X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
בחפירות עיר דוד התגלו חתימות שרים הנזכרים בתנ"ך מימי חורבן בית ראשון כמו-כן נמצאו מאות ממצאים מימי ממלכת צדקיהו מלפני כ-2,600 שנה
▪  ▪  ▪
דמות ירמיהו בקפלה הסיסטינית. לנביא אין קשר לדמות המצוירת
בולת יהוכל בן שלמיה [צילום: גבי לרון]

ירמיהו ל"ח, א'-ד'
"וַיִּשְׁמַע שְׁפַטְיָה בֶן-מַתָּן, וּגְדַלְיָהוּ בֶּן-פַּשְׁחוּר, וְיוּכַל בֶּן-שֶׁלֶמְיָהוּ, וּפַשְׁחוּר בֶּן-מַלְכִּיָּה אֶת הַדְּבָרִים אֲשֶׁר יִרְמְיָהוּ מְדַבֵּר אֶל כָּל הָעָם לֵאמֹר: כֹּה, אָמַר ה', הַיֹּשֵׁב בָּעִיר הַזֹּאת יָמוּת בַּחֶרֶב בָּרָעָב וּבַדָּבֶר, וְהַיֹּצֵא אֶל-הַכַּשְׂדִּים יחיה, וְהָיְתָה-לּוֹ נַפְשׁוֹ לְשָׁלָל וָחָי... וַיֹּאמְרוּ הַשָּׂרִים אֶל הַמֶּלֶךְ, יוּמַת נָא אֶת הָאִישׁ הַזֶּה כִּי עַל כֵּן הוּא מְרַפֵּא אֶת יְדֵי אַנְשֵׁי הַמִּלְחָמָה הַנִּשְׁאָרִים"

ערב ראש-חודש אב, חודש החורבן הלאומי, נמצאה תגלית היסטורית ששופכת אור על ימי חורבן בית המקדש הראשון. בראש גבעת עיר דוד בירושלים הסתיימה עונת החפירות השלישית. בחפירות התגלו שרידי מבנים ומאות ממצאים בעלי חשיבות רבה למחקר ההיסטורי של ירושלים הקדומה.
בין הממצאים נמצאו עשרות כלי חרס, ראשי חיצים, צלמיות נשים ובעלי חיים, חפצי שנהב, תכשיטים ועוד. כן נמצאו חותמות וטביעות חותם (בּוּלוֹת). בולה היא חתיכת טין ועליה טביעת חותם. בימי קדם שימשה הבולה לחתימת מכתבים.
שני שרים מפסוק אחד
היהלום שבכתר הוא בולה של גדליהו בן פשחור, שר בממלכת צדקיהו (586-597 לפני הספירה), המוזכר בתנ"ך. מדובר בממצא בעל חשיבות רבה במיוחד. הוא מצטרף לבולה נוספת מאותו סוג, של יְהוֹכָל בן שלמיהו בן שבי, גם הוא שר בממלכת צדקיהו. הבולה של יהוכל התגלתה בחפירות של העונה הראשונה ב-2005. שתי הבולות התגלו במרחק חמישה מטריםזו מזו. בולת יהוכל נמצאה בתוך מבנה מרשים בגודלו המזוהה עם ארמון המלך דוד. בולת גדליהו נמצאה למרגלות הקיר החיצון של אותו מבנה, מתחת למגדל שנבנה בימי נחמיה.
בולות שני השרים הן בקוטר 1 ס"מ ונמצאו בתוך שפכי החורבן של תקופת הבית הראשון. השמות כתובים בכתב עברי עתיק שהשתמר בבירור. אחרי ניקוי ראשוני ניתן היה לקרוא את חתימות השרים, שנכתבו בשמם הפרטי ובציון שם אביהם, כמקובל באותו הזמן. שלא כמקובל, יהוכל בן שלמיהו הוסיף לחתימתו גם את שם סבו.
שני השרים, גדליהו בן פשחור ויהוכל בן שלמיהו, נזכרים בתנ"ך יחד עם שני שרים נוספים, בבואם אל המלך צדקיהו לדרוש את המתתו של ירמיהו הנביא, באמצעות השלכתו אל הבור, לאחר שהנביא המשיך לזרוע דמורליזציה בקרב תושבי העיר בימים הקשים בהם הייתה נתונה במצור. כך מתוארים הדברים בתנ"ך: "וַיִּשְׁמַע שְׁפַטְיָה בֶן-מַתָּן, וּגְדַלְיָהוּ בֶּן-פַּשְׁחוּר, וְיוּכַל בֶּן-שֶׁלֶמְיָהוּ, וּפַשְׁחוּר בֶּן-מַלְכִּיָּה אֶת הַדְּבָרִים אֲשֶׁר יִרְמְיָהוּ מְדַבֵּר אֶל כָּל הָעָם לֵאמֹר: כֹּה, אָמַר ה', הַיֹּשֵׁב בָּעִיר הַזֹּאת יָמוּת בַּחֶרֶב בָּרָעָב וּבַדָּבֶר, וְהַיֹּצֵא אֶל-הַכַּשְׂדִּים יחיה, וְהָיְתָה-לּוֹ נַפְשׁוֹ לְשָׁלָל וָחָי... וַיֹּאמְרוּ הַשָּׂרִים אֶל הַמֶּלֶךְ, יוּמַת נָא אֶת הָאִישׁ הַזֶּה כִּי עַל כֵּן הוּא מְרַפֵּא אֶת יְדֵי אַנְשֵׁי הַמִּלְחָמָה הַנִּשְׁאָרִים" [ירמיהו ל"ח, א'-ד'].
אחרי הברשה קלה
את החפירות ניהלה ד"ר אילת מזר, והן בוצעו מטעם מרכז שלם ועמותת אלע"ד בחסות אקדמית של המכון לארכיאולוגיה של האוניברסיטה העברית בירושלים. החפירות התקיימו בשיתוף עם רשות העתיקות ורשות הטבע והגנים.
"הבולה התגלתה שלמה, וניתן היה - אחרי הברשה קלה - לקרוא בה את שמו של גדליהו בן פשחור", תיארה ד"ר מזר את שמצאה. "נותרנו נדהמים. מצד אחד, כל-כך לא סביר למצוא בולה שברירית כזאת בתנאי חפירה, ומצד שני, הגיוני מאוד למצוא דווקא כאן את הבולה של גדליהו בן פשחור, במרחק של מטרים ספורים מהמקום שבו מצאנו קודם לכן את הבולה עם שמו של יהוכל בן שלמיהו, שכן שני השרים הללו נזכרים זה לצד זה בטקסט המקראי, בתור שרים המשרתים יחדיו בממלכת צדקיהו".
החייאת סיפורי התנ"ך
אין אלה הפעמים היחידות שמתגלות בולות בעיר דוד. בשנת 1982 גילה יגאל שילה מצבור בולות בשכבת החורבן של סוף ימי הבית הראשון במבנה הסמוך לחפירה שלנו ושימש ככל הנראה ארכיון ציבורי. על גבי 45 בולות מן המצבור מופיעים עשרות שמות עבריים וביניהם שמו של גמריהו בן שפן, המוזכר גם הוא בתנ"ך ושימש שר וסופר בימי המלך יהויקים (608-597 לפני הספירה).
עד כמה ממצא כזה הוא נפלא ומיוחד ניתן להבין רק כאשר מחזיקים ביד את טביעות הטין הזעירות שהתגלגלו כאלפיים ושש מאות שנים בשפכי החורבן, הגיעו לידי החוקרים ללא פגם, ועדיין ניתן לקרוא בהן בבהירות את השמות החתומים בהן במלואם. לא לעיתים קרובות נקרות לארכיאולוגים תגליות כאלו של דמויות ממשיות המנערות מעליהן את אבק ההיסטוריה ומחיות את תיאורי המקרא באופן מוחשי כל כך.

אתר החפירות. ארמונו של דוד המלך [צילום: איציק הררי]
הארכיאולוגית ד"ר אילת מזר [צילום: דיויד מילסון]
בולת גדליהו בן פשחור [צילום: גבי לרון]
תאריך:  01/08/2008   |   עודכן:  01/08/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
השרים שרצו לחסל את ירמיהו השאירו חתימות
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
זה לא יתכן
מד' ליונה עיוורת  |  1/08/08 18:19
2
נפלא
ממש נפלא  |  1/08/08 18:47
3
מדהים
נדהם  |  1/08/08 18:49
4
ח"ח ל-NFC על הכתבות האלה
נה  |  2/08/08 10:42
5
בעיר דוד לא מפסיקים לגלות היסט
נעה ג  |  2/08/08 21:33
6
כמה זהממצא מדהים לא מדובר...
עם הארץ  |  3/08/08 12:28
7
השקר הערבי "פלסטיני" נחשף  ל"ת
דנאן  |  5/08/08 22:44
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה ריינפלד
ייצור התרופה הקרויה טייסאברי הופסק בעבר לאחר ששני חולים מתו ממחלת מוח לאחר שהשתמשו בה, וחודש רק לפני כשנתיים
שי אלון
מונטריאול: המדורגת מספר אחת הפסידה לפאצ'ק האוסטרית 2:6, 6:1 ו-6:2, ותאבד את הפסגה העולמית אם ינקוביץ', שניצחה את דובואה, תעפיל לגמר הטורניר
משה ריינפלד
רשויות הפיקוח במדינה מאשימות את בנק ההשקעות כי לחץ על אנליסטים לפרסם חוות דעת מטעות כדי לעודד השקעה בשוק האג"ח, שלאחר מכן התמוטט
משה ריינפלד
החברה הצרפתית, שהיא חברת הנפט והגז הרביעית בעולם הגדילה את הרווח ברבעון השני ב-38% ל-4.73 מיליארד אירו, ואת התפוקה ב-1.3%
משה ריינפלד
צופים כי השביתה תסתיים בשבת בבוקר עקב הסכם לא-רשמי הקובע ששכר צוותי הקרקע יועלה למפרע מ-1 ביולי ב-5.1%    העלאה דומה תוצע לטייסים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il