X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
הכימיקל אקרילמיד נמצא במזונות רבים עשירים בפחמימות המטוגנים או נאפים בטמפרטורות גבוהות במינונים גבוהים, הכימיקל גרם לסרטן בחיות מעבדה
▪  ▪  ▪
מסתתר גם בלחם [צילום: פלאש 90]

בשבוע שעבר, ארגון המזון והתרופות האמריקני (FDA) פרסם מידע חדש לגבי אקרילמיד במזון ולגבי הדרכים בעזרתן ניתן להפחית את צריכתו. האם כימיקל מוזר חדש מוצא את דרכו למזון שלנו? כנראה לא ממש חדש.
בשנת 2002, חוקרים משבדיה גילו כי הכימיקל אקרילמיד נמצא במזונות רבים עשירים בפחמימות המטוגנים או נאפים בטמפרטורות גבוהות. במינונים גבוהים, הכימיקל גרם לסרטן בחיות מעבדה.
כתגובה לדאגות מהסיכון הפוטנציאלי, ארגון התרופות והמזון האמריקני (FDA) החל לנתח נתונים של מגוון מוצרי מזון בחיפוש אחר אקרילמיד. הנה חלק מהממצאים:
  • אקרילמיד נוצר מסוכרים ומחומצת אמינו אספרגין - (אבן יסוד של פרוטאין) ונמצא באופן טבעי במזונות מטוגנים, צלויים או אפויים. ייצור הכימיקל עולה ככל שהמזונות מבושלים זמן רב יותר בשיטות אלו, וככל שהטמפרטורה גבוהה יותר. בישול או אידוי של מזונות אלו אינו מסתכם בהווצרות אקרילמיד.
  • מזונות צמחיים כמו תפוחי אדמה, מוצרי דגנים (לחמים, דגני בוקר, עוגיות) וקפה מוזכרים גם הם בפרסום של ה-FDA. צורות שונות של מזונות אלו בדרך כלל מיוצרים בטיגון, אפייה או צלייה. ה-FDA ציינו כי אקרילמיד אינו נמצא בדרך כלל במוצרים לא מבושלים מהצומח, מוצרי חלב, מוצרים מן החי (עוף, בשר) או מאכלי ים.
אפייה וטיגון מזונות בטמפרטורות גבוהות הן שיטות בישול הקיימות שנים רבות, וכמו כן ידוע כי מזונות צמחיים כוללים גם דגנים, תפוחי אדמה ופולי קפה. אם כך מה ניתן לעשות?
ה-FDA דן במזונות ספציפיים שהם מקורות משמעותיים לאקרילמיד: צ'יפס, תפוחי אדמה מטוגנים, דגני בוקר, עוגיות, טוסטים וקפה. הם אינם ממליצים לסלק מזונות אלו מהתזונה. אך מפרסמים מספר הצעות לחלק מהפריטים - בעיקר תפוחי אדמה, לחם וקפה.
לגבי תפוחי האדמה, בישול או חימום במיקרוגל אינו גורם להיווצרות אקרילמיד. טיגון גורם להיווצרות כמויות גדולות של אקרילמיד, אחריו צלייה ואז אפייה. ככל שתפוח האדמה כהה יותר, כך כמות האקרילמיד גבוהה יותר - לכן, המנעו מבישול תפוח האדמה עד להפיכתו לחום. פריסת תפוחי האדמה וספיגה שלהם 30 דקות לפני הטיגון או הצלייה מפחיתים את היווצרות האקרילמיד. כדאי לדעת גם כי אחסון תפוחי אדמה במקרר עלול להגביר את היווצרות האקרילמיד במהלך הבישול.
לגבי לחם, אם אתם מאוהבי הטוסטים, רצוי לא לקלות את הלחם כך שיהפוך לצבע חום ולהימנע מאכילה של החלקים החומים.
לגבי הקפה, מדעני ה-FDA לא גילו דרכים טובות להפחית את כמות הווצרות האקרילמיד מאחר שפולי הקפה נצלים לפני שהם מבושלים.
המסר? כדאי לעקוב אחר נושא האקרילמיד מאחר שהחוקרים ממשיכים לחקור את הנושא. מנקודת מבט מעשית כדאי להסכים עם ה-FDA - עדיין מוקדם מדי לוותר על קבוצה שלמה של מזון (מוצרי דגנים), תפוחי אדמה וקפה. ובכל זאת - יש מה לעשות.
אפשר לאכול פחות דגנים מעובדים ולבחור בדגנים שאפשר לבשל לעתים קרובות יותר (כמו שיבולת שועל). טוסטים - רק בצבע חום בהיר. אפשר להמשיך ולהגביל את אכילת הצי'פס ובוודאי להפסיק לאכול את השרופים שבהם. את תפוחי האדמה להעדיף לבשל ולא לשמור עליהם במקרר אלא במקום קריר וחשוך. וקפה? אולי לבחור בקפה פחות חזק.

* המידע - מ"Mayo Clinic".
תאריך:  05/06/2008   |   עודכן:  05/06/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אקרילמיד - כימיקל מזיק נוסף במזון
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
המלצה
הניה.מ  |  6/06/08 08:38
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מאיה שני
לאחר חודשים של מאבק נמרץ בין שני מתמודדי המפלגה הדמוקרטית, החליטה הילארי לוותר על מועמדותה לנשיאות ארה"ב    הטקטיקה העכשווית: קוראת לאיחוד בתוך המפלגה הדמוקרטית אל מול המפלגה הרפובליקנית    בראש מעייניה: קידום נושא חוק הבריאות האמריקני
גלית יצחק
אם אתם לא מסתדרים עם הכנת המטעמים בעצמכם, החברות השונות נרתמו לעזרתכם    מוצעים בפניכם מטעמים מוכנים, מארזים הכוללים את כל הנדרש להכנה וכן קינוחים טעימים    [צילום: פלאש 90]
עידן יוסף
דורשת למנוע קיומו בנימוק של תכנים בעלי קונוטציה מינית, פגיעה בכבוד האישה וחשיפה בלתי חוקית של קטינים לתועבה    ח"כים דתיים נגד עיכוב חוק נגד מצעדי גאווה
גלית יצחק
רו"ח אלי כהן מונה לסמנכ"ל וראש חטיבת הכספים    אינג' שלמה פרי מונה למנהל מחוז חיפה וגליל מערבי    ציפי שדה מונתה למנהלת מחוז צפון    רו"ח עידו לקס מונה למנהל מחוז דן-פ"ת    מיכאל אורן מונה למנהל מחוז דרום
יפעת גדות
25% מהמשתתפים במחקר שאכלו את הכמות הקטנה ביותר של המלח היו בסיכון גבוה ב-80% למות ממחלה של הלב לעומת 25% שאכלו את הכמות הגבוהה ביותר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il