"זכות הביטול היא מן הזכויות החשובות והיעילות ביותר להגנה על האינטרס הצרכני", מנמק חבר הכנסת יעקב מרגי את הצעת החוק, אשר עברה (יום ד', 5.3.08) בקריאה טרומית ותידון בוועדת הכלכלה.
מתן אפשרות לבטל עסקה צרכנית ישפר באופן משמעותי את מעמדו של הצרכן, אשר מצוי ממילא בנחיתות מול העוסק. משמעות זכות הביטול היא יכולת הצרכן להשתחרר מן העסקה ולהחזיר את המצב לקדמותו. במצב הקיים כיום, מוגן בצרכן על-ידי "חוק הגנת הצרכן" המפרט ארבעה מקרים בהם רשאי הצרכן לבטל עסקה תוך פרק זמן מסוים.
שלושת המקרים הראשונים הם עסקות שהמחוקק קבע כי הן עסקות מיוחדות ועל כן ראוי שיקבע להן הסדר מיוחד והן - עסקת רוכלות, עסקה לרכישת יחידת נופש, ועסקת מכר מרחוק. העסקה הרביעית הניתנת לביטול היא עסקה למכירת נכס אשר קשירתה נעשתה על-רקע של הטעיה או ניצול מצוקה.
ח"כ מרגי מציע להוסיף לחוק הגנת הצרכן שני מקרים נוספים בהם תינתן לצרכן זכות לבטל עסקה. במקרה הראשון, כאשר הצרכן רכש מוצר או שירות וגילה כי המוצר או השירות פגום או לא מתאים למה שסוכם בין הצדדים, תהיה לצרכן זכות לבטל את העסקה תוך שלושים ימים מיום גילוי הפגם או אי ההתאמה.
מקרה השני, תינתן לצרכן הזכות לבטל עסקה מהטעם של נוחות אובייקטיבית. מרגי מפרט כי במקרים רבים נקשרים צרכנים בעסקות על אף העדר יכולתם לבדוק באופן אמיתי את התאמת המוצר או השירות לצרכיהם. כך יוצא שצרכנים רבים נותרים עם מוצר או שירות שאינם זקוקים לו באמת ובמקרים רבים הם נכבלים בעסקות ארוכות טווח, מבלי יכולת אמיתית להשתחרר מהן כאשר אינם מעוניינים יותר בקבלת אותו שירות. ישנם עוסקים המאפשרים במקרים מסוימים לבטל עסקה שנקשרה עימם, אולם רובם אינם משיבים לצרכן את כספו, אלא מעניקים לו זיכוי. אשר אינו מהווה השתחררות אמיתית מהעסקה, מאחר והצרכן מחויב לחזור אל אותו עוסק ולבצע רכישה אחרת, אשר לרוב אף היא מוגבלת בזמן.
מתן זכות ביטול וחובת החזר כספי מן הטעם של נוחות אובייקטיבית לצרכן ישפרו את מעמדו של הצרכן, טוען ח"כ כבל ומוסיף כי "התחרות שתיווצר בין העוסקים תקדם את הסחר ההוגן ותשפר את השירות ואת איכות המוצרים. הצעת החוק אשר עברה היום קריאה טרומית, הועברה לדיון בוועדת הכלכלה.