"מייחלים ל'ונהפוך הוא' במדיניות שלנו", מצהיר שר התקשורת, אריאל אטיאס, שהתייחס (יום ג', 18.3.08) לדוח גרונאו ולהשלכותיו ולשלל התמורות בעולם התקשורת מאז החל לכהן כשר. הדברים נאמרו בנאום רהוט שנשא בכינוס המי"ל, ועסק בנושא עולם התקשורת בישראל נכון לשנת 2008. אטיאס חשף בכינוס במרכז הישראלי לניהול כמה מתוכניותיו הרגולטוריות בשוק, והציע בין היתר לשים קץ לריבוי ערוצי הספורט בתשלום, ספקיות סלולריות וירטואליות חדשות יוכלו להתבסס על התשתיות של החברות הקיימות, ניתוק הזיקה בין המסלולים למכשירים הסלולריים, חשבונית ידידותית לצרכן ועוד. להלן עיקרי דבריו: - דוח גרונאו - לא היה אורך רגולטורי ארוך טווח בהשקעות. החידוש היה כבר בעצם המהות של הוועדה שמתכנסת, ובסוף היישום יורד אל הצרכנים. היו בהגשת הדוח עיכובים מעבר למה שחשבנו גם בגלל עומסים במשרד התקשורת וגם בשל נושאים כבדי משקל אחרים. אני רואה בדוח מפת דרכים, אלא שלא מדובר במפת דרכים עם אוייבים אלא עם אוהבים. אנו בודקים איך להתייחס להמלצות ומה לקבל, ונעשה זאת ככל האפשר בזמן קצר. לא נדון בזה הרבה זמן, כי השוק כבר מחכה.
- VOB על הסלולר - פרופ' גרונאו מציע ללכת לאנבנדלינג. המטרה של זה היא תחרות בתשתית. אני בא עם הצעה שראיתי בארה"ב - לעשות את ה-VOB על הסלולרי. לקוח יקבל חבילת סלולר במחיר נמוך משמעותית בלי שהשחקן החדש יצטרך לפרוס תשתיות. יש רישיונות על המדף, וכולם יודעים זאת אבל לא באים. הדבר לא קורה מכמה סיבות. פריסת תשתית היא סיפור מורכב. הדבר יעודד תחרות למפעילים לא פחות אם לא יותר ממפעילים וירטואליים. לא ירדנו מהרעיון להביא מפעילים וירטואליים. צריך לפתוח את התשתיות.
פלוס ופלוס פלוס פלוס - ניתוק זיקת מסלול-מכשיר - לצרכנים שיחררנו את חסם המעבר באמצעות ניידות המספרים, קיצרנו את תקופת ההתחייבות ל-18 חודשים. עכשיו אנו מתלבטים איך לנתק את הזיקה בין המסלולים למכשירים. לקוח מקבל מכשיר חינם ומשלם עליו באמצעות זמן אוויר. אנחנו יודעים שאין מתנות חינם וקיים הרג התחרות בשוק המכשירים. גם מכשיר הוא צורך אינטגרלי. אנחנו שוקלים זאת היטב כי אנחנו לא רוצים לתת מכה לצרכנים בלי שהתכוונו לכך.
- שקיפות בחשבוניות - קיימת ביקורת על ערפול המחירים, ונאמר שכל לקוח צריך רואה-חשבון צמוד. מנכ"ל המשרד מקים ועדה מקצועית שתמליץ איך לתת חשבונית רוחבית שתהיה נתונה לשקיפות ושיהיו בה נתוני השוואה.
- העלאת תעריפים בתקופת ההתחייבות - יצאנו בשימוע לאיסור העלאת תעריפים בתקופת ההתחייבות. קיים ויכוח משפטי האם היום יש יכולת להעלות מחירים. דעתי היא שלא, והדבר הזה לא קיים בחוזים אחרים.
- תעריפים גבוהים לטלוויזיה הרב-ערוצית - אנשים רבים משלמים על שירותי התקשורת יותר מאשר על המשכנתה. על טלוויזיה רב-ערוצית משלמים בממוצע קצת פחות מ-200 שקל1. עבר החוק שמאשר את ה-DTT [רשת חדשה של טלוויזיה טרסטריאלית דיגיטלית. מדובר בשדרוג דיגיטלי לשידורי הטלוויזיה הרגילה, כפי שנעשה בערוצים 1 ו-2, באמצעות תדרים אלחוטיים. בגרסה הדיגיטלית ניתן לדחוס באותו טווח תדרים עשרות ערוצים, ולמעשה השידורים הופכים לרב-ערוציים, בדומה לכבלים וללוויין]. בנוסף להמלצות ועדת גרונאו שעוסקת בתשתית הרב-ערוצית, נבחן באמצעות ועדה נוספת שתעסוק בתוכן ותתן המלצות איך לא להרוג את התעשיה של הטלוויזיה [בשל התחרותיות הצפויה בין הטלוויזיה הרב-ערוצית בכבלים ובלווין לזו של ה-DTT]. רק בספור יש לנו את 5, גולד, גולד לייב פלוס ופלוס פלוס פלוס. זה דבר שיקרה בקרוב, והמלצות אלו יינתנו בזמן פחות לאין ערוך מהזמן בו לקח להכין את המלצות ועדת גרונאו בנושא הטלפון. המטרה היא לעודד תחרות ולשחרר חסמים.
האזרח קטן - טכנולוגיות - בעד לעודד טכנולוגיות חדשות. זה דבר שמעניין גם את האזרח הקטן.
- רשתות הדור הבא - האם יהיו, ואם כן - לכל הרוחב או במקטעי קטנים? התלבטות.
- חברות התקשורת - חייבות להיכנס להשקעות, אחרת תהיה הליכה לאחור. בזק היא הבריח התיכון. אני יותר משוכנע שהם בתוך החלטה להיכנס להשקעות, ומרגיש שזה בדרך. זה הדבר הכי משמעותי. סיבים אופטיים, פס רחב, IPTV - שזה הדבר העיקרי בעולם.
- וימקס - יצאנו לשימוע עם דרך מסויימת. שמענו חברות ואנשים. יש קצת שינויים ונשנה קצת את ההבנה הראשונית. ראינו שמחיר התדרים נופל בסופו של דבר על הציבור. זה לא עובד, לכן נשקול מכרז הפוך שיקבע לפי מחיר נמוך לצרכן ולא על-פי מחיר התדר, עבור הכסף לזיכיון שהולך לאוצר, באופן שהחיוב לא יתגולל בסופו של גבר על הצרכנים.
ניידות המספרים - מהלך מוצלח - נידות המספרים הייתה מהלך מוצלח. אנחנו לא סופרים כמה עוברים, מה שחשוב זה עצם היכולת לעבור. רצינו לתת לציבור כלים לבחור. התוכנית באה לגרום לכך שהלקוח לא יהיה בכיס של החברות. בהתחלה החברות עשו מבצעים אגרסיביים כדי לשמר לקוחות. אנחנו לא מתערבים באֵיך לעשות (סוג הטכנולוגיה) אלא בַּמה לעשות (עידוד התחרות).
|