מטוס ההתרעה האווירית החדש של חיל האוויר הישראלי - "עיטם", ייחשף בסלון האווירי שייערך בפארנבורו שבבריטניה בשבוע הבא. המטוס "עיטם" משמש בצה"ל כמערכת התראה מוקדמת מוטסת על פלטפורמת מטוס מנהלים ג'י-550 מתוצרת חברת גאלפסטרים האמריקנית, עימה שותפה התעשיה האווירית בתחום מטוסי המנהלים. מערכות המשימה המותקנות על גבי המטוס פותחו ע"י אלתא מערכות, חטיבה וחברה-בת של התעשיה האווירית - והן הדור שלישי למערכות מסוג זה.
המטוס הראשון נמסר ע"י התעשיה האווירית לחיל האוויר הישראלי בפברואר 2007, והוא משמש למשימות התרעה מוקדמת, איסוף מודיעין וניהול שליטה ובקרה של קרבות אוויר. מטוס ההתרעה המוקדמת השני סופק במאי 2008, לאחר התקנת מערכות משימה ייעודיות. מערכות המודיעין נמצאות משני צידי הגוף - במקום בצלחת על גגו כמו בדור הקודם של מטוסי ההתרעה, כגון "אייווקס" ו"פאלקון".
מטוס ההתרעה מסוגל לטוס לטווחים ארוכים בגובה רב. הוא נושא מערך מכ"מ אלקטרוני אקטיבי המשדר בשני תדרים, מערכת זיהוי עמית-טורף (המאפשרת אבחנה בין מטוסים ידידותיים מול מטוסי אויב), מערכות מודיעין אלקטרונית, ומערכת להגנה עצמית. מטוס
הריגול אף נושא חליפת תקשורת מקיפה, המותאמת לפעולות בסביבה רשתית ומבטיחה יכולת פעולה משותפת עם כוחות ידידותיים בכל זירת התרחשות.
יצחק ניסן, מנכ"ל התעשיה האווירית, אמר: "תוכניות מטוסי משימה הם חלק מקווי העסקים העיקריים והחשובים של התעשיה האווירית. יש לנו הישגים טכנולוגיים ומבצעיים המציבים אותנו כמובילים בין היצרניות הבינלאומיות". ניסים הדס, מנכ"ל אלתא מערכות, אמר כי אלתא הייתה הראשונה שפיתחה ויישמה טכנולוגיית מערך מכ"ם אלקטרוני אקטיבי במטוסי ההתרעה המוקדמת. "מטוסים אלה מופעלים בצורה שוטפת והמשוב שמתקבל מחיל האוויר הוא שהם מפגינים ביצועים מעולים ואנו מקבלים על כך מחמאות רבות", אמר.
אבישי יצחקיאן, סגן מנהל מפעל מטוסי המשימה באלתא, אמר כי מטוס ההתרעה הוא פריצת דרך טכנולוגית ומבצעית משמעותית שיצרה שינוי בשוק מטוסי ההתרעה בעולם. "בימינו תהליכי המיזעור הטכנולוגי מאפשרים לתת ללקוח את כל היכולות של מטוס התרעה גדול - במטוס מנהלים קטן וחסכוני בדלק ובהוצאות תפעול שוטף", ציין.
מטוס ההתרעה המוקדמת של אלתא מהווה שלב שני בתוכנית האסטרטגית של חיל האוויר הישראלי להחלפת מערך מטוסי המשימה הוותיק שלו בצי מטוסים חדיש ובעל יחס עלות-תועלת מיטבי. השלב הראשון בתוכנית כלל הצטיידות במטוסי משימות מודיעין אלקטרוני מטלתא, אשר שלושה מהם נכנסו לשירות פעיל מאז 2006. מטוס המודיעין האלקטרוני מספק עתה למקבלי ההחלטות תמונת קרב אלקטרונית בזמן אמת. השלב השלישי המתוכנן הוא הצטיידות במטוס מתקדם למשימות אוויר-קרקע.