X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
הבונקר שנבנה מצפון לברלין, ומהווה תזכורת מצמררת למלחמה הקרה, יהיה פתוח למבקרים רק שלושה חודשים ולאחר מכן ייאטם לנצח
▪  ▪  ▪
היער ובו הכניסה לבונקר התת-קרקעי [צילום: BBC]
חדר הבקרה השולט על האיוורור והחשמל, ועל אטימה מוחלטת במקרה של מתקפה [BBC]

הבונקר שבו קיוו שליטי מזרח גרמניה, ובהם אריך הונקר שהיה מנהיג גרמניה המזרחית בשנות ה-70' וה-80', להישאר בחיים במלחמה גרעינית, נפתח זו פעם ראשונה לקהל הרחב.
בבונקר היו שני מטבחים ומרכז בקרה לדאוג לצרכי השליטים. מרכז הפיקוד התת-קרקעי יהיה פתוח לקהל הסקרנים רק שלושה חודשים, קודם שייאטם לנצח.
בונקר מס' 17/5001 נבנה ביער כ-40 קילומטר מצפון לברלין, והוא משמש תזכורת מצמררת למתיחות במלחמה הקרה שאיימה לזרוע הרס הדדי במקרה של עימות בין ארצות הברית לברית המועצות. אגף המגורים של הונקר, שקירותיו מצופים בלינוליאום וטפטים בכל גווני הבז', מהווה גם תזכורת לטעם הקיטש הנורא של המעצבים מעבר למסך הברזל.
בניית הבונקר החלה בחשאי ב-1978 ונמשכה חמש שנים. לכפריים מהישוב הסמוך פרנדן לא נאמר דבר, והם האמינו שמדובר בבניית סילו חדש לטילים. למעשה, רוקנו שליחי המשטר המזרח גרמני גבעה מקומית מתוכנה, והתקינו בתוכה בונקר פיקוד ובקרה שקיוו כי יוכל לעמוד במהלומה גרעינית ישירה.
הבונקר התלת-קומתי, שלהקמתו השתמשו ב-85,000 טונות בטון, היה בגודל 65 על 45 מטר. הוא כוסה בשכבת פיצוץ בעובי ארבעה מטרים שנועדה לגונן על מנהיגי מזרח גרמניה מפני ההתפוצצויות שיתרחשו מעל פני הקרקע. מערכת מסננים הגנה עליהם מפני פגיעה רדיואקטיבית או ביולוגית.
האגף החשוב ביותר בבונקר נבנה בתוך קוביות צפות של 500 מטרים מעוקבים בטון מזוין, שריחפו בחלל הגבעה על כבלים ענקיים. המערכת איפשרה למבנה לנוע כמו מטוטלת בעת מהלומה גרעינית ולספוג טוב יותר את השפעתה.
"יש בבונקר שבע יחידות עצמאיות על-גבי פלטפורמות צפות", מסר הנס הנזל, מנהל רשת הבונקרים של ברלין בסיור לעיתונאים. "הן יכלו לנוע 40 סנטימטר לכל כיוון". רשת הבונקרים של ברלין היא קבוצת מתנדבים שתדריך סיורים של שעתיים או יותר בתשלום. הקבוצה שיתפה פעולה זמן רב עם רשות היערות של ברלין, שהשגיחה על האתר מאז יצא ממנו הצבא גרמני ב-1993.
כעבור כעשר שנים פרצו חובבים נלהבים את המנעולים של משרד היערות שהיו מותקנים בכניסה למנהרת הגישה לבונקר, ומאז חדרו לתוכו מטיילים ונדדו באגפי הטיהור, בקסרקטינים, במטבחים ובחדר הבקרה. אבל גם גנבים הגיעו, והפשיטו את האתר מחלק נכבד מהציוד שהיה בו, לרבות כבלי הנחושת היקרים.
הונקר היה שם רק פעם אחת
השלטונות התירו באחרונה לרשת הבונקרים של ברלין להפעיל לזמן קצר סיורים בתשלום, שיממנו את תוכניתה לאטום את האתר אחת ולתמיד. במקום כבר הותקנה מערכת אבטחה, וכעת מתעדים את הבונקר כולו. בתוך שנתיים יותקן סיור וירטואלי באתר.
קבוצת המתנדבים מציינת כי היא אינה יכולה להרשות לעצמה להגן על האתר לאורך זמן, אך גם אינה רוצה להשמיד אותו. לכן, הוחלט לאטום אותו מאוקטובר.
הונקר עצמו ביקר בבונקר 17/5001 רק פעם אחת, ל-15 דקות, לאחר השלמתו ב-1983. באתר האינטרנט של רשת הבונקרים של ברלין, מועלית ההשערה שהשליט המזרח גרמני הוטרד מהמחשבה שייאלץ לשהות במקום כזה בעת הצורך. האפשרות לשהות במקום לא הייתה יכולה להיות ממושכת יותר מ-14 יום, משום שמשאבי הבונקר, בעיקר מים, אוויר ומזון, לא הספיקו לפרק זמן ארוך יותר. לאחר מכן, היה על אנשיו של הונקר להוביל אותו ברכב משוריין לשדה תעופה קרוב, ולפנותו לברית המועצות.
"הבונקר נראה מוזר או מעוות", אומר אזרח גרמני ששירת בו בתקופת שלטון הונקר. "אבל המלחמה הקרה היא שהייתה מוזרה. לשני הצדדים".

תאריך:  02/08/2008   |   עודכן:  02/08/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הבונקר הגרעיני של הונקר מוצג לקהל
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מה עם הבונקר הגרעיני של אולמרט ל"ת
מצבה למדינת ישראל  |  3/08/08 09:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מאיה שני
בכיר בחיזבאללה, בראיון לדיילי טלגרף הבריטי: אנחנו חזקים מתמיד ומוכנים לתקוף את ישראל    נתקוף את ישראל עם כל פרבוקציה    איננו רוצים במלחמה אבל עלינו להיות ערוכים
משה ריינפלד
תיירים רבים הגיעו למקומות נידחים בערבות סיביר וסין, שבהן היה הליקוי מלא, כדי להתנסות בחוויה שיוצרת תופעת הטבע
מאיה שני
נשיא סוריה בשאר אסד טס לטהרן על-מנת להיוועד עם נשיא אירן אחמדינג'אד    במהלך הביקור ידונו בתוכניתה הגרעינית של אירן ובמו"מ המחודש עם ישראל    אסד ישתף את נשיא צרפת בפרטי הביקור
משה ריינפלד
הודעת הצי האמריקני על דליפות אפשריות, מחזקת ביפן את מתנגדי הצבתה של נושאת מטוסים גרעינית אמריקנית בבסיס קבע ליד טוקיו
מאיה שני
מנהיג האופוזיציה ג'ון קי, שאמו יהודיה, מוביל בסקרים מול הלן קלארק, ראש ממשלת ניו-זילנד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il