X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
מספר שעות השינה הנדרשות משתנה לאורך שנות חיינו ותלוי בגיל ובהרגלי החיים מומחים ממליצים בדרך כלל לאנשים בוגרים על 7-9 שעות שינה בכל לילה שינה ממושכת מדי נמצאה קשורה למספר רב של בעיות בריאות, כולל סוכרת, מחלות לב ועלייה בסיכון למוות
▪  ▪  ▪
למה אתם עייפים? [צילום: פלאש90]

למרות שידוע כי שנת לילה טובה חיונית לבריאות, שינה ממושכת מדי נמצאה קשורה למספר רב של בעיות בריאות, כולל סוכרת, מחלות לב ועלייה בסיכון למוות.
חוקרים נזהרים ומדגישים כי שני גורמים אחרים - דיכאון ומצב סוציואקונומי נמוך - קשורים בצורה הדוקה לעודף שינה. שני גורמים אלו עשויים גם להיות הסיבה להשפעות הבריאותיות השליליות שנצפו. לדוגמא, לאנשים ממעמד סוציואקונומי נמוך יש בדרך כלל פחות גישה לטיפול רפואי ולכן הם סובלים ממחלות רבות שאינן מאובחנות, כמו מחלות לב, שבתמורה, עלולות לגרום לשנת יתר.
"כמה זה" לישון יותר מדי?
כמות הזמן הנדרשת לשינה משתנה באופן משמעותי לאורך שנות חיינו. היא תלויה בגיל ובהרגלי החיים. לדוגמא, במהלך תקופות של לחץ או מחלות, קיימת תחושה של צורך הולך וגובר לישון. אך למרות שהצורך בשינה משתנה לאורך זמן ומאדם לאדם, מומחים ממליצים בדרך כלל לאנשים בוגרים על 7-9 שעות שינה בכל לילה.
מדוע אנשים ישנים יותר מדי?
אצל אנשים הסובלים מהיפרסומניה (שינה ארוכה יתר על המידה), השינה המוגזמת היא למעשה הפרעה רפואית. המצב גורם לאנשים לסבול מישנוניות קיצונית לאורך היום ונמנום אינו מביא להקלה. המצב גורם גם לישון שעות ארוכות וחריגות בלילה. אנשים רבים הסובלים מהיפרסומניה חווים תסמינים של חרדה, רמת אנרגיה נמוכה ובעיות זיכרון כתוצאה מהצורך הקבוע לישון.
דום נשימה בשינה, הפרעה הגורמת לאנשים להפסקות נשימה רגעיות במהלך השינה, עלולה גם היא לגרום לעלייה בצורך לישון מאחר שהיא משבשת את מחזור השינה הנורמלי.
יש לזכור כי לא כל מי שישן זמן ממושך מדי סובל מהפרעת שינה. גורמים אפשרייים אחרים לשנת יתר כוללים שימוש בחומרים מסוימים, כמו אלכוהול ותרופות מסוימות תחת מרשם. מצבים רפואיים אחרים, כולל דיכאון, יכולים לגרום לשנת יתר. כמו כן, ישנם אנשים שפשוט נהנים לישון שעות ארוכות.
בעיות רפואיות הקשורות לשינה ממושכת
סוכרת. במחקר שכלל קרוב ל-9,000 משתתפים אמריקנים, חוקרים גילו קשר בין שינה לסיכון לסוכרת. אנשים שישנו יותר מתשע שעות בכל לילה היו בסיכון גבוה ב-50% לסוכרת לעומת אנשים שישנו שבע שעות בלילה. העלייה בסיכון נראתה גם בקרב אנשים שישנו פחות מחמש שעות בלילה. החוקרים לא הסיקו מסקנות לגבי הקשר הפיסיולוגי בין שינה ממושכת לסוכרת, אך הם משערים כי שינה מוגזמת יכולה לרמז על בעיה רפואית המעלה את הסבירות לסוכרת.
השמנה. שינה ארוכה מדי עלולה לגרום לעלייה במשקל. אחד המחקרים שנעשו לאחרונה הראה כי אנשים שישנו 9-10 שעות בכל לילה היו בסיכון גבוה ב-21% לסבול מהשמנה לאורך תקופה של שש שנים לעומת אנשים שישנו בין 7-8 שעות. קשר זה בין שינה להשמנה נשאר זהה גם כאשר גורמים כמו צריכת מזון והתעמלות נלקחו בחשבון.
כאבי ראש. עבור אנשים הסובלים מכאבי ראש, שינה ארוכה מהרגיל, בסוף שבוע או בחופשה, עלולה לגרום לכאב ראש. חוקרים מאמינים כי הדבר נובע מההשפעה שיש לשינה ממושכת על נוירוטרנסמיטרים מסוימים במוח, כולל הסרוטונין. אנשים שישנים זמן רב מדי במשך היום ומשבשים את שנת הלילה שלהם עלולים למצוא את עצמם סובלים מכאבי ראש גם בבוקר.
כאבי גב. בעבר, רופאים נהגו לומר לחולים שסבלו מכאבי גב להכנס מיד למיטה. כיום הגישה שונה לחלוטין. למרות שרצוי לצמצם את תוכנית האימונים כשסובלים מכאבי גב, רופאים מבינים כיום את היתרונות הבריאותיים שיש לשמירה על רמה מסוימת של פעילות והם ממליצים שלא לישון מעבר לשעות השינה הרגילות.
דיכאון. למרות שאינסומיה קשורה לדיכאון הרבה יותר מאשר היפרסומניה, כ-15% מהאנשים הסובלים מדיכאון ישנים שעות רבות מדי. שינה ממושכת זו עלולה להחריף את מצב הדיכאון מאחר שהרגלי שינה קבועים חשובים לתהליך ההחלמה. סיבה נוספת להימנע משנת יתר בתקופות של דיכאון היא העובדה כי במקרים מסוימים מחסור בשינה יכול לשמש כטיפול יעיל בדיכאון.
מחלת לב. ניתוח נתונים קפדני ממחקר בריאות אחיות שכלל קרוב ל-72,000 נשים הראה, כי נשים שישנו 9-11 שעות בלילה היו בסיכון גבוה ב-38% לסבול ממחלת לב כלילית לעומת נשים שישנו 8 שעות. החוקרים טרם זיהו את הסיבה לקשר בין שינה רבה מדי למחלות לב.
מוות. מספר רב של מחקרים גילו כי אנשים הישנים תשע שעות או יותר בלילה נמצאים בסיכון גבוה יותר במידה משמעותית למוות לעומת אנשים הישנים 7-8 שעות בלילה. לא נמצאה סיבה ספיציפית לקשר, אך החוקרים גילו כי דיכאון ומעמד סוציואקונומי קשורים גם הם לשינה ממושכת. הם העריכו כי גורמים אלו עשויים להיות קשורים לעלייה שנצפתה בשיעור התמותה בקרב אנשים שישנו שעות רבות מדי.
היתרונות שבשינה נורמלית
אם אתם ישנים יותר משבע שעות שינה, בממוצע, בלילה, גשו לרופא לביקורת. הרופא יוכל לעזור ולקבוע מדוע אתם ישנים שעות רבות מדי.
אם השינה הממושכת נגרמת מצריכת אלכוהול או שימוש בתרופות מסוימות, הגבלת השימוש בחומרים אלו יכולה לעזור. באופן דומה, אם השינה הממושכת היא תוצאה של מצב רפואי, טיפול בהפרעה יוכל לאפשר לכם לחזור להרגלי שינה נורמליים.

תאריך:  07/08/2008   |   עודכן:  07/08/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יפעת גדות
חוקרים שהשוו תוכניות בדיקה לסרטן שד באירופה ובארה"ב גילו כי אין צורך לבצע בדיקת ממוגרפיה בכל שנה
יפעת גדות
חוקרים מגלים כי אכילת טונה ודגים צלויים אחרים העשירים בחומצות שומן אומגה-3 יכולה להגן על המוח מההזדקנות
יפעת גדות
השם "מלחמת ההתשה" נטבע לראשונה על-ידי נשיא מצרים, גמאל עבד-אל-נאצר אשר אמר ב-23 ביוני 1969: "אינני יכול לכבוש את סיני אך אני יכול לשבור את רוחה של ישראל בהתשה"
יפעת גדות
כדאי להכין רשימת שאלות מראש
אלעזר לוין
עורך הדין לשעבר של נידר חושף: "כספים נעלמו תוך כדי מכירת נכס של החברה"    "אני חושש מהברחת נכסים, אינני סומך על משפחת רחמין"    בנק הפועלים: אחד מבעלי נידר העביר 800 אלף שקל לבתו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il