X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
שני חודשי מאסר על תנאי ו-5,000 ש"ח פיצוי הוטלו על נהג אוטובוס שתקף תלמיד בעת שהסיעו לביה"ס
▪  ▪  ▪
הסעת תלמידים [צילום: עיריית ביתר-עילית]

הנאשם, חיים מלכה, הורשע בביצוע תקיפה סתם, וכן עבירת איומים. הקובל הינו תלמיד כיתה ו', שנסע בחודש ספטמבר 2007, במסגרת הסעת תלמידים, באוטובוס שהנאשם היה נהגו, ובמהלך אותה נסיעה עצר הנאשם את האוטובוס באמצע הכביש, ניגש לקובל, נתן לו מכה באזור כתף של זרוע שמאל, ואיים כי יכה אותו אם יוציא מילה מפיו.
בטיעוניו לעונש הדגיש ב"כ הקובל את חומרת מעשי הנאשם, ואת העובדה שלא קיבל אחריות עליהם ולא הביע כל חרטה. התובע ציין את פחדיו של הקובל וחבריו לכיתה להמשיך ולנסוע באוטובוס שעה שהנאשם נוהג בו, וביקש בסוף דבריו להשית עליו עונש מאסר מותנה, קנס כספי ופיצוי למתלונן. ב"כ הנאשם ביקש לבטל את הרשעת מרשו, תוך שציין את חששו מפיטורי הנאשם באם ההרשעה לא תבוטל. לחילופין ביקש הסנגור להתחשב בעובדה שמרשו הינו המפרנס היחיד למשפחתו וכי הפיק את הלקחים מהאירוע, להימנע מהטלת פיצוי, ולהסתפק בחתימת מרשו על התחייבות כספית.
בית המשפט בהחלטתו ציין, כי מעשי הנאשם חמורים. בהיותו נהג אוטובוס המסיע קטינים לבי"ס וחזרה, אמור היה לנהוג ביתר אורך רוח וסבלנות, גם אם התנהגות התלמידים לא הייתה לרוחו. במקום זאת, בחר הנאשם להתנהג בברוטאליות עם תלמיד כיתה ו', עת הכה אותו ואיים עליו. הדעת אינה סובלת התנהגות מעין זו מכל אדם, ולבטח לא מהאיש האמון על ביטחון התלמידים בשעת הסעתם.
הימנעות מהרשעת נאשמים
ביהמ"ש העליון נדרש לא אחת לשאלת הימנעות מהרשעת נאשמים. נפסק כי הימנעות מהרשעה אפשרית בהצטבר שני גורמים: על ההרשעה לפגוע פגיעה חמורה בשיקום הנאשם; סוג העבירה מאפשר לוותר בנסיבות המקרה המסוים על הרשעת הנאשם מבלי לפגוע באופן מהותי בשיקולי הענישה האחרים.
הנאשם לא נדרש לקבלת תסקיר מטעם שירות המבחן, ובהעדר תסקיר הממליץ על אי הרשעתו, אין מקום לעשות כן. בית המשפט ציין, כי סעיף 192א' לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ"ב-1982, מאפשר לביהמ"ש לבטל את הרשעת הנאשם לפני מתן גזר הדין, אם ראה שיש מקום לתת לגביו צו של"צ ללא הרשעה. יתרה מכך, הנאשם לא קיבל אחריות על מעשיו עד לרגע זה, ובדבריו האחרונים אף הדגיש שלא נגע בנאשם, כך שאין הוא מפנים את חומרת מעשיו, את האיסור שבהם ואין כל ביטחון שלא יחזור על התנהגות אסורה זו גם בעתיד.
בית המשפט ציין, כי שיקולי שיקום נאשם הם נכבדים, והרצון שלא יפוטר מתפקידו יתווסף לאותם שיקולים, ואולם, הכיצד ישוקם אדם אם אין הוא יודע שמעשיו אסורים, ומניין הביטחון שמעשים אסורים אלה לא יחזרו שוב, בתואנה שהם מותרים?
בית המשפט קבע, כי הנאשם פגע בכבודו ובגופו של תלמיד קטין, שעה שהסיעו לביתו. במקום לשמור על ביטחון הקובל ולהוות דוגמא לתלמידים אחרים, בחר הנאשם ליתן להם דוגמא שלילית, ובכך מעל הוא באמון שניתן בו ע"י ההורים, בית הספר ומעסיקיו. על אף עברו הנקי של הנאשם, גוברים השיקולים שמצדדים בהרשעתו, על אלה שמנגד, וביהמ"ש דוחה בזאת את בקשת הסנגור לביטול הרשעתו.
ביהמ"ש ציין כי יהא זה נכון וצודק להטיל על הנאשם מאסר מותנה, בכדי להבהיר לו כי מעשיו אסורים וחמורים. אשר למרכיב הפיצוי למתלונן, ביהמ"ש התרשם מעדות הקובל כי אכן פגיעת הנאשם בו הותירה את אותותיה, ויש מקום לפצותו בגין כך. מאחר דהוחלט לחייב את הנאשם בתשלום פיצוי למתלונן, ביהמ"ש נמנע מחיובו בתשלום קנס, הן בכדי לאזן בין מרכיבי הענישה השונים, והן בכדי שלא לפגוע באפשרות תשלום הפיצוי.
ביהמ"ש דוחה את חרטת הנאשם, שלדידו יצאה מפיו החוצה, בכדי לצאת ידי חובה, והוא אף עמד על כך שלא תקף את המתלונן, על אף שהורשע במעשה זה. עם זאת, ביהמ"ש התחשב בעברו הנקי, בחשש לפיטוריו, בגילו ובכל יתר הנסיבות שצוינו ע"י סנגורו. לאור כל האמור, ביהמ"ש מחליט להותיר את הרשעת הנאשם על כנה, ומטיל עליו חודשיים מאסר על תנאי, שיופעלו אם יעבור תוך שנתיים מהיום אחת או יותר מהעבירות בהן הורשע בתיק זה. בנוסף ביהמ"ש קבע פיצוי למתלונן ע"ס 5,000 ש"ח.

ק"פ 1012/07, פלוני, קטין נ' חיים מלכה.
הכותבים ממשרד דורון, טיקוצקי, עמיר, מזרחי, עורכי דין ונוטריון, משרד המתמחה במשפט מסחרי-מיסויי.
תאריך:  02/07/2008   |   עודכן:  02/07/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יפעת גדות
כמה טיפים שיעזרו לכם לעשות בחירות תזונתיות נכונות, שיתרמו לא רק לבריאות הכללית אלא יעזרו גם במניעת סרטן
עידן יוסף
דוח ראשוני: שימוט קרונות המשא שגרם לשיבושים במערך הרכבות נגרם כתוצאה מאי הסרת מעצור בגלגלי קרון    שימוט הקרונות הביא לפריצת 4 מסוטים, ולפגיעה בחוגון
יפעת גדות
ככל שאישה סובלת ממספר רב יותר של גלי חום כך גרוע יותר היזכרון המילולי שלה    לגלי החום בשעות הלילה קשר חזק במיוחד לתפקוד הזיכרון
יפעת גדות
מחקר חדש שנעשה בעכברים גילה כי קפאין מגן על עכברים ממצבים כמו טרשת נפוצה    הצעד הבא - מחקר בבני אדם
יפעת גדות
פיתוח ייחודי הוביל לדור חדש של עגלת תרופות ממוחשבת    עגלת התרופות מאפשרת ניהול יעיל ובטוח של מלאי התרופות, מונעת זליגה במלאי התרופות ומביאה לחסכון ברור בעלויות המוסד הרפואי שבו היא פועלת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il