X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
לקה בדום לב והובהל לבית החולים שם נפטר מלבד פיקודו על ספינת האקסודוס, היה מראשוני חיל המודיעין ומבכירי מפקדיו
▪  ▪  ▪

יוסי הראל, מפקד ספינת המעפילים 'אקסודוס' ומבכירי חיל המודיעין הישראלי, נפטר (יום שבת, 26.04.08) בבית החולים איכילוב כתוצאה מדום לב והוא בן 89. הוא הובהל לבית החולים במצב אנוש, שם נפטר מאוחר יותר לאחר ניסיונות החייאה ממושכים.
יוסי הראל נולד בישראל בשם יוסף המבורגר בשנת 1919. הוא היה חבר בארגון ההגנה. מאוחר יותר הצטרף לפל"ים. במסגרת תפקידו פיקד על ארבע ספינות מעפילים שהעלו לארץ כ-24,000 ניצולי שואה באופן בלתי-חוקי. מבצע ההעפלה הנועז והנודע ביותר בו השתתף, היה ניסיון ההעלאה לארץ של ניצולי שואה שעל ספינת האקסודוס עליה פיקד בהיותו בן 28 בלבד.
ב-18 ביולי 1947 הגיעה הספינה 'יציאת אירופה - אקסודוס 1947' לחופי ארץ ישראל כשעל סיפונה 4,554 ניצולי שואה שאספה אותם מחופי צרפת. לאחר מאבק קשה שניהלו הבריטים במעפילים, שגרם למותם של שלושה מעפילים, של הקצין הראשון וכן לעשרות פצועים - נגררה הספינה לנמל חיפה, שם הורדו נוסעיה בכוח לאוניות הגירוש. הבריטים ששלטו בארץ באותה התקופה, נמנעו ממתן כניסה לפליטים יהודים כדי למנוע תסיסה בקרב תושבי הארץ הערבים.
הספינה שהורידה את בריטניה מהמפה
ניסיונם של הבריטים לגרש את המעפילים בחזרה לדרום צרפת, נכשל לאחר שהמעפילים התבצרו שם במשך שלושה שבועות. שהותם בצרפת עוררה מהומה תקשורתית עולמית רבה, סערה ומחאות ברחבי העולם היהודי, שהתחזקו בשל סרבנותם הראשונית של הבריטים לספק להם מזון. במהלך תקופה זו אירגנו המעפילים אירועים שונים ובהם שביתת רעב בדרישה להחזירם לארץ ישראל.
אנשי הספינה גורשו לנמל המבורג בגרמניה (אזור שהיה בשליטת בריטניה באותה עת), שם אולצו בכוח לרדת מהספינה ונעשה ניסיון להחזירם למחנות העקורים מהם הגיעו.
בסופו של דבר, לאחר שהות ארוכה במתקני המעצר בגרמניה, עלו כל נוסעי האוניה ארצה.
החשיבות הגדולה של פרשת "אקסודוס" הייתה במהומה התקשורתית שהיא עוררה ברחבי העולם (בייחוד בזכות עקשנותם של המעפילים). ההד התקשורתי הגדול והתגובות המזועזעות בעולם היו בין הגורמים שהביאו את ממשלות בריטניה וארצות-הברית לידי מסקנה כי אין באפשרותן לטפל בבעיית הפליטים היהודיים, ויש למסור את בעיית ארץ ישראל לידי האו"ם, ובהמשך - לויתורה של בריטניה על המשך שליטתה בארץ ישראל.
סרט שהופק על-פי האירוע בשנת 1960, בו גילם השחקן פול ניומן את דמותו של הראל (שבסרט נקרא ארי בן-כנען) וצולם בחלקו בארץ ישראל, הפך את המבצע הנועז למפורסם עוד יותר והפך לסמלה אגדי של הציונות בעיני העולם.
איש פרטי, משפחה מפורסמת
לאחר שאוחדו ארגוני המחתרות והוקם צה"ל, עזר בהקמתו של אגף המודיעין (אמ"ן) בו שירת שנים ארוכות. במהלך שירותו נקרא מלימודיו בארה"ב על-ידי הרמטכ"ל דאז, משה דיין, להחליף את מרדכי בן-צור שעמד בראש יחידת 131 שביצעה פעולות במצרים שנודעו בשם "עסק הביש".
בהמשך, למד בפקולטה לפילוסופיה יוונית עתיקה באוניברסיטת אתונה ועם פרישתו מצה"ל הפך להיות איש עסקים, אך דאג לשמור על פרטיותו לאורך השנים ונמנע מלהיחשף במשך זמן רב.
עם זאת, על משפחתו ידוע מעט יותר: בתו שרון הראל-כהן, הפיקה יחד עם הבמאי אבי נשר את להיטי שנות ה-70' הישראלים 'הלהקה' ו'דיזינגוף 99'. בהמשך, הייתה אחת ממפיקי הסרט 'פארק גוספורד'. הראל-כהן, הנושאת בתואר ליידי, נשואה לאיל ההון ואיש העסקים הבריטי, סיר רונלד כהן, יהודי בריטי ממוצא מצרי. כהן, מייסד קרן אייפקס וכיום יו"ר קרן פורטלנד הוא בעל השליטה העיקרי בבזק ובתנובה.

תאריך:  26/04/2008   |   עודכן:  26/04/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נפטר יוסי הראל, מפקד ספינת האקסודוס
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
מדע לא קיבל את פרס ישראל?
פרס ישראל  |  26/04/08 18:52
 
- בגלל שהוא פעל למען יהודים
מד' ליונה עיוורת  |  27/04/08 01:40
2
תודה למפקד הספינה אקסודוס
לילית לוי  |  26/04/08 19:15
3
יוסי הראל ז"ל
מיכהמ  |  27/04/08 08:57
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איריס דור-און
הצעת חוק תוגש לקונגרס של ברזיל: לחוקק חוק שידרוש ממבקרים זרים ועובדים באזור האמזונס אישור כניסה    המטרה: להבחין בין מבקרים תמימים לבין פושעים
יואב יצחק
ארדואן, ראש ממשלת טורקיה, נפגש בדמשק בצהריים (יום שבת) עם הנשיא אסד    העביר מסר מראש הממשלה אולמרט לפיו הוא מסכים לרדת מכל רמת הגולן תמורת שלום
יואב יצחק
מוחים: קרקעות שברשותם מופקעות כדי להניח צינור גז טבעי מעפולה, דרך יוקנעם ועד למפרץ חיפה, ותשתיות של רכבת    טוענים: שום גורם ממלכתי לא מנהל עימם מו"מ כדי לפצותם
גיא בן זיו
הקשר האריך את חוזהו בשורות האלופה וישתכר כ-230 אלף דולר לעונה. ארזי לאוהדים: "כרגע אין טעם לצאת להפגנות, נעשה הכל כדי שיהיה צדק"
דורון בן דור
לאחר הפגישה בין שחר לגנאים, בה הביע נשיא חיפה התעניינות בקולומביאני, בסכנין שוקלים לוותר על פיצוי כספי עם טרייד כזה. לימה עשוי לחזור לשחק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il