X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
קבר הצדיק יגן? לא בהכרח
טיל הגראד שנחת ליד קבר הבאבא סלי העמיד במבחן את כולת קבר הצדיק להגן על בני עירו הרב אמנון יצחק לתושבי נתיבות: תלוי גם בכם [הילולת הבאבא סאלי בנתיבות. צילום: פלאש 90]
הרב אמנון יצחק

עידן יוסף, יהונתן דחוח הלוי
הבאבא ברוך: אולמרט מונע מברק להילחם

ויכוח התעורר בקהל במהלך שאלה שהופנתה לגדול המחזירים בתשובה, הרב אמנון יצחק. כמה ימים קודם לכן נחת טיל גראד בקוטר 122 מ"מ מצפון רצועת עזה, ונחת בשטח פתוח בבית העלמין בנתיבות סמוך לקבר הבאבא סאלי. באותו אירוע איש לא נפגע ולא נגרם נזק, אך השאלה עמדה בעינה.
אסור לסמוך
"ידוע לי שצדיק שגר בעיר הוא מגן לעיר", שאל אחד הנוכחים בקהל. "האם גם צדיקים שקבורים בעיר - ובנתיבות יש כמה וכמה כאלה- הם גם מגנים על העיר, או שאסור לסמוך על זה? הרבה אברכים באו אלי ואמרו לי: 'אל תסמוך על זה'...".
הרב אמנון יצחק לא נפל למלכודת. "השאלה אינה פשוטה", הקדים. "בדרך כלל, זכות של צדיק צריכה להגן, אבל זה גם תלוי בבני העיר. אם הם משתדלים מצד עצמם להיות בסדר, בודאי שזכותו של הצדיק תעמוד להם. אבל אם הם מקלקלים במעשיהם, למרות שהצדיק נמצא בעיר, לזה מתכוונים האברכים שאמרו לך שאסור לסמוך, רק על זה...".
פרנסה לאברכים
השואל לא הירפה: "אולי זה בגלל שלאברכים כאן קשה ללמוד. יש לנו משפחות וקשה לנו לפרנס אותן"; הרב: "אם אברך לומד ואין לו פרנסה...אני רוצה לשאול שאלה קשה: מה היה קורה אם חלילה היה האברך נפטר, הייתה פרנסה לבני ביתו, או לא? האם הילדים היו מתים חלילה, אחרי יומים והאישה אחרי שבוע"?; השואל: "היו דואגים להם"?; הרב: "אז אולי יותר טוב שהוא לא יפריע להם, שהרי בגללו לא דואגים להם"?
הקהל באולם פרץ בצחוק. "אמרתי את זה בצורה קיצונית כדי שתבין שאתה בעצם לא מביא שום פרנסה", הסביר הרב יצחק. "אתה רק צינור. אתה יכול להיות הצינור על-ידי זה שאתה לומד תורה, ואתה יכול להיות צינור על-ידי זה שתעבוד. בשני המקרים תביא בדיוק אותו דבר. רק שאם אתה לומד תורה אתה גם מגן על העיר. בחוש רואים, כאילו, מי שעובד הוא שמביא כסף, כי סגרו איתו על משכורת של 5,000 שקל למשל, והאברך מרוויח רק 1,500 שקל. איך זה? כי הקב"ה יודע לגלגל אליך את ה-5,000 שקל, אם מגיע לך, בדרך לא ישירה. כאן הנחה, משם, מקרר. ולפעמים זה הפוך, אתה עובד והכסף הולך. המקרר מתקלקל אחרי שנה, יש הוצאה גדולה על תרופות, חלילה. בסוף תעשה חשבון ותראה שהרווחת רק... 1,500 שקל ולא למדת. בלי זכויות. נכון שבתור עובד אתה הולך עם ארנק תפוח ובתור אברך לא כל כך בטוח, אבל זה רק מראית עין. בשביל להגן על העיר אתה צריך ללמוד".
לברוח מהקסאמים?
המשך ההרצאה נקשר בשאלה האם להישאר או לעזוב מקום מוכה קסאם. תושבת שדרות שאלה: "יש לי שכן, אברך מאוד יקר, שבכל מוצאי שבת אוסף את הילדים שלי ואת כל ילדי השכונה ומעבירים להם שעורי תורה, במסגרת 'מלוה מלכה' ומחזק אותם. קשה לי לתאר את ההתפעלות של הילדים ממנו. לצערי, אותו אברך מתכוון לעזוב אותנו, כתוצאה מהקסאמים. הוא אמר שכשישנה גזירה היא לא מבחינה בין צדיק לרשע, ולכן הוא עוזב. רציתי לדעת מה דעתו של הרב? אני אומרת לו: 'אתה שלוח מצווה, מה אתה דואג'? אבל הוא בעל תשובה יקר. הוא יושב כאן איתנו, ואני אשמח אם הרב יביע את דעתו בנושא".
הרב: "אי אפשר להגיד לבן אדם להישאר או לא, כי זה תלוי במידת הביטחון של כל אדם ואדם. אם הוא חושש לחייו ואינו מרגיש צדיק ובטוח בעצמו, אי אפשר להגיד לו להישאר. אם אדם נמצא במקום סכנה, זו לא תמיד גבורה להישאר באותו מקום, אם הוא חושש. לפעמים גם הרגשת הלב של האדם אומרת משהו. עם זאת, בן אדם שהוא צדיק גמור לא צריך לחשוש כלל. מה שהוא אמר שכשיש גזירה ונשלח המשחית, הוא אינו מבחין בין צדיק לרשע - זה נכון לגבי צדיק שאינו גמור. בצדיק גמור הוא מבחין בין צדיק לרשע. אבל מי יכול להעיד על עצמו שהוא צדיק גמור? יש כאלה שהם בעלי ביטחון ורואים את הכל בעין חיובית, פטריוטים, אבל אם נשאל פוסק יכול להיות שיגידו לו במצב מסוים לקום וללכת, ובמצב אחר יגידו לו שעדיין לא. תלוי מה רמת הסיכון. זו שאלה שנוגעת לכל אחד בנפרד ואין לה תשובה כללית, רק פרטית. רק במקום שהסכנה ברורה לחלוטין לא יגידו לאף אחד להיות טרומפלדור. גם הוא לא היה 'גיבור'...".
צבע אדום בתפילת 18
שואל: "אם נשמעת קריאת 'צבע אדום' באמצע תפילת עמידה מה אני עושה"?
הרב: "זו שאלה...צבאית (הקהל פורץ בצחוק) אם אתה נמצא בבית כנסת, לאן תברח?"
השואל: "למקלט. למקום מוגן".
הרב: "בזמן הטילים של סדאם יצאנו להרצאות ואז הכריזו 'נחש צפע'. בשלוש הרצאות ראיתי חלק מהציבור שמים מסכות על הפנים. שאלתי אותם: 'מה קרה'? אמרו: 'יש אזעקה בחוץ ולא שומעים'. אמרתי להם: 'במקום המסכות, נגיד תהלים'. בפעם הראשונה, בחולון, אמרנו שלושת רבעי שעה תהלים, כי גם את ההרגעה לא שמענו...ואז התברר שפעם ראשונה הטילים נפלו על...כפר ערבי. איפה יותר בטוח? אני לא יודע מה להגיד. זה תלוי בך. אני לא מהג"א"...
המדוכאת
בסיום, קמה אחת הנשים ומספרת שהיא כבר כמעט שנתיים חוזרת בתשובה ועדיין הייסורים רודפים אחריה. "מה עושים כדי להשיג שמחת חיים?", שואלת מי שהרב שרואה בה את נציגת המדוכדכים כתוצאה מהמצב בדרום. והוא מציע שיטות להגברת השמחה: "יש דרכים שונות להתמלא בשמחה - "אפשר ללמוד תורה כי פיקודי השם משמחים לב. אפשר לשים ריח טוב, בית נקי, חברה טובה..."
האישה: "התכונתי לנפש".
הרב: "בטח לנפש. הגוף לא שמח בכלל. אפשר גם לצאת לפעמים להתאוורר במקום שמותר. כל זה מביא שמחה. את רוצה לראות שגם כאן, אנשים במצבך שמחים"?
האישה משיבה בחיוב. ואז החלה התזמורת פוצחת בנגינה כשהגברים מצטרפים אליה בשירה, הנשים מוחאות כף והאישה מחייכת מאוזן לאוזן.

תאריך:  15/03/2008   |   עודכן:  16/03/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קבר הצדיק יגן? לא בהכרח
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
איזה שטות מדובלת....הציללללללו ל"ת
אחמד זיבי  |  15/03/08 23:41
2
מה יהיה איתנו
מושש  |  3/04/08 14:53
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
רבני הסנהדרין החליטו להקים ועדת חקירה עצמאית מחשש שהמשטרה תטייח את הממצאים ומתוך הערכה כי מדובר בכשל מערכתי
עידן יוסף
הפריך בהודעה רשמית את הדיווח של אילה חסון-נשר    אורלב: על האחראים לעשות חשבון על עלילת הכזב המרושעת
עידן יוסף
השליח ששהה בחדר סמוך לא נפגע באירוע    לאחר האירוע פונה השליח לבית מלון    המשטרה המקומית והבולשת הפדרלית פתחו בחקירה
יהונתן דחוח-הלוי
דובר חמאס מאשים את ישראל בסיכול העסקה לשחרור החייל החטוף גלעד שליט ומדגיש כי חמאס לא יגמיש את תביעותיו במו"מ    מחמוד אל-זהאר: חמאס לא יעניק לישראל תהדיאה בחינם
מחלקה ראשונה
בשתי תקיפות של צה"ל נהרגו שלושה שעמדו לשקר קסאמים לעבר ישראל ונפצעו שישה שהתקרבו לגדר    החיסול המוצלח בא לאחר שבת שקטה ללא ירי של קסאם מהרצועה    אתמול דווח על קליע שירה חמאס ופגע במסוק של צה"ל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il