X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
כך עולה מדוח מבקר המדינה 6.5% מהתלמידים אויימו בנשק בבי"ס ב-57 מהמוסדות נמצא ליקוי אחד לפחות בהליך הרישוי בשל העומס, לא ניתן שירות פסיכולוגי למגזר מסוים או למוסדות חינוך הזכאים לקבלו
▪  ▪  ▪
לא מצליחים למגר את האלימות

בדוח של משרד מבקר המדינה המתפרסם היום (ג', 20.5.08), נרשמו ליקויים רבים במוסדות החינוך.
בחודשים ינואר-אוקטובר 2007 בדק משרד המבקר את דרכי התמודדותו של משרד החינוך עם תופעת הבריונות והאלימות בבתי הספר. נמצא, כי בעשור האחרון פעלה מערכת החינוך במטרה לצמצם את אירועי האלימות, אך מטרה זו לא הושגה.
בנוסף, בדק משרד המבקר את אופן הטיפול של האגף בבקשות לרישיון ונמצא, כי ב-27% מהמוסדות יש ליקוי אחד לפחות בהליך הרישוי.
בחודשים פברואר-ספטמבר 2007 בדק משרד מבקר המדינה את טיפולו של המשרד בנושא השירות הפסיכולוגי-חינוכי. נמצא, כי בשל העומס הגובר והולך, הם מונעים שירות פסיכולוגי ממגזר מסוים או ממוסדות חינוך הזכאים לכך.
בחודשים מרס-ספטמבר 2007 בדק משרד המבקר את תהליך ההכנה של תוכניות הלימודים. נמצא כי אין תוכניות עדכניות בכל המקצועות הנלמדים בבתי הספר.

אלימות גוברת במוסדות החינוך

מדוח מבקר המדינה עולה, כי לא חל שינוי ממשי בשכיחות מעשי הבריונות הפיזית, החברתית והמינית במוסדות החינוך בין השנים 2006-1999.
נמצא, כי כשליש מהתלמידים היו קורבנות למעשי הטרדות או הצקות בשטח בית הספר ומסקר ארצי שנערך בשביל המשרד בשנת הלימודים התשס, עולה כי כ-80% מהתלמידים דיווחו שקיללו או העליבו אותם לפחות פעם אחת בחודש שקדם לסקר; מבריונות סבלו כ-58.5% מהתלמידים, מהטרדה מינית 26.6%, ומאירועי אלימות 19.4%. 6.5% מהתלמידים אויימו בנשק בבית הספר.
מהדוח עולה, כי אומנם בעשור האחרון פעלה מערכת החינוך במטרה לצמצם את אירועי האלימות ולשפר את האקלים החינוכי בבתי הספר, אך מטרה זו לא הושגה.
חובת הרשויות להתמודד בהצלחה עם תופעה זו נקבעה בחוק, בהלכה הפסוקה ובנהלי המשרד, אך המשרד לא יישם את המלצות הוועדות הציבוריות והמקצועיות שעסקו במאבק באלימות. כמו-כן, התוכנית המערכתית המלאה של ועדת השרים, שקיבלה תוקף של החלטת ממשלה בדצמבר 2005, לא הוצאה לפועל.
לדעת משרד המבקר, על מערכת החינוך להתמקד בטיפול במעשי ההצקה וההטרדה ובאירועי האלימות לסוגיהם. המבקר דורש ממשרד החינוך לפרסם נוהל חדש בנוגע לענייני משמעת ואקלים בית-ספרי שיחליף את חוזרי המנכ"ל משנים קודמות. כמו-כן, על המשרד לרכז משאבים, על-מנת שתהיה לו היכולת להעריך את תוצאות השקעתו במאבק בתופעה, לתכנן את הוצאותיו ולכלכל את מעשיו ביעילות. בנוסף לכך, על המשרד ליזום שינויי חקיקה לצורך חלוקה ברורה של האחריות בין מחוזות המשרד למחלקות החינוך ברשויות המקומיות.
ממשרד המבקר עוד נמסר, כי על הנהלת המשרד להקים מנגנון לאכיפת נוהלי התמודדות עם תופעה זו וכן, על המפקחים במחוזות המשרד למלא כראוי את תפקידם בתחום זה. כמו-כן, על המשרד לוודא שמנהלי בתי הספר ממלאים את חובות הדיווח הסטטוטוריות והמנהליות המוטלות עליהם וכן ליזום הקמת מאגר נתונים, בשיתוף המשרד לביטחון הפנים ומשרד הרווחה, שבו ירוכז המידע המדווח למשטרה, לפקידי הסעד ולמחוזות המשרד.
בנוסף לכך, מציע משרד המבקר למשרד החינוך לקבוע קריטריונים מחייבים לאישור תוכניות התערבות חיצוניות במוסדות חינוך, לעשות מחקרי הערכה על התוכניות שהכין, לשתף פעולה עם גורמי חוץ, לרבות עמותות וגופים פרטיים, ולוודא שבכל מוסד חינוכי, ובפרט בגני הילדים, תופעל תוכנית מתאימה למניעת בריונות.
עם זאת, על המשרד לבחון את האפשרות לחייב תלמידים בעלי צרכים מיוחדים בתחום ההתנהגות לקבל טיפול, כתנאי לשילובם במוסדות החינוך הרגילים. בנוסף, יש לפעול ללא דיחוי ליישום תוכנית האב לטיפול בתלמידים מתחת לגיל האחריות הפלילית שפוגעים מינית. על המשרד לספק את צורכי התלמידים שנפגעו מבריונות מינית, ולהדק את שיתוף הפעולה עם הגופים המקצועיים המתמחים בכך.
ממשרד החינוך נמסר בתגובה, כי הוא "מייחס חשיבות להערות הדוח ופועל כדי ליישם חלק מהמלצותיו. במשרד מדגישים, כי סוגיית צמצום האלימות מהווה חלק עיקרי מפעילות המשרד, ובהתאם לזאת, הוא מפעיל תוכנית מערכתית בכ-800 בתי ספר כדי לבנות אקלים בטוח. התוכנית תורחב באופן הדרגתי לשאר בתי הספר במהלך השנים הבאות. יצוין, כי השירות הפסיכולוגי ייעוצי (שפ"י) פועל בשיתוף עם בתי הספר כדי להתאים לכל אחד מהם את התוכנית התואמת את צרכי אוכלוסיית תלמידיו. בהתייחס לטענה בדבר קיומן של סתירות בין חוזרי המנכ"ל, אומרת הממונה על מניעת אלימות בשפ"י, אלה אלגריסי, כי בימים אלה מגבש המשרד בשיתוף עם משרדי הממשלה הרלוונטיים, ארגוני המורים, המשטרה, המועצה לשלום הילד ונציגי הורים - חוזר מנכ"ל חדש הכולל המלצות מסודרות העוסקות בנושא האלימות".
עוד נמסר ממשרד החינוך, כי "באשר להכשרת מורים בתחום האלימות, יצוין כי בימים אלה נערכות המכללות להכשרת עובדי הוראה להגיש מתווה עבודה אשר מתייחס לסוגיית האלימות. התהליך אמור להסתיים בשנת הלימודים תשע"א".

התלמידים נשארים מאחור

מדוח מבקר המדינה עולה, כי פיתוח תוכניות לימודים נמשך כתשע שנים בעוד הפיתוח אמור להימשך כשנתיים עד שלוש שנים.
כמו-כן, בתיכון יש להתאים את השאלות לבחינות הבגרות לתוכנית הלימודים הרשמית במקצוע. כך נמצאו מקצועות שבהם אין תוכניות לימודים, כמו תורה שבעל פה לזרם הממלכתי דתי, או מקצועות שהתוכניות שלהם ישנות מאוד, כמו מתמטיקה. כתוצאה מכך, התלמידים נאלצים ללמוד על-פי הנושאים שבבחינות הבגרות בלבד.
ממשרד המבקר נמסר, כי על המשרד להכין תוכניות לימודים עדכניות בכל המקצועות הנלמדים בבתי הספר, לכל התלמידים, בכל המגזרים, הן במקצועות הבחירה והן במקצועות החובה, תוך לוח זמנים קצוב. כמו-כן, על הנהלת המשרד לוודא שהנושאים יילמדו לפי תוכניות לימודים ולא לפי נושאים המופיעים בבחינות הבגרות.
ממשרד החינוך נמסר בתגובה, כי "המשרד מקבל את הערות המבקר בעניין זה. בתוך כך, מינה המשרד את פרופ' דוד-חן לערוך בדיקה מעמיקה באשר לאגף לרבות בחינת תוכניות הלימודים, ובהתאם לממצאים - לגבש המלצות להמשך פעילותו של האגף בטווח המיידי ובטווח העתידי. במקביל, נערכת המזכירות הפדגוגית להתאים את תוכניות הלימודים להיקפי השעות ול"אופק הפדגוגי" (מעבר משינון לחשיבה, הבנה והעמקה בחומרי הלימוד). ההיערכות נמצאת בעיצומו של תהליך".

ליקויים בהליך הרישוי

כ-5,100 ממוסדות החינוך בארץ הם מוסדות חינוך מוכר שאינו רשמי (המוכש"ר), לרבות גני ילדים, ולומדים בהם כ-668,000 ילדים, מתוכם כ-111,000 בגני ילדים, כ-195,000 בבתי ספר יסודיים, כ-354,000 בבתי ספר על-יסודיים וכ-8,000 במוסדות לחינוך מיוחד.
משרד המבקר בדק את אופן טיפולו של האגף בבקשות לרישיון. נמצא, כי ב-57 מ-213 המוסדות (27% מהמוסדות) נמצא ליקוי אחד לפחות בהליך הרישוי. עוד נמצא, כי המשרד טיפל בחוות הדעת של רשות הבריאות, בלי שהסדיר את כל הכללים החיוניים לכך.
לפי חוק הפיקוח, מנכ"ל המשרד או רשות הבריאות רשאים לדרוש מבעל רישיון לתקן בתוך זמן סביר כל ליקוי הנוגע לבית הספר או לתברואה בו. נמצא בחמישה גני ילדים השייכים לרשת גני אגו"י, שבהם הודיע למשרד מנהל אגף הרישוי של הרשת, דוד רוזנברג, שהליקויים שמצאה רשות הבריאות תוקנו. אולם בכל המקרים העלו ביקורות חוזרות שהליקויים לא תוקנו.
משרד החינוך נדרש להפעיל מערך מינהלי שיעניק רישיונות למוסדות הללו, יקצה להם כספים וייפקח על עבודתם. לדעת משרד המבקר, הטיפול במוסדות חינוך מוכש"ר דורש שינויים רבים וחשובים: על המשרד לאכוף את הכללים שהוא קבע בעניין מספר התלמידים המזערי במוסד חינוך באופן אחיד ושיטתי, עליו לבחון את האפשרויות העומדות בפניו ליישום מדיניותו, הבאה להגביל את פתיחתם של מוסדות חינוך שמספר התלמידים הקטן הלומדים בהם אינו מצדיק את קיומם מבחינה כלכלית ופדגוגית, ועליו לשקול ליזום שינויי חקיקה מתאימים.
כמו-כן, עליו לרכז מידע על המוסדות הקיימים כדי שיהיה אפשר לבחון את הצורך במוסד חדש גם לפי מצאי המוסדות, עליו לחדד את הכללים הנוגעים לחוות הדעת הנדרשות לשם אישור בקשה לרישיון ולהבהירם לכל היחידות במשרד שעוסקות בנושא, צריך לקבוע מפתח תקין של מפקחים באגף ולהבטיח שמערך הפיקוח על מוסדות חינוך מוכש"ר במגזר החרדי יוכל לקיים פעולות פיקוח בהתאם לצרכים. בנוסף, עליו צריך לפעול לאלתר בשיתוף משטרת ישראל לקביעת הטיפול הנכון באכיפת צווי סגירה.
ממשרד החינוך נמסר, כי "לגופו של עניין פועל משרד החינוך על-פי חוק הפיקוח על בתי ספר 1969 ומקפיד לקבל את חוות הדעת של כל הגורמים הרלוונטיים הנדרשים לצורך מתן רישיון. משרד החינוך מצא לנכון לפרסם נהלי רישוי בנוסף לחוק, כאשר בנהלים אלו יש משום החמרה על חוק הפיקוח במספר נושאים כגון מספר התלמידים, דוח בטיחות מפורט, דיווח תקצוב מפורט ועוד".

נפגע השירות הפסיכולוגי-חינוכי

על-פי ממצאי ביקורת משרד המבקר, חלק מהרשויות המקומיות לא נתנו באופן מלא חלק משירותי החובה. לדוגמה, התערבות מערכתית לילדים בסיכון.
משרד המבקר הפיץ שאלונים לרשויות המקומיות ומתשובותיהן עלה כי כ-12% מגני החובה ברשויות, כ-13% מבתי הספר היסודיים, כ-21% מחטיבות הביניים וכ-24% ממוסדות החינוך המיוחד - לא קיבלו שפ"חים (שירות פסיכולוגי-חינוכי) בשנת הלימודים התשס"ז.
בשנים האחרונות הוטל על הפסיכולוגים בשפ"חים עומס גובר והולך. 28 רשויות מקומיות תיארו בתשובות לשאלונים כיצד הן מתמודדות עם אחוז הכיסוי הנמוך, בין השאר, באמצעות מניעת שירות פסיכולוגי ממגזר מסוים או ממוסדות חינוך הזכאים לקבלו.
הסמנכ"לית ומנהלת המינהל הפדגוגי, לאה רוזנברג ושפ"י לא העבירו את המידע על המחסור בתקנים של פסיכולוגים, ולא התריעו על השפעותיו החמורות לפני מנכ"ל המשרד בתקופת הביקורת, שמואל אבואב.
נמצא, כי בשפ"חים שבמגזר הערבי יש מחסור בפסיכולוגים, והוא נובע, בין השאר, ממחסור בפסיכולוגים ערביים בארץ. כמו-כן, קיים מחסור רב במבחנים פסיכולוגים שונים, בעיקר למגזר הלא-יהודי.
לדעת משרד המבקר, כל עוד לא שונו הנחיותיו של משרד החינוך באשר לשירותי החובה שעל השפ"ח לתת, על המשרד לנקוט את הפעולות הדרושות על-מנת להבטיח את מתן השירותים בידי השפ"ח ולהתאים את הסל למציאות הקיימת. כמו-כן, עליו לבדוק את הנתונים על הקצאת תקנים לפסיכולוגים עקב שילוב תלמידים בעלי צרכים מיוחדים בחינוך הרגיל, ואם יש בהם די כדי לתת מענה לצורכיהם של תלמידים משולבים. כן עליו לפעול לאלתר להשלמת גיבושם של כללים ברורים ומפורטים להפעלת השפ"מ ולפקח על יישומם.
עוד נמסר מהמבקר, כי על משרדי החינוך והאוצר לפעול גם לעידכון מספר תקני הפסיכולוגים שהמשרד מתקצב, על-פי המשימות שמתחייבות מחוק חינוך מיוחד ומחוזרי המנכ"ל. על המשרד ועל נציבות שירות המדינה לבחון את תנאי העסקתם ואת הגדרת התפקיד והמטלות של פסיכולוגים מחוזיים. בנוסף, יש לקבוע הסדר ארוך טווח שבו יוגדרו תחומי האחריות על עריכת אבחונים לגיל הרך, כדי למנוע כפילות במתן השירות או את היעדרו ועל המשרד לפעול לתִקנון המבחנים הפסיכולוגיים לכל האוכלוסיה.

תאריך:  20/05/2008   |   עודכן:  20/05/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כשליש מהתלמידים חוו אלימות בבי"ס
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הצעות לנוהל חדש
יששכר  |  21/05/08 09:19
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מחלקה ראשונה
סקר שנערך באוניברסיטת חיפה מצא: בוגרי האוניברסיטה מרוויחים פי 1.5 יותר מאשר הבוגרות    עוד עולה מהסקר: גם אחוז הבוגרים בתפקידים ניהולים גבוה מזה של הבוגרות
איציק וולף
דוח המבקר חושף כי הטיפול במבקשי מקלט מדיני בישראל אורך זמן רב מדי    גם כאשר הגורמים המקצועיים נדרשים לעניין לוקח לממשלה יותר משנה להתפנות על-מנת לדון בנושא
רותי אברהם
מבקר המדינה קובע כי מענקי האיזון לא הצליחו להבטיח שוויון בשירותים ברשויות המקומיות    המבקר מציע לשר שטרית להקים קרן ארנונה עסקית לחלוקה צודקת יותר בין רשויות חלשות לחזקות
איציק וולף
דוח המבקר חושף כי בניגוד להצהרות הממשלה להשקעת 4 מיליארד ש"ח לחיזוק הצפון לאחר מלחמת לבנון השנייה הוקצו לעניין 2.8 מיליארד בלבד מתקציב המדינה    את שאר 1.2 המיליארד מקווה המדינה לקבל מתורמים    עוד בדוח: התקציב לא מוקצה לצפון בלבד אלא גם ליישובי עוטף עזה ולפרויקטים כלל ארציים של תיירות
יואב יצחק
המבקר: עובדים ברשות המיסים עברו לחברות לאחר שטיפלו בשומות שלהן    עובדים באגף שוק ההון עברו לחברות שהיו בפיקוחם    עו"ד ימימה מזוז לא הקפידה באכיפת חוק הצינון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il