X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
אירלנד היא המדינה היחידה באיחוד האירופי המעמידה למשאל עם את אמנת ליסבון שנועדה להפוך את אירופה למדינה פדרלית בנוסח ארה"ב
▪  ▪  ▪
אירלנד תוכל לחזק את המעמד הרופף של האיחוד

אוכלוסיית אירלנד מהווה פחות מ-1% מאוכלוסיית האיחוד האירופי והמשק האירי אינו גבוה בהרבה מ-1%, אבל לאירלנד יש השפעה של 100% על שאיפת הגוש האירופי ליהפך ל"ארצות הברית של אירופה".
אירלנד תהיה השבוע למדינה היחידה מתוך 27 מדינות האיחוד האירופי המעמידה את אמנת ליסבון, האמנה החדשה של הגוש האירופי, לאישור ישיר של האזרחים. כל תבוסה של ההסכם באחת ממדינות הגוש תביא בהכרח לידי ביטולו, ולכן התשובה לשאלה אם תגיע הברית האירופית הרופפת לאיחוד פוליטי ממשי, כפי שצפו האבות המייסדים שלה לאחר מלחמת העולם השנייה, תלויה בהחלטת האירים.
וטו אירי במשאל העם שייערך ביום ה' (12.6.08) יפגע קשה במאמצים הממושכים לגבש את עוצמתו הכלכלית האדירה של האיחוד האירופי לכוח חזק יותר בענייני העולם.
כל אחת מהמדינות האחרות החברות באיחוד האירופי מאשררת את האמנה באמצעות הצבעה בפרלמנט. 15 מהן כבר עשו זאת. המדינה היחידה שבה החוק מחייב להעמיד צעדים מסוג זה למשאל עם, היא אירלנד.
במהלך רוב התקופה שקדמה למשאל העם הראו סקרי דעת הקהל כי הרוב באירלנד תומך בהסכם. אבל שיעור המתנגדים גדל והולך. לפי סקר שנעשה ב-6 ביוני היה, זו פעם ראשונה, שיעור גבוה יותר של מתנגדים, 35%, לעומת 30% של תומכים. סקר שנערך ביום א' (8.6.08) מלמד על רוב של 42% בעד לעומת 39% נגד, ו-19% שעדיין לא החליטו.
תומכי האמנה חוששים מהישנות הטראומה של 2001, כאשר התנגדות של הרגע האחרון הביסה את האמנה המוגבלת יותר, השולטת כיום באיחוד האירופי. שנה לאחר מכן, הצליחו תומכי האיחוד האירופי באירלנד להשיג אישור בבחירות חוזרות.
הגוש הכלכלי הגדול בעולם
האיחוד האירופי הוא כיום הגוש הכלכלי הגדול בעולם, עם תוצר מקומי גולמי של 12.8 טריליון אירו. הוא חולש על שוק משותף המשתרע מהאוקיאנוס האטלנטי עד גבול רוסיה. שוויו של המטבע האירופי, האירו, הוא 1.56 דולר, לעומת 1.17 דולר כאשר הונהג האירו בראשונה בינואר 1999. האירו, שהוא המטבע הרשמי של 15 ממדינות האיחוד האירופי נגס בשליטתו של הדולר בשוקי המטבע בעולם. כיום האירו מהווה 26.5% מיתרות מטבע החוץ בעולם, לעומת 63.9% לדולר.
אף על-פי כן, נותר האיחוד האירופי רחוק מהמדינה הפדרלית שצפה ז'אן מונה, סוחר הקוניאק הצרפתי שהפך למדינאי ושהפך את החזון האירופי של שנות ה-40 וה-50 למציאות. הענק המסחרי שקם באירופה נשאר גמד גיאופוליטי. המחלוקות באיחוד האירופי זירזו את התמוטטות יוגוסלביה בראשית שנות ה-90' והשאירו את ארה"ב לפעול שם למעשה לבדה למנוע שפיכות דמים. האיחוד האירופי היה מפולג גם לגבי פלישתו של ג'ורג' בוש לעירק.
התשובה לחולשה הפוליטית, היא האמנה שנחתמה בליסבון בדצמבר 2007. מסמך זה המשתרע על 227 עמודים קובע כי בראש האיחוד האירופי יעמוד נשיא, יהיה לו שר חוץ בעל סמכויות נרחבות, יינתן יותר כוח לפרלמנט האירופי הנבחר באופן דמוקרטי, וייחלש מעמדה של הנציבות האירופית, הזרוע המבצעת הנוכחית של האיחוד האירופי.
תומכי האמנה באירלנד, ובהם ראש הממשלה בריאן קואן, ומפלגת האופוזיציה הראשית, מנסים לנטרל את הטענה כי האמנה תעביר סמכויות רבות מדי לאיחוד האירופי ותציף את השוק האירי.

תאריך:  09/06/2008   |   עודכן:  09/06/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אירלנד תכריע אם יתגשם חלום "ארה"ב של אירופה"
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה ריינפלד
שלושה צנחנים נהרגו ביום א' בפיגוע התאבדות    ראש ממשלת בריטניה והרמטכ"ל אופטימיים אך פרשנים סבורים: הדרך לסיום המלחמה ארוכה
משה ריינפלד
הקלטות מהמשפט הסודי שבו הוטל גזר דין מוות על ראש ממשלת הונגריה בזמן המרד ההונגרי מושמעות זו פעם ראשונה בפומבי בבודפשט
משה ריינפלד
כ-90,000 נהגים ספרדים, בעיקר עצמאים ושכירים בחברות קטנות, משבשים את התנועה    דייגי אירופה שובתים אף הם בדרישה לסבסד את הדלק
מחלקה ראשונה
לדברי ראש הממשלה הפלשתיני, ישראל מעכבת סכום של 78 מיליון דולר מכספי המיסים    במקביל: נמשכים המגעים בין הצדדים, בכמה ערוצים, כדי להביא לרגיעה
מחלקה ראשונה
בתום השיחות בסנגל בהשתתפות נציגי החמאס והפתח הודיע נשיא סנגל על יוזמתו להפסקת אש    ישראל לא השתתפה בשיחות    הקינו המדיני-ביטחוני מתכנס ביום שלישי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il