X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
ביהמ"ש העליון דחה טענה של ערבי ישראלי שהורשע בבית המשפט צבאי על-פי חוק המאפשר עונש מוות כי יש לשחררו לאחר שני שלישים מהמאסר
▪  ▪  ▪
השופט עוזי פוגלמן[צילום: בוצ´צ´ו]

בית המשפט העליון קבע (יום ה', 27.12.07) בפסק דין תקדימי כי עונש מאסר עולם שנגזר בבית משפט צבאי לפי תקנה 58 לתקנות ההגנה לשעת חירום, שלפיה ניתן לגזור גם עונש מוות, אין פירושו בהכרח מאסר לעשרים שנה. בכך אישרו השופטים אליעזר ריבלין, אליקים רובינשטיין ועוזי פוגלמן פסיקה של בית המשפט לעניינים מנהליים בנצרת.
פסק הדין ניתן בעניינו של מנסור זיאדה, אזרח ישראל, שהורשע ב-08.05.88 בבית המשפט הצבאי בלוד על פעולות פיגוע שביצע במסגרת החזית העממית, ובכללן זריקת רימון לתוך אוטובוס "אגד" שנסע מרמלה לתל אביב, אך לא התפוצץ. זיאדה נידון למאסר עולם על-פי תקנה 58.
זיאדה פנה בסוף 2005 לוועדת השחרורים שליד כלא גלבוע בבקשה לדון בשחרורו על תנאי, אך שירות בתי הסוהר השיב כי כל עוד לא נקצב עונשו, לא יעלה עניינו לדיון בוועדת השחרורים. עקב תשובה זו פנה זיאדה לבית המשפט לעניינים מנהליים בנצרת, וביקש להורות לוועדת השחרורים לדון בבקשתו לשחרור מוקדם. העתירה נדחתה, ועל כך ערער לבית המשפט העליון.
הוא טען כי עונש מאסר העולם שהוטל עליו, משמעו עונש מאסר של עשרים שנה. הוא הסתמך, בין היתר, על סעיף 41 לחוק העונשין, הקובע: "עבירה שדינה מאסר עולם ולא נקבע שהוא עונש חובה, תקופת המאסר שיטיל בית המשפט לא תעלה על עשרים שנה". לפיכך, טען, דן אותו בית המשפט הצבאי למעשה ל-20 שנה ולא למאסר עולם, ומכאן שוועדת השחרורים צריכה לדון בשחרורו, שכן חלפו זה כבר שני שלישים מתקופת מאסרו.
מאסר עולם כלשונו
פרקליטות המדינה השיבה כי עונש מאסר העולם שהוטל על המבקש הוא מאסר עולם "כלשונו", כלומר לכל ימי חייו. המדינה תמכה במסקנת בית המשפט בנצרת כי הוראת סעיף 41 לחוק העונשין לא חלה על עניינו של אדם שהורשע, בין היתר, בעבירה על תקנה 58 לתקנות ההגנה, שעונשה מיתה. סעיף 41 חל רק על עבירות שהעונש בצידן הוא מאסר עולם או פחות מכך. אין היא חלה על עבירות שהעונש שניתן להטיל על מבצען הוא מיתה, או מאסר עולם חובה.
בפסק הדין של בית המשפט העליון כתב השופט פוגלמן כי "הוראת סעיף 41 לחוק העונשין אינה חלה על עבירה לפי תקנה 58 לתקנות ההגנה, אשר העונש המרבי שניתן להטיל על מי שמורשע בגינה הוא עונש מוות. מסקנתנו זו מתבססת על העונש שנקבע לעבירה זו. אין היא משתנה בשל העובדה, כי כעולה מגזר הדין, במקרה הקונקרטי לא התבקשה הטלת עונש מוות על המבקש. החלטת רשויות התביעה שלא למצות את הדין עם העבריין אין בה לשנות את סיווגה הנורמטיבי של העבירה, אשר נלמד מן העונש המרבי המוטל בגינה".

רע"ב 7501/06
תאריך:  27/12/2007   |   עודכן:  27/12/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תקדים: מאסר עולם לפי תקנות ההגנה אינו 20 שנה
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
"תקנות הגנה לשעת חרום"
ע. סובול  |  27/12/07 13:38
 
- אכן, בנליזציה של מצב חירום
משפטן ותיק  |  27/12/07 14:46
2
מדוע לא נשפט הרוצח בדם קר
שאלת תם  |  27/12/07 15:05
3
אתם טועים
אלון מידן  |  2/01/08 06:53
4
מדינה גזענית
בנו של האסיר!  |  11/03/08 21:34
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הדר פרבר
הנשיא מובארק הציע לשר הביטחון אהוד ברק כי ישראל וסוריה יחדשו את המו"מ בתיווך מצרים
אלעזר לוין
רוב נכסיו - בידי שתי חברות פרטיות    עיסקי יהלומים במיליארדי דולרים    וגם: חנויות תכשיטים, דלק צמחי, פעילות בוייטנאם, מגרשים בסביון
רונן ליבוביץ
שעות בודדות לפני אישור תקציב המדינה לשנת 2008, שלח ראש המועצה האזורית אשכול, חיים ילין, תחינה לחברי הכנסת    "אנא, הרימו את ידיכם בהצבעה ואשרו את התקציב המיועד למיגון בתינו"
אלעזר לוין
אחד מבעלי מעריב מכר לשותפיו בקניון, יצחק תשובה וזוהר לוי, את אחזקותיו בפרויקט ב-71 מיליון שקל    דלק נדל"ן השתלטה על הקניון ותבנה לידו משרדים או דירות
הדר תדמור
הסב במשפחת הילטון, בארון הילטון בן ה-80, הודיע במכתב ששיגר למגזין "פורצ'ן" כי במותו, הוא מתכוון להעביר 97% מהונו לצדקה, ולא לבני משפחתו, אשר כוללים בין היתר את נכדותיו המפורסמות פאריס וניקול
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il