X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
הנשיא פרס בפרלמנט הפולני:

"מישראל חדשה לפולין חדשה"

הנשיא פרס נאם בפני הסנאט הפולני ואמר כי פולין החדשה לא תהיה חזרה על פולין הכבושה "מורשת יהדות פולין תוסיף להקרין"
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

נשיא המדינה שמעון פרס נאם (יום ה', 17.4.08) נאום היסטורי בפני הפרלמנט הפולני. הנאום התנהל כולו בעברית, ובסופו עמדו הנוכחים כולם, ומחאו כפיים.
בנאום זה חתם הנשיא את ביקורו על האדמה הפולנית. חלק ניכר מנאומו הוקדש לנושא זוועות השואה שהתרחשו על אדמת פולין. "השואה פקדה את כל שטחי הכיבוש וההשפעה הנאצית. אך על אדמת פולין, שבה היה הריכוז היהודי הגדול ביותר, התרחש האסון הגדול ביותר. זכרונות השואה וכאבו של העם היהודי בגלל השואה, ממוקדים טריטוריאלית לפולין, אף על-פי שהאחריות מוטלת על כתפי גרמניה. שרידי מחנות המוות על אדמת פולין ישמשו כעמוד אש בזיכרון ההיסטורי שלנו, כי זיכרונות העבר, המצב הנוכחי והלקחים שיש להפיק לגבי עתיד ילדנו, ילוו את עמנו וישפיעו על תודעתו, וגם לא ינתקו מתולדות אירופה, מאחריות גרמניה ומרכזיותה לגבי מה שקרה לעם הפולני. פולין החדשה לא תהיה חזרה על פולין הכבושה".
הנשיא עמד בנאומו על עברה העשיר של יהדות פולין בה חי במשך כאלף שנים כשליש מן ההיסטוריה היהודית כרבע מן העם היהודי.
הנשיא פרס סקר את תולדות העם היהודי בארץ זו החל מימי ראשית ההתיישבות במאה ה-11, עבור בפוגרומים הרבים שבראשם חמלניצקי וכנופיותיו, וכלה בשואה.
הוא מנה את העיתונות היהודית שהתפתחה בפולניה, את השיטה בדמוקרטית בדמות "ועד ארבע הארצות", שהיה מעין פרלמנט יהודי, את הציונות שהתפתחה בפולין, את חיי היהודים השוקקים וכן את הסופרים העבריים המפורסמים שצמחו בפולין וכן את גדולי הרבנים בה.
"יש הטוענים אפוא, כי ב-1968 תם הפרק היהודי בהיסטוריה הפולנית, ואיתו תם הפרק הפולני בהיסטוריה היהודית", אמר פרס. "סבורני שזו טעות; פרק היסטורי זה ייוותר כפרק ייחודי בהיסטוריה של שני העמים, ובזהות שלכם ושלנו. מורשת יהדות פולין תוסיף להקרין על העם היהודי דורות על דורות. אי אפשר למחוק אותה וגם אסור למחקה. יש לה קיום רוחני משלה, גם אם פיזית, היהדות הזו, הוכחדה ברובה. מורשת אי אפשר להוציא להורג, והיא תוסיף לפעום בדברי הימים של התרבות היהודית אז, ובעורקי התרבות הישראלית עתה".
"באתי אליכם, איפוא בשם המתים והחיים. המתים מן העבר והחיים בהווה, ואני מאמין גם בשם אלה שייוולדו מחר, לומר קדיש, ולשיר את התקווה. ולהיישיר מבט על ההיסטוריה הארוגה מכאב עמוק ומתקווה איתנה, היסטוריה עשויה מנוף הררי, נוף המורכב מפסגות שאין שיעור לגובהן ותהומות שאין תחתית לאימתן.
באתי מישראל החדשה לפולין החדשה. מישראל שהיא עתיקה כעשרת הדיברות וחדשה כאינטרנט, לפולין החדשה שהשתחררה מעול כיבוש, ועוברת מודרניזציה ומצטרפת לאירופה, ונושאת עיניה למלא תפקיד חיובי ברקמת החיים החדשה של המאה העשרים ואחת", דברי פרס.
הנשיא ציין כי בפולין הדמוקרטית, בעיקר בעשור האחרון, מתחוללת תמורה ביחס ליהודים ולמדינת ישראל. "החלה בינינו התקרבות מבורכת והבנה מורכבת יותר של בעיות הביטחון. הודק הקשר בין כוחות הביטחון שלנו, התרחבו יחסי התרבות ויחסי הכלכלה, ומנהיגי פולין התייצבו נגד האנטישמיות, המזיקה גם לשמה של פולין ללא צורך וללא הצדקה. עם פולין החדשה אנו מסוגלים לקיים קשר טוב וחיובי, גם לאורם של זיכרונות טובים, וגם בצילם של זיכרונות נוראים, ולחתור ביחד לעתיד של שלום, אחווה וצדק. פולין החדשה היא מהידידות הטובות ביותר שיש לישראל באיחוד האירופי", אמר הנשיא.

תאריך:  17/04/2008   |   עודכן:  17/04/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"מישראל חדשה לפולין חדשה"
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
לפחות נציג אחד מוערך בעולם
יש לישראל  |  17/04/08 18:08
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גלית יצחק
הפעוטה שיחקה עם המטבע ובלעה אותו בטעות    הובהלה לבית חולים כשהיא סובלת מקוצר נשימה וכאבים    בחדר הניתוח הוצא המטבע באמצעות מכשור מיוחד    צפויה להשתחרר במהלך היום לביתה
רועי שטיינברג
רועי שטיינברג מתיישב לארוחה "משפחתית" מהזן הלא מעיק במסעדת לה-פמיליה האיטלקית בראשון לציון    פוקאצ'ה פריכה וחמימה וקרפצ'יו עשוי כהלכה גרמו לו להבין שהמשפחה הזאת לא צריכה את סופר-נני
ליאן בידר
ליאן בידר לא מתרגשת מקיפוד ודובה מ"ארץ נהדרת" ונוחתת בגבעתיים, עיר עם הפסקה, אבל מצד שני - גם עם הרבה חניה    קפה Y סגר לה את פינת הרעב עם שניצל תאום לזה מ"קפה נואר"    מתאים ובניו, כמו שאומרים
איציק וולף
שר הביטחון ברק הודיע לשליח הקוורטט ולגנרל ג'ימס ג'ונס על מימוש חלק מתוכנית ההטבות לפלשתינים שהוצגה בפני מזכירת המדינה האמריקנית    על הנושא האירני: "ככל שנדבר פחות - כך ייטב לנו"
גלית יצחק
בעלי חיים אינם בנויים לאכול מזון מתובל וכבד וצריכה של מזון כזה עלולה לגרום להם להקאות ואף למחלות    לחיות המחמד אסור לאכול שוקולד, בצל, ועצמות קטנות    [צילום: פלאש 90]
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il