מדוח המבקר על השלטון המקומי עולה כי עירית בת ים מתנהלת כחצרו הפרטית של ראש העיריה שלמה לחיאני. המבקר מציין כי בעיריה מאז כניסתו של שלמה לחיאני לתפקיד ראש העיריה, ממנים מקורבים ומקדמים אותם ואף ממנים קרובי משפחה. בחלק ממכרזים בעיריה למינוי עובדים, היה רוב חברי ועדת הבחינה בעלי זיקה לראש העיריה. "הרכב ועדת בחינה שרוב חבריה בעלי זיקה לראש העיריה הוא בלתי ראוי", כתב המבקר.
העיריה לדבריו גם עוסקת בעקיפת הצורך לבצע פרויקטים באמצעות מכרזים וזאת על-ידי פיצולם. "העיריה התקשרה במקרים רבים עם קבלנים ונותני שירותים בדרך של קבלת הצעות מחיר אף שחלה עליה חובה לקיים מכרז".
יו"ר הוועדה ראש העיריה המבקר כותב בדוח כי בוועדות הבחינה לניהול המכרזים אמורים להתמנות נציגי ציבור אשר אינם פעילים פוליטית ואינם קשורים למסע בחירות של נבחר. אך הדבר לא הפריע ללחיאני בהיכנסו לתפקיד למנות נציגי ציבור מועמדים מרשימתו למועצת העיריה. "הביקורת העלתה כי הרכב ועדת הבחינה כלל עובדים בכירים בעיריה שהיו בעלי זיקה לראש העיריה, חברי מועצה מסיעתו של מר לחיאני ונציגי ציבור שסייעו לו במערכת הבחירות. לדעת משרד מבקר המדינה, הרכבן של ועדות בחינה אלה הוא בלתי ראוי ופוגע בבחירה מיטבית של מועמדים".
בין מינויי מקורביו לוועדת הבחינה, יצחק אשכנזי ואלי כהן וכן יעקב מור יוסף ש"סייע ללחיאני במערכת הבחירות בתפקיד מנהל מטה הבחירות שלו באחת השכונות בעיר". מור יוסף אף מונה לאחר מכן על-ידי ראש העיריה "למנהל לשכתו (משרה הפטורה ממכרז), לאחר שמילא את התפקיד בהתנדבות כחודשיים".
היתרון של קונה חברי ועדת הבחינה שאינם נציגי ציבור אף הם באו משורות חברי המועצה מטעם סיעתו של לחיאני. מדובר באורי בוסקילה, יצחק דריקס ואסתר פרון. כמו כן מונה עובד קונה שסייע ללחיאני במערכת הבחירות בתפקיד "מנהל יום הבחירות". קונה מונה לאחר מכן למנכ"ל העיריה. לתפקיד נבחר קונה כשראש העיריהייה מכהן כיו"ר ועדת הבחינה הבוחרת בו. "השתתפותו של ראש העיריה בוועדת הבחינה, למרות שהמועמד היה 'מנהל יום הבחירות' שלו; הקצבת פרק זמן כה קצר לריאיון המועמדים, העובדה כי נבחר המועמד שאינו בעל הכישורים הטובים ביותר לפי קורות החיים והצגתו לפני עובדי העיריה כמנכ"ל עוד לפני קיום המכרז - כל אלה מעלים חשש כי לקונה ניתן יתרון מוקדם במכרז".
מינוי נוסף-יואב בן יהודה, סייע ללחיאני במערכת הבחירות בתפקיד "מנהל אזורים ושטח". לאחר הבחירות מונה בן יהודה על-ידי ראש העיריה לעוזרו האישי (משרה הפטורה ממכרז). לאחר מכן מונה לתפקיד סמנכ"ל שיפור פני העיר (להלן -שפ"ע). ראש העיריה עמד בראש ועדת הבחינה שבחרה בו לתפקיד .
לסגן היועץ המשפטי לעיריה מונה מי שניהל את הקמפיין של לחייני ביום הבחירות, עו"ד ארז פודמסקי. בראש הוועדה שבחרה אותו עמד ראש העיריה. במכרז זה בניגוד למכרזים אחרים לא נכח נציג וועד "השתתפותו של ראש העיריה בוועדת בחינה שבחרה במועמד שסייע לו במערכת הבחירות ואי-זימונו של נציג ועד העובדים לוועדת הבחינה, מעלים חשש כי הליך המכרז לא היה תקין", כתב המבקר.
המתנדב הפך לגזבר חיים אברהם, מקורב נוסף של ראש העיריה, זכה במכרז למשרת גזבר העיריה. אלא שעבודתו כיועץ כספים של ראש העיריה בהתנדבות החלה מיד לאחר זכייתו של ראש העיריה בבחירות. "כהונה התנדבותית זו מעידה על זיקה מיוחדת בינו ובין ראש העיריה", כתב המבקר. הוא מוסיף כי "מכרז הגזבר הגיע לפתחו של בית הדין לעבודה שקבע: 'העסקת עובדים בכלל ועובדים בכירים בפרט, בהתנדבות אינה לגיטימית...מדובר בהעסקת מי שמקורב בדרך זו או אחרת...היינו מינוי של מי שמוכר לממונים עליו הממנים אותו לעסוק בהתנדבות, ומינויו חשוד להיות מינוי בגין קשריו ולא כישוריו'.
בישיבת המועצה שבה אושר מינוי הגזבר, טען אחד מחברי המועצה כי העיריה קיימה את המכרז לבחירת הגזבר למראית עין בלבד, וכי ראש העיריה בחר במועמד עוד לפני כן". ראש העיריה טען בתגובה כי "גזבר העיריה הוא אחד התפקידים החשובים במערכת העירונית ואמון על כספי הציבור. כראש רשות אני חושב שזאת זכותי המלאה לקבוע מי איש הכספים שיעבוד עמי...אני חושב שמי שמנהל את הכספים חייב להיות איש אמון מוחלט של ראש העיריה". המבקר מעיר כי "משרת גזבר העיריה, המופקד על כספי הציבור, אינה משרת אמון.וכי העסקתו של אברהם בהתנדבות ודבריו של ראש העיריה במועצה מעלים חשש כי המכרז נערך למראית עין בלבד".
מינוי אימא -בניוד ללא מכרז גם לאימא שלו דאג לחיאני. כחודשיים לאחר כניסתו לתפקיד ראש העיריה מינה לחיאני את אמו למנהלת מחלקת גני ילדים ביחידה לגיל הרך בעיריה. זאת בדרך של "ניוד ללא מכרז". נסיונה של לחיאני הסתכם בהיותה סייעת בגן ילדים. המבקר כותב: "מינויה של לחיאני בדרך של ניוד ללא מכרז נעשה בניגוד לתקנות. על-פי תיאור התפקיד במשרד הפנים, כוללים תנאי הסף למשרה, בין השאר, השכלה וניסיון מקצועי של גננת או מורה מוסמכת. מהביקורת עולה כי מינויה של לחיאני נעשה על אף שלא היו לה הכישורים הנדרשים לתפקיד. על-פי חוקת העבודה, עלייה בדרגה מותנית בשהות של שנתיים באותה דרגה. כאמור, ערב ניודה לתפקיד הייתה דרגתה של הגב' לחיאני +7; עם ניודה ...הוענקה לה דרגה +8...לאחר שישה חודשים בלבד, הוענקה לה דרגה +9 למפרע מהיום שבו החלה למלא את תפקידה החדש. קידום הדרגות של לחיאני נוגד את חוקת העבודה". המבקר הוסיף כי "עולה חשש כי מינויה וקידומה של לחיאני נבעו משיקולים זרים".
לא צריך מכרז תחום נוסף עליו מותח המבקר ביקורת קשה הוא נושא התקשרויות עם קבלנים ונותני שירות. כדי למנוע צורך במכרזים פותחה "שיטה" לפיה הפרויקטים פוצלו. זאת מאחר שבחוזים שערכם הכספי אינו עולה על 119,700 שקלים, פטורה העיריה מחובת מכרז. "כדי למסד את הטיפול בחוזים שערכם הכספי אינו מחייב מכרז, פרסם מבקר העיריה נוהל מסירת עבודות לקבלנים. הנוהל מאפשר ניהול משא-ומתן עם 'שניים-שלושה' מציעים שהצעותיהם היו הזולות ביותר, כדי שישפרו את הצעותיהם. לצורך קיום הנוהל הוקמו בעיריה ועדות למסירת עבודות עקיפת חובת קיום הליכי מכרז: מהביקורת עולה כי העיריה התקשרה, במקרים רבים, עם קבלנים ונותני שירותים בדרך של קבלת הצעות מחיר, אף שחלה עליה חובה לקיים מכרז".
המבקר כותב כי "השיטות של עקיפת חובת המכרז היו מגוונות. בין היתר: פיצול עבודות באופן מלאכותי כך שסכומן יהיה מתחת לסכום המחייב קיום מכרז; הפרדה של התקשרות אחת לכמה חוזים; מסירת כמה עבודות לאותו קבלן על סמך הצעת מחיר אחת; הגדלת העלות הכספית של העבודה לאחר ההתקשרות וכיו"ב. העיריה עקפה את חובת המכרזים בניגוד להוראה המפורשת האוסרת פיצול חוזים. מהמסמכים עולה חשש כי בכמה מקרים לא ניהלו ועדות הבחירה הליך לקבלת הצעות מחיר כלל".
לבסוף כותב המבקר, כי הממצאים "מצביעים על זלזול מתמשך ושיטתי בתקינות ההליך ואף מעלים חשש לקיומם של שיקולים זרים בבחירת זוכים ולזיוף מסמכים ובשל כך לפגיעה בטוהר המידות".