X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
שש שנים אחרי חקיקת חוק טל תחליט ועדת השרים מהי עמדת הממשלה בנוגע להצעת חוק הבאה לבטלו יוזם ההצעה ח"כ פינס: החוק הפך "לאוטוסטרדה של השתמטות"
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

האם שש שנים אחרי חקיקת חוק טל, ירים שר הביטחון אהוד ברק, אביו מולידו של החוק כראש ממשלה ושר ביטחון בשנת 1999, לביטול החוק.
ועדת השרים לחקיקה תתכנס מחר (יום ב', 24.3.08) לקבל החלטה בגורלו של אחד החוקים השנויים במחלוקת בחברה הישראלית, חוק "דחיית שירות לתלמידי ישיבות שתורתם אומנותם", הידוע בשמו "חוק טל". מצדדי החוק רואים בו דרך "לנירמול" החברה החרדית באמצעות "מדים". מתנגדיו רואים בו הכשר להשתמטות מאסיבית של חרדים מהשירות הצבאי.
חוק להגברת הלכידות
חוק טל נחקק בשנת 2002 כחלק מיישום המלצותיה של ועדת טל להסדרת נושא גיוס בני הישיבות. היא הוקמה על-ידי לא אחר מאשר ראש הממשלה ושר הביטחון דאז אהוד ברק, שר הביטחון כיום. בין היתר נכתב במסקנותיה של הוועדה, שבראשה עמד שופט בית המשפט העליון (בדימ.) צבי טל, כי "ברמת הביטחון הלאומי...אין ספק שהעדר השילוב של בני הישיבות בשירות הצבאי יוצר קשיים משמעותיים. אחדות חברתית היא חלק מן הביטחון הלאומי. ראית הביטחון הלאומי גם בראי החברתי מבהירה כי במצב הקיים ישנם קשיים חברתיים לא מעטים, העלולים להשפיע על תחושת הלכידות החברתית בישראל ועל הרצון והמוטיווציה לשרת בצבא מצד קבוצות האוכלוסיה הנושאות כיום בנטל השירות. מאידך, ספק אם גיוסם של תלמידי הישיבות בכפיה הוא זה שיביא לשיפור, שכן צה"ל אינו מעונין בשירות כזה אין בו תועלת, רוב המתגיסים ישוחררו מחוסר התאמה, ולכפיה עלולה להיות דווקא השפעה שלילית על האחדות הלאומית".
עוד נכתב כי "בהיבט הערכי, מצאה הוועדה כי כיום לא ניתן להגיע להסכמה. התפיסות המוצגות על-ידי הגורמים משני צדי הקשת בכל הנוגע להסדר 'תורתו אומנותו' הן כה מנוגדות, עד כי נראה שהכרעה ביניהן תביא לניפוץ של המרקם בתוכו הן מתקימות. גם מתוך חוסר הסכמה בשאלות אידיאולוגיות וערכיות הרות עולם, ניתן להסכים כי מן הראוי לנקוט פעולה לצמצום היקפה של הפגיעה בשיוויון".
שנת הכרעה - למניעת בגידה
חברי הוועדה ציינו במסקנות כי "במצב דהיום, גם בלא 'האיום' של חובת שירות בצה"ל, אברך המבקש 'לפרוש מן התורה' ולהתפרנס מיגיע כפיו, עומד בפני מצוקה נפשית קשה. המעבר מתפרש כעין 'שריפת גשרים' וכעין 'בגידה' בחבריו, ברבותיו ובכל השקפת עולמו. האברך נקרע בין צרכי הבית והמשפחה ובין האידיאל של התמסרות ללימוד התורה.בכך ניתן למצוא הסבר לתופעה שהוזכרה שרבים שלא היו נקראים לשירות בגלל גילם ומשפחתם, אינם ממהרים לצאת מן הכולל. לפיכך סברנו...שיש לתת לאברך מגיל 23 ואילך 'שנת הכרעה', שנה שבה יהא רשאי, במקביל ללימודיו המלאים או החלקיים ללמוד מקצוע ולחפש תעסוקה, בלא שיאבד על-ידי כך את הסטטוס של מי ש'תורתו אומנותו'. בתום השנה יקל עליו להכריע אם אכן יצא לעולם המעשה או יחזור ללימודיו הקודמים".
הם ציינו כי המלצותיהם "לרבות ההמלצות בדבר חלופות השירות הצבאי, שנת ההכרעה וכיוצא באלה, הן בגדר 'הוראת שעה' למשך מספר שנים, שבמהלכן יתברר אם התהליכים של צמצום הניכור והמרחק החברתי של המגזר החרדי עם החברה הכללית, בעולם המעשה, ובסופו של דבר גם באמצעות שירות בצה"ל, אכן יתפתחו בכיוון שהוועדה סבורה כי יתפתחו".
צה"ל לא מעונין
עוד נכתב כי הנחת היסוד בבסיס מסקנותיה של הוועדה היא "שכל פתרון כפוי על עולם הישיבות - נדון לכשלון מראש. ראש אגף כוח אדם, בהופעתו בפני הוועדה, הצהיר, שצה"ל אינו מעונין באוכלוסיה שלמה שהשירות נכפה עליה. עם עמדה זו הסכימו, למעשה, מרבית האישים שהופיעו בפני הוועדה. לא ניתן לכפות שירות על אוכלוסיה שלמה, המצהירה שהיא מוכנה למלא את בתי הסוהר ובלבד שלא יכפה עליה השירות. גם אם היה נעשה ניסיון לכפות שירות צבאי על אוכלוסיות ניסיון כזה היה נכשל, וגם שירותם של אותם יחידים, יהא מספרם אשר יהא, שיתפסו וישרתו, שירותם יהא יקר מאוד מבחינה כלכלית, וחסר תועלת ממשית".
אחת ההמלצות העיקריות של הוועדה היתה חקיקת חוק טל המסמיך את שר הביטחון ליתן דחיות שירות לתלמידי ישיבות "שתורתם אומנותם".
ההתנגדות לסוגיית דחיית השירות של תלמידי הישיבות המשיכה לתסוס בחברה הישראלית ובשנת 2005 הוגשה עתירה נגד החלת החוק. המדינה טענה במסגרת העתירה כי החוק נכשל אך גם הודתה כי המנגנונים והתמריצים שנקבעו בחוק לעידוד שילוב החרדים בגיוס לצה"ל בחיים האזרחים לא יושמו.
הצעה לבטל
כאמור, מחר (יום ב', 24.3.08) תקבע ועדת השרים לעניני חקיקה האם הממשלה תקדם הצעה לביטול החוק. מדובר בהצעתו של ח"כ אופיר פינס מהעבודה. פינס אומר כי החוק נכשל כשלון חרוץ, הוא הפך ל"אוטוסטראדה" של השתמטות "ברשות ובסמכות". במקום לטפל בבעיית ההשתמטות החוק החמיר באופן דרסטי את הבעיה, גם במגזר החרדי וגם מחוצה לו, אומר פינס.
ההשתמטות לדבריו מרקיעה שחקים, והממשלה "ממשיכה לתת גושפנקא למציאות מעוותת ואי-שיוויונית, ומאפשרת לקבוצה גדולה מאזרחי ישראל לא לקחת חלק בבטחון המדינה. ישום החוק הוא כישלון מובהק: רק מיעוט זניח מקרב תלמידי הישיבות בחרו לשרת בכוחות הביטחון, ויכולתם לתרום דרך מסגרת של שירות אזרחי כמעט אינה קיימת בפועל".
פינס אומר כי הוא מצפה כי גם שר הביטחון אהוד ברק יצטרף לתומכים בביטול החוק וזאת לאור דבריו מלפני שבועיים כי "יפסיק לשמש חותמת גומי להשתמטותם של עשרות אלפי תלמידי ישיבות".

תאריך:  23/03/2008   |   עודכן:  24/03/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ועדת השרים תדון בהצעה לביטול חוק טל
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
ההסטוריה מוכיחה את ההפך
fcgryt5rt  |  23/03/08 19:56
 
- אני מניח שאתה דוגל במדינה בה
קורא זועם  |  23/03/08 21:05
 
- מה שייך מחט לתחת
vbhfgred  |  23/03/08 21:41
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
בדיקה שערך משרד התחבורה במשרדי אגד בעקבות חשיפת Nfc גילתה נורמה של חריגות מסוכנות בשעות הנהיגה של הנהגים
רותי אברהם
ביהמ"ש גזר על תושב טייבה דוביאן נציראן 9 שנים מאסר בפועל על תכנון פיגוע ברכבת ישראל ובקניון עזריאלי    ביקורת על העונש שגזר ביה"ד הצבאי על מפקד החוליה - אחמד קייסי
גלית יצחק, איריס דור-און
עוד מקרה חצבת, והפעם בהר הצופים    למרות סכנה לסטודנטים טרם שלחה הדיקן מכתב בנוגע לכך    מש' הבריאות: פנו ללשכה המחוזית להתחסן
גלית יצחק
בפיצוציות באזור תל אביב נתפסו קפסולות של סמי פיצוציות, כדורי ויאגרה וסיאליס חשודים כמזויפים, בקבוקוני פופרס ותרופות ללא מרשם OTC
עידן יוסף
השר שמחון: על אף שאין השנה עודפי תפוחים ביקשנו מיישובי הדרוזים ברמת הגולן להמשיך בייצוא כדי להבטיח רציפות הקשר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il