X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
השכר הנמוך, המחסור בנהגי אוטובוסים, ותקופת הזיכיון הקצרה לחברות הפחיתו את מעמד הנהג ומייצרים שוק של עבדים המצב הקיים גורם לפיחות בשירות לנוסע ראשי המשק והתחבורה הציבורית מציעים פתרונות, ומי ישלם? נחשו
▪  ▪  ▪
מזרחי. נהגים בעייתיים במערכת
[צילום: ירון זיו]
משרד התחבורה: אין מחסור בנהגים
"אין מחסור בנהגים בעלי "רישיון 10" (רישיון נהיגה לאוטובוסים), הבעיה היא השכר - שאפילו שומר בקניון מרוויח יותר. תן להם 40 שקל ויעבדו"

משרד האוצר: הכשרת הנהג יקרה
"המחסור נובע מחסמים כי לא כל אחד יכול להיות נהג. רק ההכשרה של נהג עולה 15 אלף שקלים"

מנכ"ל סופרבוס: המחסור אינו באוטובוסים
"היום אין בעיית מחסור באוטובוסים; לנו חסרים 40-30 נהגים, ולאגד כ-300"

יושב-ראש מזכירות אגד, גדעון מזרחי, התריע כי גם באגד חלה ירידה של רף הנהגים, ובניגוד לעבר - כיום ניתן למצוא שם גם נהגים טובים פחות. הטיב להגדיר זאת יוסי קוצ'יק, לשעבר מנכ"ל משרד רה"מ וכיום בעל חברת יעוץ. קוצ'יק עמד על תופעת ההתפשרות בהעסקת נהגים, ואמר: "לא מפסיקים העסקת נהג בעייתי שבמצב אחר לא היה ממשיך עבודה בחברה".
מזרחי, קוצ'יק ואחרים דיברו בכינוס התחבורה השנתי (11-10.6.08) בים המלח, מטעם פורום חברות התח"צ הפרטיות.
"אפילו שומר בקניון מרוויח יותר"
בעוד שבענף התחבורה מדברים על מצוקה בחיפוש נהגים ומחסור של 1,000-800 נהגים, דבר המביא לחוסר התפתחות והרחבת שירותים, מציג צביקה ברומר, הממונה מטעם משרד התחבורה על מחוז המרכז, תמונה שונה: "אין מחסור בנהגים בעלי 'רישיון 10' (רישיון נהיגה לאוטובוסים, ע.י.), הבעיה היא השכר - שאפילו שומר בקניון מרוויח יותר. תן להם 40 שקל ויעבדו, צור להם אופק תעסוקתי", אמר, והלהיט את הרוחות בכינוס כאשר הוסיף שחברות חוסכות והדבר בא על-חשבון בטיחות האוטובוס.
פונים לענף התיירות
נהגי אוטובוסים רבים רוצים להחליף מקצוע. עם שכר יסוד של 24-20 שקל לשעה, הגבוה רק ב-30-25 אחוזים משכר המינימום, פונים רבים מהם להיות נהגי מוניות ומשאיות ולמסיעים בענף התיירות הריווחי.
חשש כבד לסיום הרפורמה
קוצ'יק, שעקב אחרי הרפורמה בתחבורה הציבורית מתחילת שנות האלפיים, מצא כי 85% מהחלטות הממשלה לא מומשו. לאחר שתלה את הפער שבין הרפורמה ליישומה באינתיפאדה השנייה ובאבטלה הגואה שהייתה באותה תקופה, קבע שאי אפשר להחזיק את הרפורמה בצורה הזו; או שהיא תיתקל בתוצאות של מה שקורה כאן בדרכים לא נעימות (שוק עבדים) או שהרפורמה תחוסל".
הוא עמד על כך שתנאי ההעסקה קשים וממילא קליטה ושימור של נהגים במערכת קשים, קביעה הנסמכת על מסקנות ועדת סדן אותה הקים שר התחבורה בשנת 2007. לדבריו הצטרף גם מנכ"ל שירות התעסוקה, יוסי פרחי, שקרא להחזיר את היוקרה למקצוע הנהג בין היתר באמצעות הפיכתו לעבודה מועדפת. פרחי סבור שהעלאת מעמד הנהג תוביל מלבד לפרנסה טובה גם להפחתת העומס של 10-8 שעות עבודה מאומצת ברציפות, בשל חלוקת הנטל.
איפה הנהגות?
ענבר סיון מחברת מנפאואר הציעה פתיחות למגזרים. היא מנתה נשים, חרדים, וערבים כקהל מיקוד בגיוס עובדים, והיה אף מי שהציע לשלב עולים חדשים וסטודנטים, הצעה שהתקבלה בביטול בקרב ראשי חברות התחבורה הציבורית, שנימקו זאת בצורך לקשר מילולי מיטבי עם הנוסע ובאחריות לבטיחות הנוסעים - נושא שהוגדר כ"רגיש".
בונוס לנהג
גם אודי אדירי ממשרד האוצר הסכים, בחבר-דיון שנערך, השכר כיום אינו הרצוי."אם נשווה נהג למורה, ממורה יש דרישה להשכלה אקדמית ולתעודת הוראה. המחסור נובע מחסמים כי לא כל אחד יכול להיות נהג. רק ההכשרה של נהג עולה 15 אלף שקלים. אם הנהגים מקצועיים זה יכריח את החברות לשלם להם יותר. אדירי קרא מצד אחד לחדד את רמת השירות בחברות התחבורה הציבורית ולתת בונוסים לנהגים, ומצד שני לבחון מנגנונים איך לקבוע שכר.
נציג האוצר הציע כי להבא יילקחו בחשבון הפרמטרים המתוקנים, במכרז החדש למתן הזיכיונות לחברות התחבורה הציבורית. הוא גם יצא נגד בקשותיהם של מנהלי החברות להארכת זיכיונות בטענה שהמחירים אותם משלם הנוסע נמוכים מדי. אם המצב לא טוב - קבע - למה להאריך את המכרזים הישנים, רוצים? יהיו חדשים.
הנוסע ישלם
האם יעלו המחירים לנוסע? התשובה לכך היא חיובית. השאלה בכמה היא ככל הנראה תולדה ונגזרת של כמה גורמים, מתוך סיכום הוגן בין האוצר לחברות. גם באוצר וגם בחברות מבינים שבסופו של דבר יצטרכו למצוא את דרך האמצע.
אקדח על הרקה
אלי בליליוס, מנכ"ל חברת ההיסעים "סופרבוס", טען כי המטרה היא הגדלת מספר הנוסעים בתחבורה הציבורית. הוא קבל על אורך חיי המדף הנמוך הניתן לזכיינים. "יש לי זיכיון עם אורך של עוד שנה -שנתיים, ואני עם אקדח על הרקה".
בליליוס עמד ציין כי שכר הנהגים נובע מכך, ואמר כי "כל שקל שאני מקבל מעבר למה שמגיע לי אעביר לכיס הנהג, פלוס אחוז מריווחיות החברה. היום אין בעיית מחסור באוטובוסים; לנו חסרים 40-30 נהגים, ולאגד כ-300".
מזרחי מאגד אמר שהתחרות באה על-חשבון הנהג. הוא קרא לחברות התחבורה הציבורית להתאגד בנושא הסכם עבודה מסודר. "עפר עיני הוא איש רציני, וניתן לגבש איתו הסדר" הציע. "קיים פחד מקביעות, ומה שצריך זה להוציא הסכם קיבוצי, שמקובל על החברות, על-בסיס הסכם השכירים באגד. הדבר צריך להיות חלק מתנאי מכרז. אם נהג לא מרוצה, לא אדיב ולא מקצועי - רמת השירות תהיה נמוכה".

תאריך:  11/06/2008   |   עודכן:  12/06/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"גם באגד רף הנהגים ירד"
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
מקרה הנהגים החסרים
גד  |  13/06/08 01:21
 
- אילו הייתה יודע הכל
מ.כ  |  4/07/08 20:06
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
בתום ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני הוחלט כי שר הביטחון ימשיך במגעים עם המצרים להגיע לרגיעה זמנית מול חמאס ברצועת עזה
יפעת גדות
מנתחים אוסטרלים ניתחו תינוקת ברחם אמה בשבוע ה-22 להריון    התינוקת סבלה ממצב נדיר שבו רצועות של רקמות עוטפות את הגפיים ומנתקות את זרימת הדם אליהם
גלית יצחק
הוועדה תחל את עבודתה כבר בחודש נובמבר    התקציב בשנת 2009 עומד על 425 מיליון שקלים
איציק וולף
לראשונה מאז החלו בשינוי התדמיתי ברוממה עברה מהדורת החדשות של הערוץ הראשון את חדשות 10 בטבלת הרייטינג    מיקי ויעקב - מרב וינון בעקבותיכם
דרור מרום
שר האוצר הכריז תוכנית שש-שנתית - מ-2010 ועד 2015    בעלי הרמות הנמוכות של השכר ימשיכו לשלם רק 10% - אך ההטבות יתייחסו לכל רמות השכר בהמשך
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il