X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
רשות הטבע והגנים: העבודות בדרך הגישה לנחל יתלה ימיטו הרס נופי ואקולוגי על הנחל וסביבותיו ניתן וצריך לבצע את הפרויקט תוך מניעה של נזקים מיותרים לסביבה ארגוני הסביבה מציעים חלופה שלא תפגע בלוח הזמנים של הפרויקט
▪  ▪  ▪
נחל יתלה, הרי ירושלים [צילום: עמית בלבן]

מחר (יום ג', 1.7.08), עתידה המועצה הארצית לדון בשתי תוכניות משלימות לתוכנית מסילת הרכבת ת"א-ירושלים, הידועה כתוכנית A1. תוכניות אלו נועדו לאפשר פתרונות בנוגע להטמנת עודפי עפר מכריית מנהרות הרכבת, ולדרכי הגישה ואתרי ההתארגנות לעבודות, הנחוצים לביצוע.
בתוכניות אלה נכללת גם דרך הגישה לנחל יתלה, המיועדת לביצוע עבודות הגישור והכרייה בנחל יתלה, ולהיוותר בשטח גם בעתיד כדרך קבועה לשעת חירום.
דרך הגישה המבוקשת לנחל יתלה, הגשר החוצה אותו, פתחי המנהרות והעבודות הנדרשות לביצועם, עתידים להמיט הרס נופי ואקולוגי על הנחל וסביבותיו, ולשים לאל את מטרות שמירת הטבע באזור, ביערות קק"ל ובגן לאומי הרי יהודה הסמוך.
בשנת 2005, במאמץ לצמצם את הפגיעה בנחל יתלה, הגישה רשות הטבע והגנים, בתמיכת המשרד להגנת הסביבה, קק"ל והחברה להגנת הטבע, הצעה לשינוי התוכנית שכללה ביטול הגשרים, הנמכת המסילה והעברתה במנהרה רצופה בת כ-17 ק"מ בחלקה שבין פארק קנדה לעמק הארזים במבואות ירושלים.
הצעה זו שהוכחה - בניגוד לטענות הראשוניות של רכבת ישראל - כישימה מבחינה הנדסית ותחבורתית, נדחתה בגוף המאשר המלווה את הפרויקט מטעם המועצה הארצית, על-רקע טענות הרכבת לעלות חריגה של השינוי ולהתמשכות בלתי סבירה של הזמן הנדרש ליישומו.
דוח חדש שהוכן בחודשים האחרונים עבור רשות הטבע והגנים, על-ידי פרופסור אלפרד האק, מומחה בינלאומי ובעל שם למנהור ובטיחות במנהרות, שעמד עד לא מכבר בראש STUVA - ארגון ציבורי גרמני חשוב ובעל מוניטין, המתמחה במחקר ובתכנון מנהרות לרכבות וכבישים, חולק על טענות רכבת ישראל שגרמו לדחיית הצעת המנהרה האחידה בזמנו.
בדוח קובע פרופ' האק כי החלופה הסביבתית ישימה ובטוחה. במקום תוכנית רכבת ישראל, פרופסור האק מציע כעת איחודן של שתי מנהרות מתוך השלוש למנהרה בת כ-13 ק"מ שתעבור מתחת לנחל יתלה. הפרופ' טוען שיש לשקול מחדש את הנמכת המסילה והעברתה מתחת לנחל יתלה, תוך ביטול הגשר ויתר עבודות העפר במקום הרגיש, כדי למנוע כל פגיעה בערכי הטבע והנוף במקום.
על-פי הדוח, חלופה זו יכולה להתבצע בלוח זמנים קצר יותר מהנדרש להקמת דרך הגישה, הגשר והמנהרות הנפרדות שעל-פי תוכנית הרכבת, עלותה תשתווה לעלות תוכנית הרכבת ועשויה להיות אף זולה ממנה, ואין שום מגבלות בטיחותיות או תפעוליות לביצוע המנהרה והשימוש בה, בהתאם לתקנים בינלאומיים, ובניגוד לטענות של רכבת ישראל עד כה. יישומה של חלופה זו יבטל כאמור כל צורך לעבודות באזור הרגיש ויציל את נופו הייחודי של נחל יתלה וערכי הטבע הנדירים שבו.
חוות הדעת של פרופסור האק הוגשה לרכבת ישראל, למשרד התחבורה ולגוף המאשר. בסיור משותף למקום של מנכ"לי משרדי הפנים, התחבורה והגנת הסביבה, יחד עם יו"ר הדירקטוריון ומנכ"ל הרכבת, מנכ"ל רשות הטבע והגנים ומנהל מנהל התכנון, סוכם כי חלופה זו תיבדק באופן מעמיק, שקוף ועצמאי ובמידה ותוכח ישימותה בפרמטרים השונים היא תיושם במקום התוכנית המקורית. לצערנו, תגובת הרכבת לדוח האק רחוקה מלענות על הגדרות הבדיקה שלעיל.
לאור האפשרות המסתמנת למניעת כל פגיעה בנחל יתלה ובגן הלאומי, מועצת גנים ושמורות נמנעה מלאשר בחודש שעבר את התוכנית לדרך קבועה לנחל יתלה, שעוברת בגן לאומי מוכרז, ולשוב לדון בה לאחר קבלת תוצאות בדיקת החלופות. בהעדר אישורה הנדרש של מועצת גנים ושמורות לפעולות בתחום גן לאומי מוכרז הרי יהודה, לא ניתן לאשר את התוכניות גם במועצה הארצית.
החברה להגנת הטבע פנתה היום לחברי המועצה הארצית, בבקשה לגלות אחריות סביבתית, ולדרוש קידום מהיר של בדיקה מקצועית עצמאית ובלתי תלויה של החלופה הסביבתית לתוכנית הרכבת, כדי למנוע במידת האפשר נזק סביבתי חמור ללא צורך אמיתי בו, ולקדם את התוכניות רק לאחר שייערך דיון מקיף בחלופות. לעמדה זו שותפים גם קק"ל, רשות הטבע והגנים והמשרד להגנת הסביבה.
לדברי רכז שמירת טבע של החברה להגנת הטבע, אברהם שקד, ישנה חשיבות גדולה בקידום מזורז של קו הרכבת המהירה לירושלים, אשר מהווה חלופה סביבתית לרכב הפרטי, ולצורך בסלילת כבישים נוספים. אולם ניתן וצריך לבצע את הפרויקט תוך מניעה של נזקים מיותרים לסביבה. ביצוע החלופה הסביבתית המוצעת, אם ייבדק ברצינות ובמהירות, יוכל להציל את אחד מהאיזורים החשובים בארץ, ללא עיכוב של הפרויקט.
נחל יתלה הוא אחד האזורים הרגישים והערכיים ביותר בהרי יהודה ובארץ כולה. הוא נמצא ב"ארץ הכפירה", מצפון לכביש ירושלים-ת"א, בין שער הגיא למעלה החמישה, בחלקו של מרחב הרי יהודה שהשתמר במצבו הטבעי, כמעט ללא פיתוח. האזור מוגדר בתוכניות כמרקם שמור משולב, ובעל רגישות נופית-סביבתית גבוהה בתמ"א 35, ומיועד להיות שמורת טבע.

תאריך:  30/06/2008   |   עודכן:  30/06/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העבודות ימיטו אסון על הגישה לנחל יתלה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דרור מרום
ירידת הדולר היא בעיקר תוצאה של התחזקות השקל, ולראייה היחלשות האירו ב-1.01% היום ביחס לשקל - לרמה של 5.27 שקל לאירו
יפעת גדות
שני ילדים, בן 10 ובת 9, הגיעו לחדר המיון בבית החולים כשהם סובלים מזיהום חיידקי חריף אשר חדר לחלקים האמצעיים של העין בעקבות השימוש בעדשות מגע ללילה
אורטל אריכה
עוד על-פי נתוני אור ירוק: בסך-הכל נפגעו בחודשים יולי-אוגוסט 454 ילדים    מספר רוכבי האופניים הנפגעים בתאונות בקיץ יותר מכפול ממספרם בחורף
דוד רוזנטל
הג'מוס והמושך בקולמוס חצו את הקווים וצלחו את כל רחוב ז'בוטינסקי, ספקניים, רק כדי לבדוק את מויה, טאפאס בר חדש (ולא כשר!) בפתח תקוה הרדיקלית    כעבור עשיריית טאפאסים, הם מתפנים להמלצות
אורטל אריכה
דוח חדש של ארגון הבינלאומי TI חושף: רק 16 מהמדינות החברות ב-OECD אוכפות את האיסורים על מתן שוחד לעובדי ציבור זרים בעסקות בינלאומיות    יו"ר עמותת שבי"ל ישראל: "העובדה כי לא כל המדינות ממלאות את חובתן לאכיפת הנושא, מעוררת ספקות לגבי מחויבות הממשלות לאכיפת האמנה"    המועמדות של ישראל לחברות ב-OECD קידמה מהלך של הצעת חוק ממשלתית בנושא, והעברתו בתהליך החקיקה.
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il