בכיתות בית ספר המכילות יותר מ-55% בנות, מצליחים בלימודים יותר מאשר כיתות המורכבות בעיקר מבנים. כך עולה (ג', 8.1.08) ממחקר שנערך באוניברסיטה העברית ובאוניברסיטת פרינסטון.
המחקר נערך על-ידי פרופ' ויקטור לביא מהאוניברסיטה העברית בירושלים ופרופ' אנלייה שלוסר מאוניברסיטת פרינסטון, בקרב מדגם מייצג של כחצי מיליון תלמידים שהתחנכו במערכת החינוך הממלכתית והממלכתית-דתית בישראל במהלך שנות ה-90.
לטענת החוקרים, הסיבה לשיפור ברמה הלימודית נעוצה בהשפעה החיובית שיש לבנות על האקלים החברתי והלימודי בכיתה.
הישגים גבוהים יותר מנתוני המחקר עולה, כי כיתה תיכונית המכילה יותר בנות הינה כיתה בעלת הישגים לימודיים גבוהים יותר, הבאים לידי ביטוי הן בקרב הבנים והן בקרב הבנות הלומדים בה: שיעור הזכאים לתעודת בגרות, מספר יחידות הלימוד והציונים במבחני הבגרות - כל אלה גבוהים משמעותית מכיתות עם מיעוט בנות.
זכאות גדולה יותר לתעודות בגרות על-פי הממצאים, בכיתה תיכונית עם 60% בנות, נרשם בממוצע 3.5% יותר זכאים לתעודת בגרות מאשר בכיתה עם 30% בנות, יש בממוצע חצי יחידת לימוד יותר מאשר כיתה המכילה 30% בנות והציון הממוצע של התלמידים בכיתה עם 60% בנות גבוה בשתי נקודות מהציון של הכיתה השניה.
לומדים יותר מתמטיקה כמו-כן, נמצא כי תלמידים הלומדים בכיתה עם רוב של בנות, נוטים יותר ללמוד מתמטיקה ומדעים ברמה מוגברת: בכיתות עם 60% בנות, שיעור הבנות הלומדות 5 יחידות מתמטיקה גבוה בכמעט 2% משיעור הלומדות 5 יחידות בכיתות עם 30% בנות. באותו אופן, שיעור הבנים הלומדים 5 יחידות מתמטיקה בכיתות עם 60% בנות גבוה ב-2.5 משיעורם בכיתה עם 30% בנות.
בנוסף לכך, נמצא כי בבתי הספר היסודיים, רוב של בנות בכיתה משפר את ההישגים הלימודיים של בנים ובנות כאחד. השיפור נרשם במקצועות כמו: מתמטיקה, מדעים וטכנולוגיה, אך לא בלשון ובאנגלית. בחטיבות הביניים, לעומת זאת, השיפור העיקרי בכיתות עם יותר בנות הוא ברמה הלימודית של הבנות עצמן במקצועות כמו מתמטיקה, לשון ואנגלית.
פחות אלימות עוד עולה מן המחקר, כי מספר גבוה של בנות מפחית את מקרי האלימות המתרחשים בכיתה ואת ההפרעה למורה במהלך השיעור. הוא משפר את היחסים בין המורה לתלמידים ובין התלמידים עצמם, מגביר את שביעות הרצון הכללית של התלמידים מבית הספר ומפחית את שחיקתו של המורה מהעבודה.