תם עידן הרכב הצמוד להמונים? במסגרת הסכמי שכר שעליהם חתומה הממשלה, ניתנות לעובדים הטבות שכר המותנות בבעלות על רכב פרטי, היוצרות תמריץ לרכישת רכב שהוא לדעת משרד האוצר "בעל השפעות חיצוניות שליליות בזיהום אוויר, בעומסי תנועה ובתאונות דרכים". עתה מתכוון המשרד ל"הרע" את ההטבות האלה, לאחר שנמצא כי עובדים בענפים הזכאים להטבה להחזקת רכב מחזיקים בכ-10% יותר כלי רכב - לעומת עובדים בענפים אחרים - למרות שהם לא ממש זקוקים יותר לרכב, שכן הוצאותיהם עליו אינן גבוהות יותר.
הנהלת האוצר טוענת כעת, כי רצוי שהטבת הוצאות הרכב תומר בתשלום שכר שלא יחייב את העובד לרכוש רכב, ויהיה שווה בערכו לתשלום החזקת הרכב הניתן כיום. האומדן להשפעת התמריץ להחזקת רכב יכול להעיד לדעתה על האפקטיביות הצפויה להחלת המיסוי הירוק בישראל - מיסוי שיתמרץ מעבר לרכבים פחות מזהמים, שימוש בדלקים נקיים יותר ואף לצימצום השימוש ברכב הפרטי.
במסגרת המלצותיה של הוועדה למיסוי ירוק משנת 2006 הומלץ על שינויים בתחום השכר במינהל הציבורי - שינוי ההטבה להחזקת רכב, כך שזו לא תחייב את העובד לרכוש רכב. הטבת השכר הקיימת מעודדת רכישת רכב, באופן שלא קשור לתועלת שהעובד יפיק ממנו. כתוצאה מההטבה, עובדים מחזיקים יותר רכבים מאשר במצב חלופי שבו היו מקבלים אותה בלי שתותנה בבעלות על רכב. כך המדינה למעשה מחבלת בניסיונותיה שלה להפחית את השימוש ברכב הפרטי. מצד אחד היא מנסה לעודד מעבר מתחבורה פרטית לציבורית, ע"י השקעה בתשתיות תחבורה ציבורית, מתן עדיפות במסלולי הנסיעה ומיסוי הרכבים והדלק - ומאידך היא חתומה על הסכמי עבודה המתמרצים רכישת רכב פרטי.
כדי לבדוק אמפירית את השפעת התמריץ האמור נערכה השוואה בין הענפים שבהם נהוג להעניק הטבה להחזקת רכב - המינהל הציבורי וענף הבנקאות ליתר ענפי המשק בעזרת שני פרמטרים: מספר רכבים וסך ההוצאה לרכב במשק הבית. ההטבה יוצרת תמריץ לרכישת רכב אך אינה אמורה לעודד שימוש עודף בו ומשום כך יש לצפות שמספר הרכבים בענפים הזכאים יהיה גבוה יותר מיתר הענפים אך ההוצאה לרכב תהיה דומה. עולה כי בענפים הזכאים - שיעור בעלי הרכב גבוה במידה ניכרת מהשיעור ביתר הענפים, אך ההוצאה לרכב אינה גבוהה יותר. עובדים בענפי המנהל הציבורי והבנקים מחזיקים בכ-10% יותר רכבים מהעובדים ביתר הענפים, ואילו ההוצאה לרכב לא שונה באופן מובהק בין הענפים.
האוצר טוען כי לא ניתן להעריך את העלות התקציבית של ביטול ההתניה של ההטבה בבעלות אישית על רכב, אך ניתן לחלק אותה לשני סוגים: עלות ישירה - ההטבה תינתן לעובדים אשר במצב הקיים זכאים להטבה אך לא נהנים ממנה משום שאינם בעלי רכב; ועלות עקיפה - שינוי באופי ההטבה עלול להוביל ללחצים להכללתה בשכר הבסיס, כדי שהיא תיכלל בחישובים לפנסיה, פיצויי הפיטורים וכדומה. בעוד שהעלות הישירה צפויה להיות נמוכה יחסית, השלכות הרוחב של העלות העקיפה יכולות להיות גבוהות, ויש לדעת המשרד להימנע מהן ע"י שיתוף פעולה מראש עם נציגי העובדים.