X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
יבול שיא של תירס הצפוי השנה יתרום להגדלת השימוש בו לייצור דלק אתנול, להחמרת המחסור בתירס להאכלת בעלי חיים, ולייקור נוסף של המזון לצרכנים
▪  ▪  ▪

משרד החקלאות של ארה"ב הודיע (יום ג', 13.8.08) צופה העונה יבול שיא של תירס, 12.3 מיליארד בושל, ב-573 מיליון יותר ממה שצפה בחודש שעבר. כמות זו היא השנייה בארה"ב בכל הזמנים, וקטנה רק מהיבול שהושג בשנה שעברה. החקלאים האמריקנים הצליחו להתגבר על פגעי הגשמים וההצפות.
העיתון "שיקגו טריביון" מציין כי עד לפני 10 שנים היו הצרכנים והחקלאים כאחד, מקדמים חדשות כאלה בברכה. החקלאים יכלו למכור יותר בושלים תירס, דבר שהיה מוריד את המחירים למי שקונים ביצים, ובשר בקר ועוף, בחנויות המכולת. אבל בעידן שבו מפיקים מהתירס דלק אתנול, אפילו היבול יוצא הדופן שעליו מתנבאת כעת הממשלה, לא יפיג את הלחצים של המחירים הגבוהים המעיקים על החקלאים, יצרני המזון והצרכנים.
30% מהיבול הצפוי ישמשו לייצור אתנול, וכמות השיא של התירס תמצא לאלתר קונים חדשים, המחירים יישארו גבוהים והחקלאים ייאלצו להוציא יותר על הקרקע והדשנים, והדבר יגרום להם להמשיך לשתול יותר תירס.
"אנחנו עומדים שוב לפני מלכודת מחירים", אמר ארט בנטינג, נשיא אגודת מגדלי התירס באילינוי ל"שיקגו טריביון". "יהיה עלינו להגדיל את היבולים או להעלות את המחירים, ואין לנו יכולת לשלוט לא בזה ולא בזה", אמר. בנטינג, שהוא מחסידי האתנול, טוען כי הטיית השימוש בתירס לייצור תוספי דלק אינה ההסבר לאינפלציה שהכתה בסופרמרקטים. החקלאים מטילים את האשמה על מחירי הנפט הגבוהים. המומחים בענף המזון, לעומת זאת, מציינים כי הצרכנים לכודים אף הם תחת המחירים שאינם יכולים לשלוט בהם.
המחיר הוא דשן נהדר
תערובת אידיאלית של שמש וגשם הורידה (יום ג', 13.8.08) בבורסת שיקגו את המחירים העתידיים של התירס לאספקה בדצמבר ב-33% ל-5.28 דולר לבושל. ההשפעה המיידית של הודעת משרד החקלאות הייתה שהמחירים אינם מזנקים עוד לשחקים. אבל רק מעטים צופים שמחירי הסחורות או המזון, יירדו.
האנליסטים אומרים כי המחירים במדפי המכולת יעלו בשנת 2009, אך יתכן שהעליות לא יהיו תלולות בזכות מזג האוויר הטוב.
ירידה במחירי התירס אינה מתורגמת בהכרח לחיסכון, שכן רבות מחברות המזון אינן נוטות להוריד מחירים. הן מביאות בחשבון מגמה רחבה יותר, של גידול בעלויות בגלל שינויים יסודיים במגזר החקלאי. "אני חושב שהם אומרים למשקיעים שבטווח הארוך חלפו ימי המחיר של 2 דולר לבושל", אומר אחד האנליסטים.
כאשר היו בחודש יוני שיטפונות במדינת איווה, חששו אנליסטים כי הנזקים עלולים להעלות את מחיר התירס ל-9 דולר לבושל. אפשרות זו חיזקה את עמדתם של מפעלי עיבוד הבשר המנהלים לובי למען הפסקת העידוד הממשלתי לשימוש באתנול לרכב. אבל נבואות הזעם החלו להתפוגג ככל שהעננים התפזרו בשמים והחקלאים בדקו את המחירים על לוחות המסחר בבורסת שיקגו.
כאשר החוזים העתידיים לספטמבר עלו ליותר מ-7.60 דולר לבושל, היה לחקלאים תמריץ לשתול מחדש את שדותיהם. "המחיר הוא דשן נהדר", אומר אלן ברגלר, יועץ לבורסת הסחורות מנברסקה.
מזג האוויר הידידותי בחודש שחלף שיפר את היבול הממוצע, שלדברי משרד החקלאות בוושינגטון יהיה 155 בושל לאקר, 6.6 בושל יותר מאשר צפה קודם לכן.
עוד ניצחון לאתנול
תומכי האתנול קידמו בברכה את הנתונים החדשים ושיבחו את החקלאי האמריקני על ש"התגבר על מכשולים היסטוריים". יצרני האתנול טוענים כי התייקרות המזון בארה"ב נובעת מעליית מחירי הנפט הגולמי. לדבריהם, קופסת קורנפלייקס, דגני הבוקר המסורתיים, מכילה רק כמות מבוטלת של תירס.
הדוח של משרד החקלאות האמריקני מציין את הניצחון השני ברציפות של תעשיית האתנול, לאחר שהסוכנות הממשלתית להגנת הסביבה דחתה בשבוע שעבר בקשה של מושל טקסס ריק פרי להפסיק את התמיכה באתנול.
תעשיות הבשר והעופות מזהירות כי ימשיכו להתאים את מחיריהן ליוקר התירס. חברות אלה תומכות ברובן בהפסקת התמיכה באתנול, וטוענות כי בהדרגה אינם יכולים להרשות לעצמם להשתמש בתירס להזנת בקר, תרנגולות, חזירים והודים.
תוצאה של שיטפונות הקיץ שאיימו על יבולי התירס, עשויה להיות מחסור בעופות בארה"ב. חברה לעיבוד בשר הודו ביוטה, "מורוני פיד", מתכננת לסגור מפעלים לשלושה חודשים אחרי חג ההודיה. החברה המוכרת ב-125 מיליון דולר בשנה הגיעה להחלטה זו בגלל מחירי התירס.

תאריך:  13/08/2008   |   עודכן:  13/08/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שפע התירס בארה"ב לא יוזיל את המזון
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עומר כרמון
הרשות הפלשתינית והתנועה האיסלאמית בישראל במסיבת עיתונאים במזרח-ירושלים: ישראל מתכננת לבנות רשת של בתי כנסת בכותל המערבי וגשר חדש שישמש את כוחות הכיבוש כדי להקים את בית המקדש
דרור מרום
חברת כנפיים מעניקה לאל-על שירותי "יו"ר דירקטוריון פעיל" כולל עוזרת אישית באמצעות פרופ' בורוביץ, שהוא בעל שליטה בכנפיים ומכוח זאת גם בעל שליטה באל-על
עידן יוסף
זינוק חד לוואלה! ועלייה לתפוז, לנענע10, ליאהו ולקשת ורשת    אתרי הטלוויזיה, הרשתות החברתיות ואתרי הבידור צומחים    עוד ירידה קשה לאתר הארץ
משה ריינפלד
חברת ארקנדור מסרה כי הפסדיה נבעו מירידת המכירות ברשת השיווק הגדולה בגרמניה קרשטדט, ולמרות רווחי סוכנות הנסיעות תומס קוק
רותי אברהם
נשיא המדינה, לשופטים החדשים: העם מצפה מכם לעשות צדק, למנוע עינוי דין ותקלות בירוקרטיות    השופטת ביניש: לשופט תפקיד מרכזי בחיי החברה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il