X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
בעשור האחרון גדלו הוצאות הממשלה בחינוך ב-5% לעומת 38% במדינות OECD יש מיתאם בין ההוצאה הנמוכה להישגים הדלים במבחנים בינ"ל
▪  ▪  ▪
[צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

רמת ההשקעה של הממשלה בחינוך בישראל נמוכה בהרבה מאשר הרמה במדינות המפותחות, וכי הפער הוחמר בשנות האלפיים לעומת שנות ה-90. כך עולה מהפרק על ניתוח הקצאת המשאבים לחינוך בדוח השנתי של מכון טאוב לחקר המדיניות החברתית. בעשור האחרון נרשמה בישראל ירידה רציפה בהוצאה הממשלתית לתלמיד. עיקר הירידה, כמעט 20%, נרשמה בחינוך העל-יסודי.
קצב הגידול בהוצאה לחינוך לתלמיד בעשור האחרון בארצות OECD מגיע ל-38%, לעומת 5% בלבד בישראל. הדוח קובע כי ההשקעה הכוללת לתלמיד במערכת החינוך בארצות OECD עומדת על 81,485 דולר (33,768 ביסודי ו-47,717 בעל-יסודי), ואילו בישראל המספרים המקבילים הם 67,548 דולר (31,152 ביסודי, ו-36,396 בעל-יסודי). ישראל משקיעה לפיכך רק 92% בחינוך היסודי ו-76% בעל-יסודי לעומת השקעתן הממוצעת של מדינות OECD.
להקצות יותר משאבים לחינוך
חוקרי מרכז טאוב סבורים, כי כדי לשלב את ישראל במדינות המובילות בתחום החינוך, נדרשת תוספת לתקציב. לדבריהם, הטענות על "הגברת היעילות" כמקור מרכזי לשיפור במערכת החינוך, אינן מבוססות. ההוצאה למינהל במשרד החינוך היא 3% בלבד מתקציב המשרד. גם הצעות לקיצוץ בתחום הפיקוח עלולות להיות בעלות השפעה שלילית למערכת חינוך, הכוללת כ-4,000 מוסדות חינוך. פיקוח יעיל מהמרכז הוא תנאי הכרחי לביזור מוצלח, אומרים החוקרים.
החוקרים מציינים כי תקציב משרד החינוך אינו משקף תשומת לב נאותה להבט של קידום אוכלוסיות חלשות וצמצום פערים, והוא מופיע רק במקום השמיני ביעדי המשרד. יתירה מזאת, מאז 1995 חלקו של התקציב המיועד לקידום אוכלוסיות חלשות מכלל תקציב המשרד ירד מ-10.1% ל-9% בלבד.
חוקרי מרכז טאוב מצביעים על קיומו של מיתאם בין ההשקעה היורדת בחינוך לנתונים על הישגיה הבלתי מספקים של ישראל במבחנים הבינלאומיים למיניהם. מבחנים אלה נערכים ברובם דווקא בקבוצות הגיל שבהן ההשקעה של ממשלת ישראל יורדת.
על יסוד ניתוח השינויים התקציביים שחלו באחרונה והפגיעה במדיניות של העדפה מתקנת, קראו פרופ' יעקב קופ, מנהל מרכז טאוב וחוקרי המרכז בתחום החינוך לממשלה להפנות משאבים ותקציבים לחינוך ולצמצם את הפערים בין התלמידים.
גדל שיעור הערבים והחרדים
מהדוח עולה עוד כי שיעור התלמידים הערבים בכל רמות החינוך גדל והולך, וב-2007 הגיע ל-27% מתלמידי החינוך היסודי וחטיבות הביניים. במקביל, מתרחש במגזר היהודי תהליך של "התחרדות". שיעור הלומדים במסגרות החרדיות מגיע לכרבע מהחינוך היסודי וחמישית מהחטיבות העליונות ב-2007.
עוד מתברר כי ציבור המורים מתבגר ושיעור המורים המבוגרים עולה עם העלייה בשלבי החינוך. בחטיבה העליונה 38% מהמורים הם בני יותר מ-50. תהליך זה איטי יותר במגזר הערבי, שההתרחבות המהירה שלו בשנים האחרונות הייתה מלווה בקליטה רבה יותר של מורים צעירים, במיוחד בחינוך הקדם יסודי והעל-יסודי.
נרשמת עלייה משמעותית בשיעור האקדמאים בקרב המורים, הן במגזר היהודי והן במגזר הערבי. במספר המורים הבלתי מוסמכים במגזר הערבי חלה ירידה דרסטית, ושיעור המורים האקדמאים במגזר הערבי משתווה לזה במגזר היהודי - 70% בחינוך היסודי ו85% בחינוך העל-יסודי בשני המגזרים.
מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל, הוא מכון עצמאי הממומן על-ידי ארגון הג'וינט העולמי. בראשו עומד פרופ' יעקב קופ. פרופ' חיים אדלר הוא ראש תחום החינוך במרכז.

תאריך:  13/02/2008   |   עודכן:  13/02/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מחקר: ישראל מפגרת בהוצאה בחינוך
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
נו באמת...
משה קופיץ  |  13/02/08 12:20
2
תקציב החינוך  ל"ת
אילן אפרים  |  13/02/08 14:58
3
תקציב החינוך
אילן אפרים  |  13/02/08 15:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איריס פרחי
התובעת טענה שבשיחי הפיקוס שצמחו במצר שבין מקרקעי הצדדים הושקעו חום ואהבה    הנתבע השיב שהפיקוס פלש לחצרו ולכן ניסר אותו    התביעה נדחתה
איריס פרחי
עו"ד הגישה סיכומים שחרגו מההיקף שנקבע ולקוחה חויב לשלם לאוצר המדינה 4,000 שקל    הלקוח האשים אותה ברשלנות ובית המשפט קבע שתשפה אותו
שרון קביליו
לקראת יום האוהבים סקר חדש מגלה: מהן הצרות עמן מוכנות הנשים הישראליות להשלים    קרחת לא מרתיעה נשים אבל ריח רע מהפה יכול לגרום ל-72% מהן לוותר על בן זוגן
שרון קביליו
65% מהישראלים מעדיפים לקנות לבנות זוגם תמרוקים לרגל החג    זוגות האוהבים יוציאו כ-60 מיליון שקלים על תמרוקים    גידול של 15% לעומת שבוע רגיל
יפעת גדות
אנשים מעשנים היו בסיכוי גבוה פי שניים לעומת אנשים שאינם מעשנים לפתח פוליפים במעי    עישון נמצא קשור במיוחד לפוליפים שהופכים בדרך כלל לסרטניים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il