X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
השיטה שתיכנס לשימוש נרחב בעוד כ-3 עד 5 שנים תחליף את השיטה הנוכחית המצריכה הוצאת דגימה של שליה מהעובר בעת ההריון
▪  ▪  ▪
בדיקת דם פשוטה במקום בדיקה המסכנת את העובר

שיטה חדשה של בדיקת דם אצל נשים הרות לזיהוי מוקדם של תסמונת דאון, מגדילה את הסיכוי שבעתיד תוכל כל אשה הרה המעוניינת בכך לעבור בדיקה שגרתית מסוג זה. הפיתוח החדש מאפשר לזהות בדמה של האם סמנים גנטיים המראים אם יש לעובר כרומוזומים פגומים היוצרים את תסמונת דאון.
השיטה הניסיונית, שפותחה בהונג קונג, מאבחנת 90% ממקרי תסמונת דאון בניסוי פשוט, ומזהה נכון 97% מהעוברים שאינם לוקים בפגם זה. אם ישופר הדיוק שלה ויאומת בניסויים נרחבים יותר על בני אדם, שלדעת המדענים יימשכו 5-3 שנים, תתחולל מהפיכה בנושא הזיהוי המוקדם של תסמונת דאון.
כיום נוהגים לבצע בדיקה בזמן ההיריון רק בנשים שיש להן סיכון גבוה ללדת תינוק הלוקה בתסמונת דאון, משום שהליך הבדיקה הזאת הוא פולשני ועלול לגרום להפלה. תהליך זה מצריך בדיקת CVS שהיא דגימה גנטית של השליה המתבצעת בעזרת אולטרסאונד בין השבוע ה-9 ל-11 של ההריון, ומצריכה החדרת מחט לרחם כדי להוציא נוזל חיסוני המקיף את העובר, או חתיכה זעירה של שיליה. טכניקות אלה גורמות להפלות אצל אחת מכל 100 נשים הנבדקות במדינות המערב, גם אם הריונן היה בלא פגם. הבדיקה החדשה הקרויה NIPD, ראשי תיבות של: אבחון טרום-לידתי לא-פולשני, תמנע את כל אלה, ועשויה ליהפך לחלק מהבדיקה הסטנדרטית של כל אשה הרה. התהליך החדש כרוך בלקיחת דגימה של מיליליטרים אחדים דם מהגוף, ולא יותר.
עם זאת, ההתקדמות עלולה ליצור דילמות אתיות אצל זוגות רבים לאחר שיתברר שהתוצאה של הבדיקה היא חיובית והעובר לוקה בתסמונת דאון. יש חשש שפישוט התהליך יגדיל את מספר ההפלות.
מצד שני, בדיקת דם אמינה תאפשר לנשים רבות יותר מאשר כיום לדעת אם הן נושאות בבטנן עוברים כאלה, ואם יחליטו על הפלה יוכלו לבצע זאת מוקדם יותר מאשר כיום. לרשותן של מי שיחליטו שלא לבצע הפלה, יעמוד זמן רב יותר להתכונן לגידול ילד הלוקה בפיגור שכלי.
העתק עודף של כרומוזום 21
העובר לוקה בתסמונת דאון כאשר עוברים בתורשה שלושה העתקים של כרומוזום 21 במקום שניים במקרה הרגיל, והתוצאה היא קשיי למידה שנלווים להם פגמים קשים בלב וסיכון גבוה לפגיעות מוחיות. תסמונת דאון מופיעה באחד מתוך 1000-800 הריונות, והסיכון עולה ככל שגיל היולדת עולה, בייחוד אחרי גיל 40. על אף הקשר לגיל, רוב תינוקות דאון נולדים לאמהות צעירות, משום שהן יולדות יותר תינוקות.
כיום מבצעים בדיקת דם 14 שבועות לאחר תחילת ההריון, ובה מודדים את רמתם של 4-3 כימיקלים בדם. על-פי התוצאות, בשילוב עם גיל האשה ההרה, מחשבים את ההסתברות של לידת תינוק בעל תסמונת דאון. אחת ל-20 נשים נוטה להיות בעלת סיכון גבוה, ולה מציעים את בדיקת ה-CVS.
תהליך ה-NIPD, האמור להחליף את השיטה הזאת, מבטיח בדיקת דם לכל דורשת כבר בשבוע השביעי להריון. הבדיקה על ה-DNA שבדם. ב-NIPD כבר משתמשים כדי לאתר נשים בסיכון גבוה או הסובלות מפגמים גנטיים נדירים, כגון המופיליה, הפוגעים בדרך כלל רק בגברים. כמו כן משתמשים בשיטה החדשה במקרים שבהם הבדלי סוג דם בין האם לבין העובר עלולים לגרום לתופעות כמו אנמיה.
צוות מדענים בראשות ד"ר דניס לו, מהאוניברסיטה הסינית של הונג קונג, זיהה שלושה מאפיינים של ה-DNA הנוגע לכרומוזום 21 בדמה של האם. המחקר, המתפרסם בכתב העת "נייצ'ר", מאפשר לקבוע אם יש העתק עודף של כרומוזום, דבר המצביע על תסמונת דאון.

תאריך:  21/06/2008   |   עודכן:  21/06/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פותחה בדיקה לגילוי תסמונת דאון ללא סיכון העובר
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה ריינפלד
סקר שנעשה בחמש מדינות בהודו מלמד שהורים רבים מבצעים הפלות כדי למנוע לידת בנות ואף ממיתים נקבות לאחר לידתן בגלל מעמדה הנמוך של האשה
יהונתן דחוח-הלוי
נמשכת מגמת הפיטורים ההמוניים בתעשיית הרכב והתעופה של קנדה כפועל יוצא של עליית מחירי הדלק    סקר חדש מעלה, כי הקנדים מפנימים את המציאות הכלכלית החדשה ומקצצים בהוצאות משק הבית ובעיקר בשופינג ובנסיעות
יהונתן דחוח-הלוי
בספר חדש על האיום האירני של המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזהיר הרמטכ"ל לשעבר בוגי יעלון מפני החתירה האירנית להגמוניה אזורית המסכנת את ישראל והסדר העולמי הקיים    מעריך: חיזבאללה שילשה את כמות הטילים ארוכי הטווח בסיועה של אירן
יהונתן דחוח-הלוי
עיזת אל-רישק, מבכירי חמאס, מבהיר: חמאס לא ויתר על "ההתנגדות" והפסקת האש אינה אלא "מנוחת הלוחם"    טוען: חמאס מוכן לשחרר את פלשתין בשלבים, אשר הראשון בהם יהיה הקמת מדינה בגבולות 67' ושיבת הפליטים
איריס דור-און
פשיטה משטרתית על מועדון לילה שמכר סמים ואלכוהול לקטינים, הבריחה מאות מבלים צעירים מהמועדון הדחוס אל עבר הדלתות    בשעטה אל עבר היציאה הצרה, נרמסו למוות 9 צעירים ו-3 שוטרים    סיפור של טרגדיה ידועה מראש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il