X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
השופטת ורדה וירט ליבנה מסכמת 10 שנים לחוק למניעת הטרדה מינית: החוק שהוא מהקיצונים בעולם - לא הדביר את התופעה אין ריבוי תלונות סרק העליון מסייע לגיבוש הנורמה נגד הטרדות מיניות
▪  ▪  ▪
האם מותר להתערב באופן פטרנליסטי ברצון?

שופטת בית הדין הארצי לעבודה, ורדה וירט ליבנה, קבעה כי בתום עשור לחקיקת החוק למניעת הטרדה מינית: החוק לא הדביר את התופעה כי עדיין אין גיבוי מערכתי ממשי לעובדות לומר - לא.
השופטת וירט ליבנה התייחסה לחוק (יום ד', 16.7.08) במהלך כינוס לסיום שנת המשפט באוניברסיטת תל אביב. היא גם התייחסה לפסק הדין התקדימי שחולל סערה ושבו הרשיעה בוס בהטרדה מינית של עובדת למרות טענותיו כי היא פיתתה אותו. האחריות, קבעה השופטת וירט ליבנה, היא על הממונה גם אם העובדת הייתה "פתיינית".
אין ריבוי תלונות סרק
בדבריה הדגישה השופטת כי למרות החששות מהחוק "שהוא מהקיצונים גם בעולם בנוסחו", הוא לא הביא להצפה של תביעות. המחוקקים, לדבריה, חששו מריבוי תלונות סרק אך התופעה לא התרחשה, מנגד, גם המוטרדות אינן ממהרות להגיש "תלונת אמת" וזאת מאחר שהן חוששות כי יוקעו במקומות העבודה "ואף במקומות עבודה עתידיים. כמו שקורה לחושפי השחיתויות במקומות העבודה".
היא ציינה כדוגמא לכך את פסק הדין בעניין רעות ברדה מעיריית ירושלים אשר לא היה ספק כי עובדות הוטרדו, אך במקום העבודה "לא ניתן היה לסייע למוטרדות ולהגן עליהן מפני ההתנכלות והניכור החברתי שנוצר במקום העבודה, והפופולריות הייתה דווקא של המטריד".
מנגנון "התקנון" במקום העבודה, מינוי אחראי ופעילות חינוכית מגבירים את המודעות לתופעה אמרה השופטת. עם זאת, לבית הדין לעבודה יש תפקיד חשוב "בקביעת נורמות ראויות גם אם יש בהן קביעת ערכים מוסריים". בעיקר נקבעות לדבריה הנורמות על-ידי פסיקות בית המשפט העליון באמצעות ערעורי משמעת וערעורים הפליליים הנשמעים בפניו.
הופתעה מהתגובות
מרבית דבריה הוקדשו לפסק הדין התקדימי שלה שבו קבעה כי בוס שהתפתה לעובדת - הטריד אותה מינית. ביחסי מרות, לדברי השופטת, האחריות למנוע הטרדה מינית גם במקרה של עובדת "פתיינית" מונחת על כתפי הבוס. היא חשפה כי הופתעה מהתגובות שהגיעו אליה לאחר פסק הדין, לפיהן "דווקא כאשר מדובר במסגרת כזו רבים נאחזים בהסכמתה של העובדת בעוד שבתיקי עבודה רגילים לזכויות רגילות ההסכמה לעתים קרובות היא בעלת משקל אפסי כדבר שבשגרה".
היא גילתה עוד כי באותו פםק דין, העובדת הוצגה כמי שפיתתה את המעסיק וכאישה חזקה "העובדות לא היו כאלה כלל וכלל. מדובר היה בעובדת שעלתה מרוסיה והייתה אומנם מהנדסת במקצועה ברוסיה אך בארץ עבדה כבודקת תכנה, דהיינו בדרגה הנמוכה ביותר במחלקה. כאשר הנתבע היה מנהל הפיתוח של התוכנה וכפוף למנכ"ל. כמו כן, המתלוננת הייתה במצב נפשי קשה ולא הייתה מחלוקת שהנתבע ידע שהיא נוטלת כדורים פסיכיאטריים. זאת ועוד, בית הדין האזורי לא קבע כי היא כל הזמן חיזרה אחריו אלא כל שקבע היה כי יזמה את השיחה הראשונה שהובילה לשיחה בחוף הים וכי יחסי המין היו בהסכמת שני הצדדים... הממונה לא רצה מערכת יחסים אלא אך ורק יחסים מזדמנים במקום העבודה". השופטת הביעה תמיהה "איך מכאן אם כך... יוצא שהיא הפתיינית והוא 'צדיק'?! נניח שהתפתה פעם אחת ומה עם הפעמים הבאות?" שאלה.
אנחנו בעד התאהבויות
כדי להתמודד עם הנורמה יש להתנתק לדבריה מ"העובדות הספציפיות, אשר אולי גרמו לקורא שלא לפתח סימפטיה אל העובדת". העיסוק הנורמטיבי נוגע לסוגייה של יחסים במקום העבודה. "הדגשנו כי אנו בעד יחסים הנרקמים במקום העבודה, רומנים, התאהבויות, ואף נישואים, אולם כאשר מדובר ביחסי מין מזדמנים, כאשר הממונה אומר חד-משמעית שהוא לא היה מעונין ביחסים עם התובעת אלא רק ביחסי מיין מזדמנים, הגם שלדעתו העובדת הייתה מאוהבת בו, האם אין פה ניצול מעמדו לרעה?"
היא ציינה כי בדרך כלל כאשר מדובר בהטרדה מינית מסוג של יחסי מין בין בעל המרות לעובדת, הטענה הנפוצה היא והנשמעת תמיד היא שהעובדת הסכימה "היא הייתה לבושה באופן פרובוקטיבי, פיתתה אותו, חייכה אליו. אם נקבל את הטענה הזאת כלשונה הרי שנרוקן מתוכן את אותו סעיף חשוב ביותר בחוק, נדירים המקרים שמדובר ביחסי מין בכוח פיזי עד כדי אונס של ממש. בדרך כלל אין מדובר בכוח פיזי אלא בהשפעה נפשית מכוח אותו מעמד והאם נוכל לעמוד במשימה שתמיד נצטרך לשאול את עצמנו האם ההסכמה הינה אכן הסכמה אמיתית נטולת קשר לבעל הסמכות ונטילת אותה הסכמה שתינתן על-ידי העובדת לו פגשה אותו בוס בבית קפה כשהוא סתם אדם ואינו הבוס שלה??"
התערבות פטרנליסטית
נטל ההוכחה בסוגיית ההטרדה המינית הוא לדבריה בבחינת "משימה בלתי אפשרית" ולכן "חייבים להיות כלים אובייקטיביים לבחון אם אותה מערכת יחסים לגיטימית או לאו וכן צריך למצוא את האיזון הרצוי בין ההגנה על אותן עובדות שכל כך תלויות בבוס שלהן ושאינן מסוגלות לומר לא ואף משתפות עמו פעולה לבין השאלה האם מותר לנו בקביעת הנורמות להתערב בצורה פטרנליסטית ברצונם של שני אנשים כאשר מדובר בבעל מרות וכפופה לו".
וירט ליבנה הדגישה כי המענה לתופעה הרווחת דווקא במערכת של יחסי מרות, למרות החוק, היא "גיבוי מערכתי ממשי" שיאפשר לעובדות לומר: "לא". החידוש באותו פסק דין תקדימי הוא "התמרור הגדול והברור" שהוא הציב בפני בעל המרות, כי מוטלת עליו "חובת זהירות כפולה ומכופלת כלפי עובדיו וביניהם גם חובת הזהירות כלפי העובדת הכפופה לו, גם אם נראה לו שהיא פורובוקטיבית או יוזמת, וזאת לאור סביבת העבודה רוויית האינטרסים ופערי הכוחות".

תאריך:  17/07/2008   |   עודכן:  17/07/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
10 שנים אחרי: העובדות חוששות מהוקעה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
רק לבכירי המדינה מותר להטריד מ
דן הרפז  |  17/07/08 17:53
2
כשאין בו מעצור לסרק-הן יבואו
תלונות סרק  |  18/07/08 00:23
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דרור מרום
במשרד התחבורה גורסים כי נערך דיון מקיף במסקנות הוועדה לבדיקת הכשלים והוחלט ליישמן ולהופכן לתוכנית העבודה של המשרד והגופים הנוגעים בדבר - כולל רשות התעופה האזרחית ורשות שדות התעופה
דרור מרום
בוטלה ההפרטה של חלק מפעילותם    תוקם ועדה משותפת עם מנכ"ל משרד התחבורה שיזם את ההפרטה - והיא שתקבע את רמת השירות המינימלית במשרדי הרישוי
יפעת גדות
נשא דברים בלוויה אך התקשה לסיימם ופרץ בבכי    אלפים ליוו את אלדד בדרכו האחרונה    חברו יונתן חרמוני: "סליחה שלא ידענו להשיבך מהר יותר ונשמה באפך"
יואב יצחק
אלון רוזנבלום
"אל תרדמו! הפלישה כבר כאן" רשום באותיות קידוש לבנה על עטיפת הדי-וי-די אולם ברגע שתתחילו לראות את הסרט תגלו כי הפולשים כנראה כבר התשלטו על גופכם, נטלו מכם את האנושיות ושאחד הדברים הכי קשים בסרט הזה הוא לא להרדם    הפלישה - ביקורת די-וי-די
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il