X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
שריפה עזה שהתחוללה בבית הבד במאה ה-7 לספירה החריבה והוציאה אותו מכלל שימוש אך גם שימרה פרטים רבים מבית הבד בין הממצאים גם כתובת ביוונית שטרם פוענחה, כלים רבים ובהם צלחת עם ציור של דמות אדם ומיכלי שימור בעלי קיבולת של 20,000 ליטר
▪  ▪  ▪
צילום אוויר של המפעל העתיק [צילום: Skyview בע"מ, באדיבות רשות העתיקות]

מפעל ייחודי ומרשים להפקת שמן מהתקופה הביזנטית (מאה 7-6 לספירה), מהגדולים שנחשפו עד כה בארץ, נתגלה לאחרונה בחפירות בדיקה של רשות העתיקות במושב אחיהוד שבגליל המערבי, שבקרבת העיר עכו. החפירות נערכות כחלק מתוכנית להרחבת הישוב.
לדברי מנהל החפירה מטעם רשות העתיקות, מיכאל כהן, סיפר כי שריפה עזה שהתחוללה בבית הבד במאה ה-7 לספירה, ששרידיה ניכרים היטב בקירות המבנה, החריבה והוציאה אותו מכלל שימוש. לדבריו, אירוע זה "שימר" פרטים רבים מבית הבד.
במרכז המבנה נחשפה מפרכה מרכזית (אבן עגולה גדולה), אשר עליה הונחה אבן טוחנת - המכונה "ממל". אל ציר האבן הטוחנת נהגו לרתום בהמה, אשר הסתובבה סביב המפרכה, וכך רוסקו הזיתים.
לאחר ריסוקם ושבירתם, הועברו הזיתים לסחיטה בעקלים (סלים קלועים מאריג גס או חבלים. שהופעל עליהם לחץ באמצעות מכבשים - וכתוצאה מפעולה זו, נסחט שמן הזית החוצה. הסלים שימשו כמסננת: הנוזלים טפטפו החוצה, והגלעינים והפסולת נותרו בסלים).
במקום נחשפו שלושה משטחי סחיטה של מכבשים, מטיפוס מכבשי בורג, ומשקולת אבן שהייתה מחוברת בקצה הקורה. לצידי משטחי הסחיטה נחשפו בורות איגום, בורות שיקוע ובריכות נוספות, ששימשו להפרדת השמן מן המוהל (הנוזל הלא-שמנוני שמפיקים הזיתים).
לצד מתקני הפקת השמן, נחשפו שני מיכלים בנויים, אשר שימשו לאכסון השמן, שהשתמרו ברמת שימור נדירה עד לראשיהם. קיבולת המיכלים הינה כ-20,000 ליטר לשניהם יחד. המיכלים רוצפו ברצפות פסיפס וטויחו בטיח. ראש הקיר המפריד בין שני המיכלים רוצף בפסיפס שחלקו מעוטר גיאומטרית וחלקו נושא כתובת ביוונית שטרם פוענחה.
עוצמת בית הבד, שאינה שכיחה, והכתובת על גבי רצפת הפסיפס, רומזים כי המפעל לא נבנה כיוזמה פרטית מקומית.
במהלך החפירות נמצאו שרידי רעפים רבים, עמודי שיש ושני שברי סורג משיש, נרות כלילה רבים, צלחת מיובאת שבבסיסה חרוטה דמות נושאת ילד, ושרשרת ברונזה שנשאה נברשת תאורה. אלה, מצביעים כי בסמוך למקום עמדה כנסייה. מכאן עולה הסברה, כי ייתכן שבית הבד שכן בתוך מנזר ביזאנטי.
על שרידיו של בית הבד המשיך להתקיים במקום יישוב לאורך כל התקופה המוסלמית. בנוסף לבית בד זה, נמצאו בסמוך בתי בד וגתות נוספים.
לדברי החוקרים, מיקומו של האתר, על שלוחה מערבית של הגליל בגבול מישור חוף עכו, 9 ק"מ מדרום מזרח לעכו, רומז על מרכז ייצור חקלאי ששימש חלק מהמערך החקלאי של העיר המרכזית עכו - פתולימאוס.
בימים אלה נבדקות האפשרויות לאופן שימור הממצא המיוחד והצגתו, בשיתוף תושבי מושב אחיהוד.

[צילום: רשות העתיקות]
[צילום: רשות העתיקות]
[צילום: רשות העתיקות]
[צילום: רשות העתיקות]
תאריך:  06/08/2008   |   עודכן:  06/08/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מפעל עתיק לייצור שמן נחשף באחיהוד
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
יחרטטנים !
צר"ש  |  7/08/08 17:24
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דרור מרום
החל מחודש ספטמבר הנוכחי יבוטלו 4 הטיסות השבועיות שהחברה מפעילה ליעד האטרקטיבי לישראלים    לא הציעה מוצר אטרקטיבי    לא יישמה מועדון נוסע מתמיד וצבירת נקודות    נקלעה להוצאות כבדות ואי רווחיות    קרסה מול התחרות
מאיה שני
המשטרה חוקרת איומים על חייו של הקריקטוריסט מוריס סינה, לאחר שהקריקטורה שהגיש לאחרונה ספגה ביקורות חריפות בטענה כי היא אנטישמית
אלעזר לוין
פרסום ראשון: יזמים החלו בבניית בנייני משרדים חדשים, שיהוו תחליף לת"א היקרה    דמי השכירות - 7 דולר למ"ר    ארנונה - 0.5 דולר למ"ר לחודש
משה ריינפלד
בנק פריבא דיווח כי הרווח הנקי הרבעוני שלו ירד ל-1.51 מיליארד אירו, אך הפסדי הבנק ממשבר המשכנתאות עדיין מתגמדים לעומת אלה של מתחריו
מאיה שני
ג'ורג' בוש, המבקר בדרום קוריאה, אמר שאם צפון קוריאה תוותר על תוכניתה הגרעינית היא תהנה משגשוג כלכלי כמו זה של דרום קוריאה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il