית הדין לעבודה. בית הדין קבע כי הוא פוטר בחוסר סמכות וכי הוא "הוחרם, הושמץ ונרדף ע"י עמיתים לעבודה וגם מקרב אנשי המשטרה, וזאת במעשים ובמכתבים. התנהגותם זו, זכתה לגיבוי בפועל של מנהליו ע"י חוסר כל תגובה מצידם". בית הדין קבע כי הפיטורים נעשו "בחוסר תום לב ונבעו ישירות מהאוירה העוינת שנוצרה סביבו כתוצאה מכך שהעז להביע ביקורת על התנהגות עמיתיו לעבודה, אשר כנראה היתה לא נאותה - בלשון המעטה".
השופטים אף מתחו ביקורת על התנהלות משרד הפנים ש"בלטה בחוסר מקצועיות מספקת, ובחוסר תום לב". עם זאת גרטי לא הושב לעבודה אלא נפסקו לו פיצויים בלבד. לאחר ערעור שהגיש גרטי קבע בית הדין הארצי לעבודה כי יש להשיבו לעבודה ולאתר עבורו תפקיד הולם. גרטי שובץ לתפקיד מתאם קליטת עולי אתיופיה במחוז חיפה והצפון ואף זכה בפרס מנכ"ל עבור תיפקודו במלחמה בצפון.
מעודד עבריינות פרשה נוספת המובאת בעתירה היא מאבקו לכאורה של גדז' בהחלטת בית משפט להרוס בתים בלתי חוקיים בחוסנייה. המשנה ליועץ המשפטי עו"ד שרית דנה קבעה בעת דיון בנושא במשרד המשפטים כי התנהלותו של גדז' אשר כללה הוראה למשטרה שלא לבצע את ההוראה להרוס את הבתים היא "עידוד לעבריינות". התנועה מוסיפה וטוענת כי גדז' אף ניסה להביא ל"התלקחות מסוכנת בעלת משמעות לאומית אמיתית ביחסי התושבים באזור הצפון". זאת בשעה שהתראיין בתקשורת הערבית והשמיע דברים "הגובלים בהסתה לאלימות ממש נגד מעורבי פרשת חוסנייה". בראיון אמר גדז' "מאשימים אותי בדיקטטורה מכיון שלא נכנעתי לתכתיבי משגב בנוגע להריסת מסגד אל חווסנייה והבערת אש והדמים. משגב דורשת להרוס מסגד ובתי אנשים מסכנים בכפר בדואי שאין לו תוכנית מתאר בעת שהם בונים קומה שלמה בבנין מועצתם ללא היתר בניה".
לטענת איכות השלטון פניות למשרד הפנים לא הועילו וכי נודע להם לאחרונה כי השר שטרית החליט להאריך את החוזה של גדז'. מדובר לטענתם בהחלטה חסרת סבירות באופן קיצוני.
לא זו בלבד שגדז' כשל בתפקידו כעובד ציבור "כי אם דרס ברגל גסה את הדין וכללי המנהל התקין, הנחיות הממונים עליו, הוראות בית המשפט וכל גורם זוטר כבכיר שניסה לעמוד מולו בביצוע מדיניותו... כל כך הרבה גורמים בדקו את הנושא ובחנו אותו וכולם הגיעו פעם אחר פעם לאותה מסקנה, הצביעו על אותו דפוס התנהלות בעייתי והמליצו כי מישהו סוף סוף יעשה את המתבקש וכהונתו של גדז' בשירות המדינה תופסק".
התנועה דורשת להוציא צו ביניים שימנע את כניסתו לתוקף של חוזה הארכת כהונה של גדז' "אחרת ייגרם נזק אדיר למערכת הציבורית ולאמון הציבור במערכת".