X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
ביהמ"ש אסר על סטודיו "אורות הבמה" לבצע שני ריקודים - אדמה ותפוזים השופט קבע: בי"ס מחולה בעלת זכויות היוצרים על הריקודים השופט פסק לאחר צפייה בקלטות הריקודים
▪  ▪  ▪
לא רק ריקודים [צילום: מחולה]

בית המשפט המחוזי בירושלים הוציא (יום ב', 18.8.08) צו האוסר את ביצועם על-ידי סטודיו "אורות הבמה" של שני ריקודים - אדמה ותפוזים. זאת לאחר שהשופט יוסף שפירא קבע כי הבעלות על זכויות היוצרים של שניהם היא של בית ספר למחול מחולה. בהחלטה ציטט השופט מהשיר: "תרקוד" של שלמה ארצי: "תרקוד היא אמרה לי תרקוד...".
מדובר בתביעה שהגיש בעליו של בי"ס מחולה, שלומי הופמן, באמצעות בא-כוחו עו"ד נדב העצני, כנגד, חנן כהן, בעליו של סטודיו אורות הבמה שיוצג בידי עו"ד איבצן. כהן הועסק בעבר כמורה במחולה ולאחר הפרידה מהם הקים את סטודיו "אורות הבמה". התברר כי הפרידה הייתה מהמקום אך לא מהריקודים. בתביעה נטען כי אורות הבמה ביצעו 5 ריקודים שנוצרו עבור מחולה, תוך ביצוע עבירה לכאורה של הפרת זכויות יוצרים. מדובר בריקודים: "ילדים קופצים", "אדמה", "תפוזים", "יאללה ביי" ו"צה"ל".
השופט צפה ב"אדמה" וב"תפוזים"
כאמור, בית המשפט קיבל חלק מהתביעה וקבע לאחר צפייה בקלטות הריקודים, כי ביצועם של שניים מהם, אדמה ותפוזים, היווה הפרת זכויות. בהחלטה קבע השופט יוסף שפירא כי יש תחילה לקבוע בנוגע לכל ריקוד אם מדובר ביצירה - קרי: בעלת מאפייני יצירתיות ומקוריות, המקנה רכישת זכויות יוצרים. לאחר מכן יש לקבוע מי הם בעליהם של הזכויות, וזאת על-פי בחינת יחסי עובד ומעביד. יצירה שנוצרה במסגרת שעות העבודה, היא יצירה השייכת למעביד, קרי: מחולה.
הוא הוסיף כי זכויות היוצרים על אדמה ותפוזים הן של מחולה מאחר שיוצריהם יצרו אותם בעת עבודתם במחולה. השופט ציין את עדותה של יוצרת אדמה, דולי זורניצר, לפיה "יצירות כוריאוגרפיות הן חלק מדרישות העבודה" שלה כמנהלת אמנותית. לפיכך מדובר ב"יצירה בה זכות היוצרים שייכת למעביד-מחולה". עוד קבע כי בריקוד אדמה הפר כהן את זכויות היוצרים של מחולה.
חלק מהתפקיד
כך נקבע גם ביחס לריקוד תפוזים. השופט קבע כי ביצוע ריקוד זה על-ידי אורות הבמה, היווה הפרת זכויותיה של מחולה. הוא ציין כי הריקוד נוצר על-ידי חגית זרגרי, ומדובר ב"יצירה שהושקע בה זמן וחשיבה רב, היא בעלת מוטיב תנועתי ייחודי ומוטיב רעיוני ייחודי. כמו-כן מצפייה בריקוד זה ניכר כי מדובר ביצירה מורכבת הנועדה לביצוע בידי רקדנים מקצועיים".
זרגרי, לדבריו, טענה כי "יצירה כוריאוגרפיה הייתה חלק מתפקידה כמנהלת אמנותית", לפיכך, הריקוד שנוצר תוך כדי עבודתה במחולה, מקנה "זכות יוצרים כלכלית ביצירה למחולה. ביצוע בידי אחר אף אם מדובר בזרגרי אשר לה הזכויות המוסריות ביצירה, הינו הפרה של זכותה של מחולה".
הטענה להפרת זכויות יוצרים בריקוד "יאללה ביי" נדחתה. השופט כתב כי התובעים בחרו שלא להביא כל ראיה לטענתם בנוגע לריקוד זה, וגם אם היו מביאים ראיות, נראה כי בשל העובדה כי נעשה בריקוד שימוש בסטודיו לצרכי לימוד ולא למטרות הופעה של הלהקה "יש להחיל על כך את הגנת השימוש ההוגן לצרכי לימוד עצמי".
אורות הבמה לא יבצעו
עוד נדחתה טענה להפרה בריקוד "צה"ל וזאת מהטעם כי התובע לא טען טענה זו בכתב התביעה ולפיכך מדובר ב"הרחבת חזית אסורה".
בסיכום דבריו כתב השופט כי התובעים הוכיחו כי הם בעלי זכויות היוצרים ביצירות "אדמה" ו"תפוזים" וזכויות אלו הופרו על-ידי הנתבע. הוא הוסיף כי נדחתה התביעה בנוגע ליצירה "ילדים קופצים" כיון שהיא בבעלות היוצר יגאל ברבי, כמו-כן לא הוכחה הטענה בנוגע לריקוד "יאללה ביי" ובאשר לריקוד "צה"ל", נדחו טענות התובעים הן מבחינה דיונית והן לגופו.
השופט הורה לאורות הבמה להמנע מלעשות שימוש כלשהו ביצירות אשר הוכח כי זכות היוצרים בהן שייכת למחולה.

ביהמ"ש המחוזי בירושלים תא 8303/06
תאריך:  18/08/2008   |   עודכן:  18/08/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה ריינפלד
ישראל הפכה לספקית הנשק השנייה בגודלה של הודו, ותחתום עימה בקרוב על אספקת 18 מערכות טילי נ"מ מסוג ספיי-דר בכ-420 מיליון דולר    עסקה נוספת לאחר ה"ברק"
אלעזר לוין
שמועות בנושא הקפיצו את מניית החברה כמו גם מגעים לפשרה בין בוימלגרין לשניאורסון    אזורים וקייזמן: לא מתנהל מו"מ
יואב יצחק
החלטת מזוז - לאחר שהשתכנע כי קיימות ראיות לעבירות שוחד מצד אולמרט גם בפרשת כרמיה    ייחקר גם בעבירות של קבלת מתנה אסורה, קבלת דבר במרמה ומרמה והפרת אמונים    טרם נקבעו מועדים חדשים לחקירתו
עומר כרמון
התובע הכללי בטורקיה דורש לגזור עונש מאסר עולם ללא חנינה, על גבר שאנס ורצח פעילת שלום איטלקיה שיצאה למסע בטרמפים ממילאנו לת"א    האמנית הצעירה רצתה להביא לפלשתינים ולישראלים מסר של שלום
מאיה שני
סגן הרמטכ"ל הרוסי טוען שישראל היא המדינה שסייעה לגאורגיה באופן המשמעותי ביותר    השלכות ביטחוניות משמעותיות עשויות להיווצר עבור ישראל בעקבות הצהרה רשמית זו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il