X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
הדיון בממשלה רווי עקיצות מצד אולמרט, המאיים לפטר שרים של יתמכו אישור התקציב בהצבעה במליאת הממשלה, לצד חוק ההסדרים, יעניקו לאוצר הישג לקראת הכנת הצעת התקציב הסופית שתובא לאישור הכנסת משוכה נוספת תהיה ועדת הכספים של הכנסת, הנשלטת על-ידי העבודה
▪  ▪  ▪
אולמרט. אישור מיידי [צילום: AP]
ברק. מתנגד לכל קיצוץ בתקציב הביטחון המנופח [צילום: פלאש 90]

ברוש. לא לאשר התקציב וחוק ההסדרים

ראש הממשלה, אהוד אולמרט, הכריז בתחילת דיון הממשלה בתקציב 2009 כי לא יאפשר עלייה בתקרת יעד ההוצאה הממשלתית. הוא העניק בכך גיבוי לשר האוצר שלו, רוני בר-און, נגד עמדת שרי העבודה. הכל יודעים כי זהו התקציב האחרון של אולמרט, לפחות כראש ממשלה, וכל דחייה באישורו פירושה העברת האישור, האחריות והקרדיט ליורשו או יורשתו.
דינאמיות מפלגתית מוכרת
שרי העבודה החליטו הבוקר אומנם להצביע נגד התקציב - אולם הם עשויים לשנות את עמדתם, בהתחשב בדינאמיות הבין-מפלגתית המוכרת מדיוני תקציב. זאת בין השאר עקב האפשרות להרחבת השימוש בכספי הרזרבות, במקום קיצוצים עמוקים ברווחה ובביטחון. גם איומי אולמרט לפטר שרים שלא ירימו יד בתמיכה היא במסגרת הדינאמיות הזאת. שני המתווים שהציע האוצר פוגעים במשרדים הנמצאים בשליטת המפלגה. בקרב שרי קדימה, פרט לשאול מופז ולאבי דיכטר (המתמודדים בפריימריז במפלגה) שהודיעו על כוונתם להצביע נגד התקציב - קיימת אופטימיות באשר לאפשרות לשנות את עמדת העבודה.
הממשלה החלה הבוקר (יום ראשון, 24.8.08) בדיוני התקציב, לאור הודעת אולמרט כי הוא מעוניין לקיים הצבעה לגביו עוד היום. דחייה בתהליך עלולה כאמור להביא את אישור התקציב לתקופה שלאחר הפריימריז בקדימה וירידת אולמרט מהבמה הפוליטית. אולמרט ובר-און סיכמו כי הוצאותיה של הממשלה יגדלו רק ב-1.7% והגירעון יסתכם ב-1% מהתוצר הלאומי.
גידול של 1.7% בתקציב - 236 מיליארד שקל
ואכן - היקף התקציב הוא 236 מיליארד שקל, והוא מבטא גידול של 1.7% בהשוואה ל-2008. הקיצוץ בתקציב יסתכם ב-7 מיליארד שקל, שהאוצר מציע לבצע באחת משתי חלופות: קיצוץ של 2 מיליארד שקל בביטחון ו-117 מיליון שקל ברווחה, או קיצוץ 900 מיליון שקל בתקציב הביטחון ו-1.17 מיליארד שקל בקצבאות.
"השנה הבאה תהיה קשה ומסובכת לכלכלה העולמית", הכריז אולמרט בפתיחת הישיבה העשויה להימשך עד שעות הערב המאוחרות, "ואם לא ננהג באחריות ההישגים של ישראל יתערערו". אולמרט הבהיר כי אישור מיידי של התקציב נחוץ במטרה לשדר לשווקים כי ישראל שרויה ביציבות כלכלית, וכינה את המתנגדים והמעירים "ברברנים". עם תחילת הדיון נראה כי המתנגדות המרכזיות לתקציב במתכונתו הנוכחית הן סיעת הגימלאים ושס, שהכריזה כי תתנגד לכל פגיעה בשכבות החלשות שבהן עיקר מצביעיה. הם גם בראש הדורשים לעשות שימוש בעודפי תקציב שהצטברו. הגימלאים דורשים להעלות את סעיף ההוצאה כדי לממן תוספות לקצבאות הזקנה.
התעשיינים מתנגדים ומתאחדים עם ההסתדרות
בסוף השבוע פנה שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, לחברי הממשלה וקרא להם לדחות את אישור המדיניות הכלכלית והתקציב המוצע עד לאחר הבחירות בקדימה ולמינוי ראש ממשלה חדש. ברוש טוען כי הצעת האוצר למדיניות הכלכלית בשנת 2009 אינה עונה על האיומים הכלכליים החמורים העומדים מול המשק הישראלי, כפי שהגדירם היטב משרד האוצר בעצמו בתוכנית הכלכלית. איומים, שבמרכזם ההאטה הכלכלית החמורה שהולכת ומתפשטת בשווקי היעד של הייצוא הישראלי לצד הפגיעה הקשה בכושר התחרות לנוכח התחזקות השקל.
ברוש קרא למדיניות כלכלית אפקטיבית שתסייע למשק לחזור לתוואי הצמיחה המואץ אשר אפיין אותו בשנים האחרונות. מדיניות כזו תגובש בשיתוף פעולה עם מגזרי המשק השונים ובתוכם המעסיקים והעובדים. "בהצעתו מגדיר משרד האוצר יעדים חשובים למדיניות הכלכלית: הגברת הצמיחה המשקית לצד הפחתת פערים בחברה הישראלית", אומר ברוש, "ועם זאת פרטי המדיניות הכלכלית המוצעת אינם משרתים יעדים אלו ובחלק מהמקרים, כמו בהצעת האוצר לעכב פרויקטי תשתית ולקצץ תקציבי שיווק תיירות ומעונות היום, אף מנוגדים ליעדים אלו. מהתייעצויות כלכליות עם בכירי המשק עולה כיום קונצנזוס, שאם לא תינקט מדיניות פיסקאלית מעודדת צמיחה, התחזית של צמיחה בגובה 3% לא תתממש והמשק ייכנס לשנים של האטה כלכלית חריפה".
אולמרט עוקץ את שר הביטחון שלו
ברוש נועד הבוקר עם יו"ר העבודה ושר הביטחון, אהוד ברק, המתנגד בחריפות לכל קיצוץ בתקציב משרד הביטחון, ועם יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, המאיים בהשבתת המשק אם יאושר התקציב במתכונתו הנוכחית. ברק יצא מחדר ישיבות הממשלה מספר פעים, ולא לנוחיות - כי אם לתיאום עמדות עם עיני וגורמים בשס. אולמרט עקץ את שר הביטחון ואמר כי מוטב אם היה עוסק בתחומים שעליהם מופקד משרדו.
אישור התקציב בהצבעה במליאת הממשלה, לצד חוק ההסדרים, יעניקו לאוצר הישג לקראת הכנת הצעת התקציב הסופית שתובא לאישור הכנסת. משוכה נוספת תהיה ועדת הכספים של הכנסת, אולם היא נשלטת על-ידי ח"כ אבישי ברוורמן מהעבודה, הנוטה בשלב זה לא להצביע נגדו.

תאריך:  24/08/2008   |   עודכן:  24/08/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אולמרט: לא אתן להגדיל את ההוצאה בתקציב 2009
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
'קדימה' הִנָה בית בּוֹשֶת !
תמרה  |  25/08/08 01:17
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גלית יצחק
ד"ר יעל חביב-ידיד מונתה לתפקיד    ד"ר יצחק ברלוביץ: "ד"ר חביב-ידיד היא האדם הנכון במקום הנכון"
משה ריינפלד
מנכ"ל חברת הכרייה הגדולה בעולם: "נעקוב אחרי ניסיונות גיניאה לשנות חוזי כרייה עם חברות זרות לנוכח עליית מחירי המתכות בעולם"
משה ריינפלד
נשיא ונצואלה אומר כי נענה לבקשת נשיא מכסיקו לבטל את הלאמת מפעלי המלט של החברה המכסיקנית ולחדש את המו"מ על רכישתה
מאיה שני
בארה"ב הוקם אתר אינטרנט המודיע על מיתות שאירעו בקהילה היהודית    הכנס את המיקוד שלך וקבל הודעות בדואר האלקטרוני
יפעת גדות
מחווה ברורה לתמיכתה של ארצות הברית ברפובליקה הסובייטית לשעבר
רשימות נוספות
מסתמן רוב בממשלה נגד התקציב  /  מחלקה ראשונה
בר-און מגיב לעיני: הקלות הבלתי נסבלת של האיום  /  דרור מרום
עיני: "בר־און - חיקוי של נתניהו"  /  דרור מרום
עוד שמנת לחתול המפוטם   /  אביתר בן-צדף
שק החבטות של האוצר   /  גרשון אקשטיין
לקצץ בממשלה ולא ברווחה  /  עו"ד אברהם פכטר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il