X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
שופט סירב להיענות לבקשת טבע לעכב תביעה שהגישה נגדה חברה אמריקנית וקבע כי הדיון בה מוצדק בגלל האינטרס הציבורי
▪  ▪  ▪

שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, אבי זמיר, דחה (יום א', 27.01.08) בקשה של חברת התרופות "טבע" לעכב תביעה שהגישה חברת הביוטכנולוגיה האמריקנית "פרוניורון" לבטל הסכם עמה משום שעשתה ניסוי קליני בבני אדם במולקולה חדשנית, שלא עמד בתקנים מדעיים וסיכן את החולים. טבע חויבה לשאת בהוצאות פרוניורון בסך 25,000 שקל.
מהחלטת השופט עולה כי בשנת 1996 נחתם הסכם רשיון בין חברת "ידע" מרחובות לבין פרוניורון ארה"ב. ההסכם העניק רישיון ל"פרוניורון" לפיתוח ולמסחור מולקולת הגלטירמר אצטט( "GA"), לטיפול באינדיקציות נוירודגנרטיביות למעט טרשת נפוצה. פרוניורון ארה"ב מסרה לפרוניורון ישראל רשיון משנה לעשות שימוש בזכויות לפי הרישיון. בשנת 2005 העניקה פרוניורון לטבע רשיון משנה דומה.
במקביל, נחתם הסכם בין פרוניורון, טבע וידע, שנועד להסדיר את זכויותיה של ידע כבעלת הקניין הרוחני במולקולה.
באחרונה פנתה פרוניורון לבית המשפט המחוזי בתל אביב וביקשה כי יתן פסק דין הצהרתי הקובע, בין היתר, כי טבע הפרה את הסכם 2005 הפרה יסודית, ולכן ביטלה אותו פרוניורון כדין, וטבע אינה זכאית עוד לפעול לפיתוח ולמסחור המולקולה.
קיצור תוחלת החיים
בבסיס החלטת פרוניורון לבטל את ההסכם עומדת טענתה כי טבע הוציאה אל הפועל, שלא בתום לב, ניסוי קליני בבני אדם לבדיקת יעילותה של המולקולה, ניסוי שאינו עומד בסטנדרטים מדעיים ראויים, עד כדי יצירת סיכון חייהם של החולים המשתתפים בו.
ואולם על-פי ההסכם מ-2005 נקבע מנגנון ליישוב סכסוכים, המפנה את הצדדים לבוררות באנגליה. אמנם, הדין החל הוא הדין הישראלי, אך מדובר בהליך לא פומבי וחסוי. על סמך סעיף זה ביקשה טבע לעכב את ההליכים בבית המשפט בתל אביב.
בהחלטתו לדחות ת בקשת טבע קבע השופט זמיר כי מדובר ב"מקרה נדיר" ובעניין ציבורי המצדיקים, לפי חוק הבוררות, השתחררות ממנגנון הבוררות.
השופט ציין כי פרוניורון טוענת להפרת ההסכם משום שטבע לא החלה עד ראשית אוקטובר 2006 בניסוי קליני "מתוכנן היטב" בבני אדם לבחינת בטיחותה ויעילותה של המולקולה לטיפול במחלות נוירודגנרטיביות. הסיבה לכך, לטענת פרוניורון, הוא רצונה של טבע למנוע פגיעה בשוק הקופקסון לטרשת נפוצה (MS). במקום זה, החליטה טבע לערוך ניסוי קליני בחולי ALS בלא ביסוס פרה-קליני או מדעי, העומד אף בסתירה לממצאים ולמסקנות מומחים. עוד נטען, כי הממצאים המצויים בידי פרוניורון ואף בידי טבע עצמה, הכוללים מסקנות של ניסויים פרה-קליניים, מצביעים על כך כי הניסוי, במתכונת שביצעה טבע, יש בו פוטנציאל לקיצור תוחלת החיים ומכאן לסיכון חייהם של החולים המשתתפים בניסוי.
עדיף בירור מקומי וגלוי
"אין זה המקום לבחון, בוודאי לא לקבוע, האם הניסוי היה תקין או מסוכן מבחינה בטיחותית, מדוע נבחרה המתכונת שנבחרה, איזה מידע נמסר לרשויות ולחולים ומתי. די בכך שפרוניורון הניחה על שולחן הניתוחים (השיפוטי) עניין שעל פניו נראה ראוי לבירור מעמיק ויסודי. עצם העובדה שישנם גופים מוסמכים אחרים, שבדקו או שבודקים או שמוסמכים לבדוק את הסוגיה, איננה גורעת מסמכותו של בית המשפט לדון בה, גם אם היא מועלית אגב בירורה של מחלוקת חוזית", כתב השופט זמיר בהחלטתו.
"בעצם בירור השאלה - האם הכל נעשה כשורה, אם לאו - יש אינטרס ציבורי מובהק מן המעלה הראשונה; יש בכך גם כדי לענות על דרישת "המקרה הנדיר". למעשה, הבירור המקומי והפומבי, תחת העתקתו לבוררות חסויה בלונדון, אמור להיות גם אינטרס של טבע, המעוניינת בוודאי להסיר כל אבק של חשד מן הניסוי. אם הכל אכן כשר ותקין, מדוע לא להראות זאת קבל עם ועולם?" כתב השופט.

תאריך:  27/01/2008   |   עודכן:  27/01/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
טבע נתבעת על ניסוי מסוכן בבני אדם
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
למשטרה ל"ת
זאת הכתובת  |  27/01/08 18:34
2
מעניין בכמה תרד המניה של טבע ל"ת
ככל שתסתבך בזה  |  27/01/08 21:44
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דרור מרום
אל-על טוענת כי חתמה על הסכם לאספקת מטוס נוסעים משנת הייצור 1994 שהיה אמור להצטרף לפעילות בצי מטוסיה בחודש אפריל השנה - אולם לטענתה החברות חזרו בהן מההסכם
מיכל קונפורטי
הקמת התאגידים נעשתה בתהליך מואץ על-ידי יועצים חיצוניים, שנבחרו במכרז בו התמודדו כ-20 יועצים כלכליים ו-25 יועצים משפטיים העוסקים בתחומי התשתיות
משה ריינפלד
שר הביטחון רמז בהודעה לבג"צ כי לנוכח פריצת הגדר בין רצועת עזה לבין מצרים, יבחן אפשרות לצמצם את אספקת הדלק והחשמל לרצועה עוד יותר
דרור מרום
לפני כחצי שנה התארגנו בהסתדרות מאבטחי השרים המועסקים באמצעות חברת אבטחה קבלנית    המאבטחים טענו כי המכרז החדש להעסקתם בחברת מיקוד מביא להרעה במעמדם    ההסתדרות טוענת כי החברה חזרה בה מכל ההסכמות שהושגו    ועד המאבטחים: "החברה רוצה לנצל אותנו בקלות"
איריס פרחי
התובעת טענה שהכיסאות נזרקו ללא סיבה ועל הנתבע לשלם לה 400 שקל    השכן השיב שזרק את הכיסאות מתוך אינסטינקט ולא רוע לאחר שקיבל מכה ברגלו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il