מהנדסים שפרשו מענקית חיפושי האינטרנט גוגל הקימו מנוע חיפוש מתחרה, הקרוי "קול (CUIL)", מלה נרדפת לידע בשפה הגלית העתיקה, ולטענת מקימיו ביצועיו טובים יותר ומקיפים יותר. הטכנולוגיה שבו הוא משתמש בה מסוגלת להבין את התוכן המקיף כל דף ואת מה שגורם לחיפוש, אומרים המייסדים. אבל אנליסטים סבורים כי מנוע החיפוש החדש, כמו רבים אחרים, יצטרך להזיע קשה כדי להדביק ולהביס את גוגל.
מקימי "קול" (מתחרז עם לול), טוענים כי הם משתמשים ביותר מ-120 מיליארד דפי אינטרנט כדי לבסס את אינדקס המידע שהוא מוצא באינטרנט. לדבריהם, מספר זה גדול יותר ממה שגוגל משתמש בו, אף כי חברת גוגל עצמה הפסיקה לדווח את כמות המידע שהיא ממיינת כאשר הגיעה ל-8.2 מיליארד דפים. בלא לחשוף את הנתון הנוכחי, טוענת גוגל כי האינדקס שלה עדיין גדול בהרבה מזה של המנוע החדש.
מנוע החיפוש "קול" טוען כי הטכנולוגיה שלו עדיפה על השיטות שהביאו להצלחת גוגל. במקום להסתפק במבט אל מספר הקישוריות ואיכותן בכל דף אינטרנט, כפי שעושה הטכנולוגיה של גוגל, "קול" מנסה להבין יותר את המידע שעל הדף ואת המונחים שהגולשים משתמשים בהם כדי לחפש. התוצאות מוצגות בפורמט של מגזין, במקום בפורמט של רשימה, המאפיינת את גוגל.
גוגל? תשאלו את מיקרוסופט החברה גם מנסה להיבדל מגוגל בכך שהיא אינה שומרת במאגריה מידע על מה שחיפשו הגולשים.
ארבעה ממייסדי "קול", אנה פטרסון, ראסל פאואר, לואי מונייה וטום קוסטלו, השתייכו בעבר, כאמור, לצוות גוגל. מייסד נוסף, טום פטרסון, בעלה של אנה, עבד ביבמ ובחברות אחרות בתחום טכנולוגיות החיפוש והאחסון.
בשנת 2004 רכשה גוגל מנוע חיפוש שפיתחה אנה פטרסון כדי לשדרג את המערכת שלה. פטרסון אומרת כעת לסוכנות אי-פי כי היא מאמינה שהפיתוח החדש שלה טוב עוד יותר, אך הפעם אינו למכירה.
"קול" החלה את פעילותה בהון של 33 מיליון דולר, והיא מתכננת להתחיל לעבד בקשות של גולשים, לאלתר.
בהכריזם על שאיפתם לעבור את גוגל, מצטרפים אנשי "קול" לשורה ארוכה של אחרים שניסו, ובדרך כלל נכשלו, כדי לנגוס בנתח השוק של ענקית החיפושים. בין המתחרים האחרים נמנים "טאומה", "ויויסימו", "סנאפ", "מהלו" ו"פאוארסט".
"הזמן אולי בשל להתייצבות יריב משי", אומר דני סאליוון, עורך המגזין הבריטי "ארץ מנועי החיפוש". "התחרות בגוגל היא עדיין משימה מייגעת. מיקרוסופט יכול לספר לכם", הוא אומר.