X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
עליית יהודי אתיופיה דרך סודן התאפשרה בעקבות הסכמה שבשתיקה, שפרטיה היו ידועים רק לבכירים מעטים בסודן על יהודי אתיופיה נאסר לחשוף את זהותם היהודית
▪  ▪  ▪
[צילום: אוצר התמונות הלאומי]

היום לפני 24 שנה, ב-3 בינואר 1984, נחשף "מבצע משה", מבצע הטסתם של עשרות אלפים מיהודי אתיופיה ברכבת אווירית דרך אירופה.
היתה זו העלייה הרשמית הראשונה של יהודי אתיופיה וחשיפת המבצע הנועז הפסיקה את העלייה. בישראל התקוממו על החשיפה בטרם עת, שהתרחשה בעקבות פרסום רב בתקשורת העולמית.
רדיפות קשות של היהודים
בשנת 1984 החלו להגיע ידיעות על מצבם הקשה של היהודים באתיופיה. מלבד הבצורת והרעב שפקדו את אתיופיה, סבלו היהודים מרדיפות קשות של המשטר, שאילץ ילדים בני 12 להתגייס לצבא, אסר על קיום מצוות הדת היהודית, ואף האשים את מנהיגי הקהילה בריגול למען ישראל.
הגשמתו של "מבצע משה" התאפשרה הודות למספר פעילים בקהילה היהודית באתיופיה, שניסו לעלות ארצה ללא הצלחה ובהמשך נחשדו על-ידי שלטונות אתיופיה בפעילות ציונית, וחלקם נמלטו לעבר סודן. מסודן הם שלחו מכתבים לארגונים יהודיים בחו"ל ובהם סיפרו את סיפורם ואת סיפוריהם של יהודים נוספים. כך התגלגל הסיפור גם לידיהם של אנשי המוסד בישראל.
אנשי מוסד שיגרו מברק לחרטום ובו הם מבקשים את עזרת הפעילים באיתור יהודים נוספים המעוניינים לעלות ארצה. בסודן חיכו ליהודים אנשי מוסד וכן פעילים מבני העדה.
עשרות מתים מרעב וצמא
לאחר שהגיעו יהודים רבים לסודן, החלו עיכובים בפינויים לישראל ומשפחות רבות המתינו חודשים ושנים בתנאים קשים במחנות בסודן. עשרות בני אדם, ביניהם קשישים וילדים, מצאו את מותם במחנות אלו ממגיפות, רעב, צמא וזיהומים.
בין השנים 1977-1984 עלו באמצעות המבצע החשאי כ-5,000 עולים. התחנה הראשונה אליה הגיעו בארץ היתה אילת ומשם פוזרו למרכזי הקליטה ברחבי הארץ. העלייה דרך סודן התאפשרה בעקבות הסכמה שבשתיקה, שפרטיה היו ידועים רק לבכירים מעטים בסודן ועל יהודי אתיופיה נאסר לחשוף את זהותם היהודית.
"מבצע משה" הסתיים ב-5 בינואר 1985, יומיים לאחר שאישיות ציבורית בישראל הדליפה לעיתונות את דבר עלייתם החשאית של יהודי אתיופיה דרך סודן לישראל.
בעקבות פרסום המבצע נאלצה סודן להפסיק את שיתוף הפעולה עם ישראל, בגלל איומיהן של מדינות ערב, ואילו ממשלת אתיופיה מצידה החלה להתנכל ליהודים ולפגוע בשיירות שהיו בדרכן לסודן. חלק מהיהודים שלא הצליחו לעלות לישראל ניסו לחזור לגבולות אתיופיה, חלקם נשארו בסודן ורבים מתו ברעב.
התערבותה של ארצות הברית היא שאפשרה את סיום המבצע ואת חילוצם של היהודים שנותרו בסודן והעברתם לישראל באמצעות מטוסי תובלה אמריקניים.

תאריך:  03/01/2008   |   עודכן:  03/01/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יפעת גדות
כדאי לדעת מה גורם לבעיה
רותי אברהם
השופט בדימ. ברק מגלה: לפני פרישתי טמנתי בפסק דין הכרה בנישואים אזרחיים    ועוד: חוק נישואין ע"פ דין תורה - לא חוקתי ולא מידתי
עידן יוסף
ישמש כסמנכ"ל בכיר ספקטרום ותדרי רדיו בפועל במשרד התקשורת    יחליף את משה גלילי    משרד התקשורת מפרסם מכרז לאיוש התפקיד בדרך קבע
אסף גבור, עידן יוסף
נסראללה רוצה לכלול השבת שרידי גופות החיילים ומידע על החטופים במסגרת המו"מ    "ישראל נוקטת במדיניות של סחבת מכוונת במשא-ומתן"
רותי אברהם
מועצת יש"ע לשר הביטחון: לפינוי בית השלום יהיו "השלכות קשות"    יו"ר המועצה דני דיין קורא להידברות ומזהיר - "מדובר בעניין רגיש"
רשימות נוספות
השתלת הלב הראשונה [1967]  /  יפעת גדות
פיגוע ראשון של הפת"ח [1965]  /  יפעת גדות
אדיסון מציג את הנורה החשמלית [1879]  /  יפעת גדות
30 שנה למות אלויס פרסלי  /  ראובן לייב
40 שנים לסרג'נט פפר  /  ניר יהב
הפיחות הגדול ביותר של הלירה  /  אלעזר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il