X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
בהחלטה תקדימית הורה העליון "לשחרר" נפגע תאונה מחיובו לגמלה לצורך קבלת פיצוי חד פעמי מחברת ביטוח השופטים: לשים גדרות ל"הלכת אלמוהר" הקובעת עדיפות לגמלה חודשית
▪  ▪  ▪
גבולות הכוח. ביטוח לאומי

החלטה תקדימית של בית המשפט העליון מונעת "חתונה קתולית" בין נפגעי תאונות דרכים לביטוח הלאומי בנוגע לקבלת פיצויים. בית המשפט העליון פסק (יום ג', 29.4.08) כי נפגע תאונה שהוכר על-ידי הביטוח הלאומי לצורך קבלת גמלה, יכול לוותר עליה לצורך קבלת סכום חד פעמי מחברת הביטוח.
מדובר בהחלטה "המעדנת" את "הלכת אלמוהר", הקובעת כי הביטוח הלאומי יכול לאכוף על נפגע, "לטובתו", גמלה חודשית גם אם אינו רוצה בכך, וכי אופציה זו עדיפה על פיצוי חד פעמי. ההחלטה ניתנה בערעור שהגיש נפגע תאונת דרכים, מוסא סברי, בטענה כי הביטוח הלאומי מסרב לאפשר לו לחזור בו מתביעה לגמלה וזאת לטובת הסכם עם חברת הביטוח לפיצוי חד פעמי.
לצמצם את הפטרנליזם
הביטוח הלאומי נימק זאת בחיוב ללכת על-פי "הלכת אלמוהר" בעלת היסודות הסוציאליים, של העדפת קצבה חודשית על פני פיצוי חד פעמי. דחיית בקשתו של סברי ילבטל את הקצבה החודשית גררה דרישת חברת הביטוח נגדו להחזר שכלל סכומים עתידיים. הוא טען כי מדובר במנגנון פיצוי הפוגע בו.
כאמור בית המשפט העליון הורה לביטוח הלאומי "לשחרר" את סברי מקבלת גמלה. בהחלטה שהתקבלה על דעתו המתנגדת של היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז, כתב המשנה לנשיאת בית המשפט העליון אליעזר ריבלין כי ב"הלכת אלמוהר" יש "יסודות פטרנליסטים, באשר היא בוחרת עבור הנפגע ולעיתים בניגוד לרצונו, בהטבת הנזק בדרך של 'תשלום עיתי', חלף תשלום חד פעמי". הוא הוסיף כי יש "לעדן את הלכת אלמוהר ולגדור את גבולותיה". עוד כתב כי "בעידן כבוד האדם, יש לנקוט יחס של חשדנות כלפי כפיית הפרט לעשות דבר מה או להמנע מעשייה, וזאת אך ורק משום טובתו שלו, או מה שנראה בעיני החברה כטובתו שלו. אכן ככל שיוצאים אנו מ-ד' אמותיו של הפרט, וככל שנגלה לעין נזק שנגרם לאחר או לחברה - כך ניטה לקבל ביתר הבנה הגבלה על חירותו של הפרט. ואילו, ככלל שמתכנסים אנו לטובתו האישית של הפרט, לאוטונומיית הרצון שלו ולבחירותיו לגבי האופן בו הוא מבקש לנהל את חייו - כך נמעט לשמש 'אפוטרופסים' עליו".
תמיהה על "ההעדפה" של ביטוח לאומי
הסוגיה לדבריו "שולחת זרועותיה הן לתחום הפרט והן לתחום הכלל ויש לה פנים לכאן. מכאן הצורך באיזון ראוי אשר לא ישים לאל את האינטרס הציבורי באפקטיביות של דיני הביטחון הסוציאלי - אינטרס הכורך עימו גם היבט חשוב של כבוד האדם אולם מאידך-גיסא גם לא יאיין מניה וביה ובכל הנסיבות את האפשרות להקנות לנפגע המבקש זאת סכום כח פעמי מהמזיק חלף תשלום עתי מן המוסד לביטוח לאומי".
השופט מתח ביקורת על התנהלותו של המוסד לביטוח לאומי בנוגע לאפשרות לנפגע לוותר על גמלתו על-פי סעיף 329 לחוק הביטוח הלאומי. זאת לאור טענת המוסד כי בסעיף זה נעשה שימוש רק במצב העוסק ב"יכולתו או אי יכולתו של המוסד להבטיח את שיפויו שלו על תגמולים ששילם" השופט תהה "מדוע אינטרס זה של המוסד והוא בלבד יכריע בשאלת החלת סעיף 329 [לאפשרות של נפגע לוותר על גמלה חודשית, ר.א.]. נראה כי הדגש צריך להיות מושם על עניינו של הנפגע דווקא". השופט אף התווה שני מבחנים לבחינת ההכרעה אם לשחרר את הנפגע מהגמלה החודשית. מבחן סובייקטיבי ואובייקטיבי, "הסובייקטיבי עניינו רצונו האמיתי והכנה של נפגע". המבחן אובייקטיבי - "נפקויות הויתור בפועל... השפעת הויתור הלכה למעשה".
הנפגע לא "נתפס"
המוסד לביטוח לאומי רשאי לנהוג על-פי הנחת עבודה כי התשלום החודשי באמצעות גמלאות עדיף, "מבחינת אינטרס הפרט והכלל על פני הפיצוי החד פעמי. אלא, שהנחה זו אך נקודת מוצא ולא נקודת סיום ואין המוסד יכול להתנער מן החובה להחיל את סעיף 329 לחוק הביטוח הלאומי באותם המקרים מיוחדים גם אם חריגים שבהם תכלית החוק תומכת בכך".
עוד ציין ריבלין כי גם אם נפגע פנה למוסד לביטוח לאומי "אין לומר כי בכך 'נתפס' ואינו יכול בשום מצב לוותר על גמלאותיו אפילו מצהיר בפה מלא כי טעה בפנייתו ומתברר כי הגמלאות מרעות את מצבו".
לבסוף, בית המשפט קבע כי "לא היה זה ראוי שהמוסד לביטוח לאומי ימאן להענות לבקשתו של סברי להחיל בעניינו את הוראת סעיף 329 לחוק הביטוח הלאומי". עם זאת הוסיפו כי במקרה זה שבו היו תשלומים שונים לסברי רשאי המוסד לביטוח לאומי "להפעיל זכות הזקיפה העומדת לו מכוח הוראת סעיף 329". לצורך קביעת שיעור הזקיפה הורו השופטים להחזיר את התיק לבית משפט השלום "על-מנת שייתן פסק דין משלים בדבר הסכומים שלגביהם קיימת למוסד לביטוח לאומי זכות שיבוב".
המוסד לביטוח לאומי חוייב לשאת בהוצאות חברת הביטוח המגן ובשכר טירחת עורך דינה עו"ד עפר שגיא וכן בהוצאותיו של סברי ושכר טירחת עורך דינו חסן בסטוני בסכום של 10 אלפים שקלים לכל אחד מהם.

רע"א 9475/02, רע"א 9823/02
תאריך:  30/04/2008   |   עודכן:  30/04/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לראשונה: ביטוח לאומי לא יכפה גמלה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
טעות של הכתבת
עוד   |  1/05/08 17:46
2
דבר חשוב מאד
איילש  |  7/05/08 19:21
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שגיא עמית
שגיא עמית מגיע לפאב לא בר, השכונתי של בוגרשוב, ושמח לגלות שלא רק בשם המתחכם השקיעו שם משאבים, אלא גם במערכת סאונד מצ'וכללת וליין-אפ מוסיקלי מרשים
איציק וולף
שוטרי היחידה הארצית לחקירת פשעים בינלאומיים עצרו את מאיר מזרחי החשוד בסחר בנשים ישראליות למטרות זנות באנגליה    הטריגר לחקירה: מודעת דרושים בעיתון
שירלי לב
כ-130,000 תצלומים היסטוריים יהיו נגישים לציבור    אוסף התצלומים הוא הגדול מסוגו בעולם ומתעד את הגירושים, הגיטאות, המחנות, עבודות הכפייה ועוד
אורנת למפרט
12 שנה ו-22 סניפים משגשגים כבר נמצאים באמתחתה של רשת קפה גרג החיפאית    לפני חודשיים נפתח הסניף התל אביבי הראשון, בלב הפועם של דיזינגוף סנטר    אורנת למפרט יצאה לבדוק איך אומרים 'הפוך' בחיפאית
עידן יוסף
שחקני מכבי ת"א בכדורסל יצאו הבוקר למדריד שם יתמודדו ביום שישי עם סיינה בחצי גמר היורוליג
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il