רעש בשעות הלילה משדה תעופה או מכביש ראשי עלול להעלות את לחץ הדם במהלך השינה. אלו ממצאי מחקר חדש שפורסם היום (ד', 13.02.08).
הממצאים יוכלו לשמש כתחמושת למתנגדים לרעש סביבתי ולפיתוח שדות תעופה, כולל שדה התעופה הית'רו, אחד ממרכזי האוויר האירופים שנבדקו במסגרת המחקר. שלושת שדות התעופה האחרים היו אתונה, שטוקהולם ומילנו.
צוות של מדענים אירופיים, בשיתוף עם אימפריאל קולג' בלונדון, עקבו אחר שנתם של 140 מתנדבים, בבתיהם הסמוכים לשדות תעופה, ובדקו את לחץ הדם שלהם כל 15 דקות בעזרת מכשירים אלחוטיים.
הם גילו כי רעש שעולה על 35 דציבלים - כמו ממטוס שטס מעל או תנועה כבדה של כלי רכב - גרם לעלייה בלחץ הדם.
החוקרים ציינו כי נחירה של בן או בת זוג יכולים לגרום להשפעה דומה.
את ממצאי המחקר פרסמו ב"European Heart Journal", היוצא לאור על-ידי האגודה האירופית לקרדיולוגים.
החוקרים הדגישו כי ההשפעות קצרות הטווח של רעש חזק במהלך שינה תועדו בסביבות מעבדתיות עד כה, אך לא באוכלוסיית הנמצאות תחת מצבים נורמליים.
אנשים הסובלים מלחץ דם גבוה - הנקרא יתר לחץ דם - נמצאים בסיכון גבוה לפתח מחלות לב, שבץ, מחלת כליות ודימנציה, כך על-פי מחקרים קודמים שנעשו בתחום.
לחץ דם גבוה מוגדר על-ידי ארגון הבריאות העולמי כ-140/90 או יותר.
הנתון הראשון מודד את לחץ הדם המקסימלי (סיסטולי), בעוד שהנתון השני מבטא את פעילות הלב בשלב המנוחה (דיאסטולי).
רעש של שדה תעופה גורם בממוצע לעלייה של 6.2 בלחץ הדם הסיסטולי, ולעלייה של 7.4 בלחץ הדם הדיאסטולי. הנתונים לגבי רעש מתנועה כבדה של כלי רכב נמוכים רק מעט יותר.
רמת הקול, יותר מאשר מקור הרעש, היא הגורם הקריטי לעליית לחץ הדם, ציינו החוקרים.
ידוע כי רעש משדה תעופה עלול להיוך מקור לאי שקט וחוסר נוחות, אך המחקר מראה כי הוא עלול גם להזיק לבריאות.
ממצאים מקבילים שנתגלו על-ידי אותם חוקרים ויפורסמו בחודש הבא בעיתון "Environmental Health Perspectives" מראים כי אנשים החיים תחת מסלול תעופה פעיל במשך חמש שנים לפחות נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח לחץ דם גבוה.
עלייה של 10 דציבלים ברעש המטוסים בשעות הלילה, מעלה למעשה את הסיכון ללחץ דם גבוה ב-14% הן בגברים והן בנשים (המחקר השני עקב אחר 6,000 גברים ונשים).
שני המחקרים פורסמו במקביל למחלוקת המתמשכת על הוספת מסלול המראה נוסף בהית'רו, אחד משדות התעופה הבינלאומיים העסוקים ביותר בעולם.
מספר הטיסות המשרתות את שדה התעופה מתוכננות להתרחב מכמעט חצי מיליון ל-700,000 בשנה. מספר מאות אנשים המתגוררים ליד היתרו יושפעו, לטענת החוקרים מרמות הרעש הגבוה.
לדבריהם, יש צורך לנקוט באמצעים שיפחיתו את רמות הרעש משדות התעופה, במיוחד במהלך שעות הלילה, כדי להגן על בריאות האנשים המתגוררים בסמוך אליהם.
החוקרים, הנמצאים באתונה, שטוקהולם, מילנו ולונדון, חוקרים נכון לעכשיו האם שילוב של חשיפה לרעש ולזיהום אוויר מעלה את הסיכון למחלות לב.