X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
זמרות אקזוטיות כמו איימי ויינהאוס ו-M.I.A שלטו השנה בפופ העולמי. הן ומפיקי העל שלהן
▪  ▪  ▪
[צילום: עכבר העיר]

אז מה הלך ב-2007? בגדול - זמרות אקזוטיות ומפיקי-על. ביחד ולחוד. המפיקים תפסו השנה סופית את כס המלכות ובין היתר תרמו לפריחתן של כוכבות בעלות אתניות מגוונת, שהן לא לבנות, לא שחורות ואפילו לא פורטוריקניות עם תחת גדול (למרות שלחלקן יש תחת גדול). לאור הסלט הסגנוני שזמרות מהסוג הזה מביאות לאולפן, לא פלא שהמפיקים היצירתיים ביותר מצאו בהן עניין.
השימוש במילה "אקזוטי" הוא כמובן בעייתי ומעלה ניחוחות לא נעימים של אוריינטליזם, אך בזמן שהאקדמיה מתנדנדת בין תיאוריות פוסט קולוניאליסטיות לתיאוריות המבקרות אותן, עולם הפופ המליך השנה כמה יוצרות שחומות עור ורב-תרבותיות שהן נצר למשפחות מהגרים. השנה לא היה מדובר באמנים לבנים שמושפעים מצלילים רחוקים, אלא בזמרות עם רקע אישי שאפשר להן לשחק משחק כפול ולנצל את האקזוטיקה של עצמן. בעידן האינטרנט לא רק חוקי ההפצה והצריכה של המוזיקה השתנו (ואף מילה על רדיוהד), אלא גם משחק הזהויות הז'אנרי שמתאפיין בנזילות של זמן ומקום.
הכוכבת הכי משמעותית של השנה החולפת היא איימי וויינהאוס: בחורה יהודייה מצפון לונדון בעלת מראה שמי כהה וקול שחור. אלבום הפריצה שלה, "Back to Black" (הליקון), יצא ממש בסוף 2006, אך השנה שלטו הסינגלים מתוכו במצעדים, הוא יצא מחדש במהדורה כפולה, וגם שוחרר די.וי.די שלה בהופעה חיה.
וויינהאוס סיפקה שפע של סקנדלי צהובונים, הנוגעים בבעיות משפטיות, הפרעות אכילה, סמים ואלכוהול, שהגיעו לשיאם בזמן האחרון, כשנעצרה בחשד שניסתה לטשטש את הראיות הקושרות את בעלה לסחר בסמים. אחר כך היא איימה להתאבד אם ישלחו אותו או אותה לכלא. השאלה אם השערוריות שלה היו מעניינות יותר מאלו של פיט דוהרטי, בריטני או פאריס הילטון היא לשיקולכם, אבל מה שבטוח זה שהיא סיפקה את המוזיקה הטובה מכולם, עם אלבום סול ואר אנ' בי מודרני שהביא את סאונד להקות הבנות השחורות של מוטאון מדטרויט של שנות השישים אל לונדון הקוסמופוליטית של היום.
כמה משירי האלבום נכתבו (עם וויינהאוס) והופקו על-ידי סנסציית ההפקה הגדולה של השנה החולפת, מארק רונסון - גם הוא יהודי שנולד בלונדון, וגדל בניו-יורק. שמו של רונסון צץ השנה באלבומים של הרבה אמנים, כמו כריסטינה אגילרה ורובי וויליאמס, אך מה שבאמת הפך את 2007 לשנה שלו הוא אלבומו השני והמדובר, Version, שהוכיח שגם אלבום שעל עטיפתו רואים מפיק יכול להיות להיט. בתנאי שהוא חתיך כמובן. האלבום של רונסון הוא אלבום קאברים, שבו הוא אירח זמרים שונים - בהם וויינהאוס - והפך שירי עבר ללהיטי סול-דאנס עכשוויים. השיא היה "Stop Me" המקומם בתחילה אך ממכר בהמשך, שבו זימן רונסון למצעדי ההווה את "Stop Me If You Think You've Heard This One Before" של הסמיתס, בתוספת קטע מ"You Keep Me Hangin' on" של הסופרימז, בעזרת זמר אנונימי בשם דניאל משהו. הזמר באמת לא משנה, העניין כאן הוא המפיק.
עוד מפיק שהיתה לו שנה מצוינת הוא טימבאלאנד, שכל מי שיכול היה להרשות לעצמו הזמין אותו לאולפן כדי שיסדר לו סאונד מסחרי, עכשווי ורלוונטי - ראבק, אפילו ביורק ודוראן דוראן עבדו איתו השנה! במסגרת המגמה הזאת היו גם דיבורים שטימבאלאנד יפיק את אלבומה השני של M.I.A בסוף הרעיון נפל בגלל רשויות ההגירה של ארצות הברית שלא נתנו ל-M.I.A להיכנס שוב לארצם, וכנראה שגם נלי פורטדו הוציאה לה את החשק. אגב, נלי פורטדו הקנדית - שהפכה השנה מסינגר-סונגרייטרית משמימה לכוכבת היפ הופ בזכות טימבאלאנד - היא הספסימן האקזוטי הבכיר במיינסטרים של 2007, בהיותה בת של מהגרים פורטוגזים מהאי סאו מיגל באוקיינוס האטלנטי.
אך בחזרה ל-M.I.A - הסנסציה הבריטית-סרי לנקית שהנפיקה את אחד האלבומים המעניינים של השנה החולפת, "Kala". מאתאנגי "מיה" ארולפראגאסאם (המכונה M.I.A) היא בתו של לוחם גרילה טמילי, שנולדה בלונדון. בהיותה בת חצי שנה שבה משפחתה לסרי לנקה, ממנה נמלטה בשנות השמונים עם פרוץ מלחמת האזרחים, ואחרי שהות של תקופה בהודו שבו מיה, אמה ואחיה ללונדון בתור פליטים. M.I.A פרצה לפני שנתיים עם אלבום הבכורה, "Arular", שהפך אותה לכוכבת גריים, אלקטרו, ראגא ובאילהFאנק, ולנציגה הכי קולית של עולם שבו הגלובליזציה, המלחמה בטרור, ההגירה, בעיות העולם השלישי, מאבקיהם של לאומים מתגבשים לעצמאות, ההתערבות האמריקנית מעבר לים ומהפכת האינטרנט הולכים כולם יד ביד וראש בראש.
אצל M.I.A האישי והפוליטי הם בלתי ניתנים להפרדה, והבלגן המוזיקלי מצביע בצורה מהימנה על הבלגן בעולם. העובדה שהיא לא יושבת על המדף הפטרוני של "מוזיקת עולם", אלא ממוקמת בשוליים הנכונים של הפופ וההיפ הופ האלטרנטיבי החדש, אומרת הכל.
אלבומה השני של M.I.A המשיך לפרוץ גבולות גיאוגרפיים וז'אנריים בבוטות - דבר שהומחש בצורה אירונית כשנבצר ממנה לשוב לאמריקה בגלל בעיות ויזה. בסוף טימבאלאנד הפיק והתארח רק בשיר אחד באלבום, והאמת שממש לא היה בו צורך. M.I.A אינטרנשיונל נעזרה במפיקים פחות מוכרים, ויצרה אלבום שאפשר לראותו כמוזיקת עולם עדכנית, שמערבבת היפ הופ אלטרנטיבי עם גאאנה (סוג של ראפ טמילי), סוקה טרינידדית, דאנסהול ג'מייקני, מוזיקת פילמי הודית וסגנונות מוזיקליים נוספים הפופולריים בקרב צעירי ליבריה, טרינידד ואחרים. במשחק האינסופי של זמן ומקום חשפה M.I.A שבמדינות העולם השלישי יש צעירים עירוניים מגניבים שיוצרים את הוורסיה שלהם לדאנס והיפ הופ, ושיש מה ללמוד מהם במערב. נראה שהשנה מושג "האחר" הפך לסקסי מתמיד.

תאריך:  29/12/2007   |   עודכן:  29/12/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהונתן דחוח-הלוי
טורונטו משנה פניה עם החרפת הפערים הכלכליים    מחקר חדש מגלה כי עיר הבירה הכלכלית של אונטריו הופכת להיות מחולקת יותר ויותר על-פי מאפיינים של הכנסה ומעמד סוציואוקונומי, והדבר עשוי להתבטא במתחים חברתיים
יהונתן דחוח-הלוי
הנהגת ערביי ישראל דורשת להיות חלק מתהליך קבלת ההחלטות של העם הפלשתיני וליטול חלק במשאל העם לאישור הסדר מדיני בין ישראל לרשות הפלשתינית
משה ריינפלד
דובר רשמי: יש בידינו קלטת המכויחה זאת    מנהיגת האופוזיציה לא נהרגה מכדורים או רסיסים אלא ראשה נחבט מנפילה
משה ריינפלד
רכבי הסיור החדשים המסוגלים להגן על החייל האמריקני בעירק מפני מטעני נפץ אינם יעילים ללוחמה נגד אנשי גרילה
משה ריינפלד
בית המשפט אמריקני חייב ברונית גרמנית להחזיר את הציור לעזבון ד"ר מקס שטרן שהוריש את רכושו לאוניברסיטה העברית ולאוניברסיטאות בקנדה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il